Gå til innhold

Hjelp jeg skal føde...


Melony2

Anbefalte innlegg

Er 35 + 5 i dag og fødselen blir satt i gang i morgen. Etter å ha trodd jeg led av lettere inkontinens i en uke, kom det mer "vann" i går kveld, og det er fostervann. Har vært på sykehuset og tatt diverse prøver, og siden jeg ikke har noen infeksjon, kunne jeg få være hjemme i natt.

 

Jeg har ingenting i orden. Har nå stått og plukket frem småplagg fra forrige fødsel for vask. Finner ingen ammetopper som antageligvis er på loftet sammen med vugge og andre ting. Barnerommet er akkurat ferdigmalt, og huset ser ut som et sant h.... Er bare helt sjokk. Senest på mandag er jeg tobarnsmamma...

 

Hjelp... Har prøvd å forberede treåringen min på at lillesøster kommer litt før. Hun er nok like sjokkert som jeg. Heldigvis kom besteforeldrene hjem fra ferie i går slik at hun kan være der.

 

Noen som vet hvordan dagen i morgen vil forløpe? Jeg vil bli satt på modningstabletter hver 6 time. Hvor vondt er det?

Noen med for tidlig fødte barn som kan si noe om hvor utviklet de er? Babyen min er faktisk estimert til allerede å veie 3,3 kg så hun er jo stor nok, men vil hun greie å suge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en venninne som akkurat det samme skjedde med i går... vannet gikk tre.fire uker for tidlig og er på sykehuset nå på modningspiller....

 

Jeg har termin 12 aug men her skjer det ingenting....grrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne "panikken". Selv om jeg innbiller meg at vi begynner å bli klare, så kan jeg absolutt forestille meg at det hadde blitt litt panikk i leiren her om det viste seg at jeg skulle føde i morgen.. Men; i morgen er det bare nøyaktig en måned igjen..

 

Vel: LYKKE TIL!! I dungevis.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hos meg gikk vannet også sånn over tid. Har hodet festet seg? Du har kanskje oppdaget at det kan være greit å bruke BLEIE... for plutselig kommer det en stor dose og da holder det ikke med bind altså. Merkelig følelse.

 

Hos meg nektet sykehuset å sette i gang fødselen før det hadde gått 72 timer etter vannavgang... dette fordi de vil at det skal skje natrulig og 4 av 5 "går i fødsel" selv innen denne fristen. Og siden jeg bor så langt fra sykehuset måtte jeg bo der. Det var pyton kjedelig. Dette var bare 15 dager før termin. De tok CTG hver dag, temperatur etc.

 

Når de gir en modningskur settes den inn i skjeden. De ønsker ikke å ta for mange undersøkelser pga infeksjonsfaren når det har gått hull på hinna, så de gjør ikke så mye mer. Før og etter hver kur, må du ta CTG i 1 time... altså 1 time før og 1 tim etterpå. Så du blir god på CTG, og det er utrolig kjedelig i lengden.... Jeg måtte ha 3 kurer før noe skjedde og de vil kun gi 2 i døgnet... Dette pga faren for overstimulering.

 

Fordelen med å bli satt i gang er at fødselen går gjerne veldig fort og greit, det har jeg hørt fra flere - og det stemte her også. Hadde hastesnitt forrige gang uten at fødselen var i gang, så jeg ble regnet som førstegangs denne gangen. Fra siste kur ble satt tok det et par timer før jeg begynte med rier. Så tok det en 5-6 timer med rier, hvor jeg sov litt, dusjet og ellers bare lå i sengen og konsentrerte meg om å slappe av og puste meg gjennom riene! Det var utrolig nyttig og da jordmor ville ha meg ut av sengen for å få fortgang i sakene om morgenen, fikk hun helt sjokk - jeg hadde 9 cm åpning!! Og 3 timer etterpå var det hele over. Ikke noe smertestillende eller noe.

 

Ikke for å skremme deg eller noe - men det er stor infeksjonsfare når vannet går lenge før fødsel. Så jeg håper de setter deg i gang i morgen slik som de har sagt. Som sagt gjorde de ingenting med meg før det hadde gått 72 timer fra vannavgang... Derfor tok det 100 timer fra vannet gikk til fødsel. Det er utrolig lenge og hadde det gått 6-7 timer til hadde det blitt keisersnitt. Følte de "kastet bort" 72 timer - og "utsatte både meg og barnet for infeksjonsfare". Det endte med at jeg fikk feber under fødselen - og både jeg og babyen måtte på antibiotika. Han fikk sin første kur 6 timer etter fødselen og måtte ligge 3 dager på intensiv avdelingen. Det gik helt fint og det er ikke sikkert han hadde noen infeksjon, men de gjør det for sikkerhetsskyld for de har ikke mulighet til å vente på svar fra blodprøver på så små barn. De var utrolig flinke på intensiv avd og fortjener bare skryt for måten de behandlet både meg og babyen på - men jeg følte at dette kunne vært unngått om de hadde satt meg på kur tidligere.

 

Så jeg håper du får en kur i morgen og at det går smertefritt og fint under hele fødselen.

 

Også får du hinte til besteforeldrene - jeg og mannen min var jo på sykehuset i 7 dager og da hadde min mamma og svigers som passet storesøster vasket HELE huset, skiftet på sengene, vasket vinduene i hele huset etc etc... hi hi, det var godt å komme hjem da!!!

 

LYKKE TIL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv er født en uke etter termin, min mor hadde svangerskapsforgiftning og jeg veide 2750 gram da jeg ble født...jeg hadde visst ingen problemer med å suge..men jeg var ikke for tidlig født heller da, bare liten...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...