Gå til innhold

tid i bilstol


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg venter i nærmeste fremtid et lite nurk og har gått til anskaffelse av bilstol med base. Jeg har forstått det slik at babyen ikke bør sitte mer enn 20 min i den av gangen. Hvilken gradvis økning i tid i henhold til alder anbefales? Det finner jeg ingen steder. Det samme gjelder vippestol. Kan man bruke den fra fødselen av når det er trinnvis regulering i ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har ikke fasit svaret tror jeg, men har fått høre at nyfødte skal ikke sitte i bilstol mer enn i 20 min de første 6 ukene, man kan reise på lengre turer, men da må man stoppe hvert 20 min og løfte ut barnet.

Vippestol skal man heller ikke begynne med så altfor raskt pga ryggen til barnet, vet om flere som har ventet til etter 6 ukers kontrollen med begge deler (lengre turer i bilstol og vippestol)

 

Jeg tror dette er noe man finner ut etterhvert, tror jeg selv vil prøve å unngå vippestol med det første, barnet har det bedre ved å ligge på ryggen, evt litt på magen under oppsyn.

 

Men somsagt jeg er ingen ekspert! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skrev nettopp i et annet innlegg om en barnelege som har forsket på dette med nyfødte i bilstol. Det var visstnok ikke funnet noen skader på barneryggen som følge av bilstolbruk, og han konkluderte med at turer på et par timer av ganger skal gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...