Gå til innhold

Hva hjelper bringebær kapsler for.....


Lille sol@ med Frida

Anbefalte innlegg

Vet det har vært uendelig mange tråder om det, men har ikke lest noen... når jeg leser lengre ned på denne sida nå, så skjønner jeg fremdeles ikke hva de skal taes for.....

 

er det flere ting som rådes til å ta før fødsel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Her er noe av det jeg fant da jeg søkte på dette:)

Håper det gjør deg klok:

 

I urtemedisinen er det primært bladene av bringebærbusken som benyttes. Tørkede eller friske blad kan brukes i en urtete som virker stoppende ved diaré, kraftige menstruasjonsblødninger og utflod. Den er også utmerket ved menstruasjonskramper og kan drikkes ved feber, forkjølelse og influensa. Utvortes kan teen brukes til gurgling ved sår og betennelser i munn og svelg, ved betente mandler, eller til bading av eller omslag på åreknuter, forbrenninger og sår som gror sent. Et avkjølt og filtrert avkok av bringebærblader har vært brukt som øyendråper ved konjunktivitt (bindehinnebetennelse).

 

Det er imidlertid som et fødselsforberedende middel at te av bringebærblad i våre dager har størst aktualitet. Urten har avslappende, styrkende og sammentrekkende virkning, og virker spesielt gunstig på livmoren i de tre siste månedene av svangerskapet og under fødselen. Den sammentrekkende og stimulerende virkningen er med på å styrke og stramme musklene i livmor og underliv, mens de avslappende og mer beroligende egenskapene samtidig får livmoren til å slappe av.

 

Bringebærblad styrker også slimhinnene i hele kroppen. Den virker på fordøyelsessystemet og kan effektivt lindrer kvalme under svangerskapet. Te av bringebærblader kan derfor brukes for å sikre en trygg og lett fødsel, og for å stimulere melkeproduksjonen etter fødselen og lette rekonvalesensen. Den styrkende og beroligende virkningen på den glatte muskulaturen i livmoren bidrar til å lindre smerter ved livmorsammentrekningene under fødselen, samtidig som den gjør sammentrekningene mer effektive så fødselen både blir lettere og mer kortvarig. Laboratorieforsøk har vist at te av bringebærblad virkelig påvirker livmoren, men da den eksakte virkningsmekanismen er ukjent, anbefales det at inntak av slik te under graviditet bare skjer under medisinsk oppsyn.

 

Man lager urteteen ved å la en liten håndfull friske eller tørkede bringebærblader småkoke i en halv liter vann noen minutter, og la det hele trekke videre i omkring 15 minutter før bladene siles fra. Drikk en kopp av denne teen to til tre ganger daglig.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Men hvor tidlig begynner dere å ta disse kapslene? Jeg er i uke 35. har hørt at de kan fremkalle fødsel også, og er ikke klar til å føde enda.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34+6 og venter litt. Ikke lyst å føde før tiden heller. Hørt noen si at fra uke 37 er det greit med kapslene.. Men det går jo ann å kjøpe teen, da og prøve litt med den kanskje.. Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest flere steder at den kan tas fra 3 måneder før og også en stund etter fødselen, for å hjelpe livmoren til å trekke den sammen. Men det står jo også at man bør gjøre det med medisinsk oppsyn, så kanskje greit å spørre jm/lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har snakket med jordmor om bringebærblad/kapsler? Det sies jo at man ikke skal ta urter under svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...