Gå til innhold

Lammeskinn....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...bare lurer litt her jeg... Mange som har kjøpt det eller har tenkt å kjøpe?? Hva er best, med lange hår eller korte? Og hva er så bra med det?? Kanskje litt dumt spørsmål men bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*dytter* jeg... Lurer på det samme! Hvor får man kjøpt lammeskinn og hva koster det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vet ikke helt forskjellen på kort/langhåret lammeskinn, men nostebarn.no skriver dette: Spedbarn sover bedre, legger hurtigere på seg og gråter mindre når de ligger på lammeskinn, viser en undersøkelse ved Cambridge Maternity Hospital i England. 43 kuvøsebarn ble pleiet på lammeskinn. Disse la markant på seg i forhold til kuvøsebarn på bomull. Skinnet kan brukes hele året; det isolerer både mot varme og kulde. Selv i stekende sol vil skinnets overflate alltid ha jevn temperatur.

 

Det er å få kjøpt på www.nostebarn.no til 710 - 830 kr avhengig av størrelse. Jeg har et til senga, og kjøpt et rimeligere ett på tilbud til vognen til ca 250 kr på babybutikk. Sikkert forskjell på kvaliteten ettersom prisen er så annerledes, men 830 kr er mye penger. Sikkert flere forhandlere også! Bare å lete litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Selv har jeg gjort det slikt :

Korthåret til vår/ sommerbarn og langhåret til høst /vinterbarn .

 

Kjøpre langhåret på Kid for 3 årsiden og veldig fornøyd med det tror det kostet 499,-

Og kjøpte nettopp korthåra på O.Olsen på Forus, Betalte 299,- (før499,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lammeskinn fås vel kjøpt i alle barne-/babybutikker (også på nett), det finnes også på butikker som fører sengetøy, bl.a Jysk. Skinnet hjelper barnet til å holde riktig temperatur(temperaturregulerende), uavhengig om det er varmt eller kaldt. (som ulltøy) Prisen varierer vel med kvaliteten på skinnet (????), priser fra 300 kr på tilbud i div barnebutikker til 800-900 kr hos Nøstebarn.

(mange er veldig fornøyde med skinn fra Nøstebarn!)

 

-Det er sikkert mange med mye mer erfaring enn meg på dette som kan gi bedre svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at lammeskinn til spedbarn bør være korthåret, siden disse regulerer varmen best og barnet ikke får hår i munnen. Er visst skinnene av lam fra merino-sauen som er de beste, helst fra Australia eller New Zealand. Nøstebarn har slike skinn. Det har også f.eks dette stedet:

 

http://www.going.no/lammeskinn.html

 

Der er det billigere enn hos Nøstebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er meningen med lammeskinn da? Skal babyen ligge på det i vogna eller skal det brukes som en dyne eller...? Hehe,litt uvitende her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte lammeskinn på Nøstebarn i går. Det kan brukes overalt hvor barnet sover eller ligger, i vogn, seng eller vugge, slik at barnet alltid har et rent og kjent liggeunderlag.

 

Nøstebarns lammeskinn er korthåret, og pelsen er klippet i jevn høyde. Det er viktig for at ullfibrene skal gi fast og god støtte for kroppen (ikke for mykt), minst mulig friksjon mot huden og samtidig sikre et isolerende luftlag under barnet. Jevn pelshøyde hindrer også at barnet får ullhår inn i munnen.

 

Ullfibrene tillater god luftsirkulasjon under barnet. Samtidig kan ullen suge til seg inntil 40 pst. væte uten å miste isolasjonsevnen. Lanolinen i ullen virker bakteriehemmende, og lanolinen reagerer på urin slik at det dannes en slags såpe. Hvis barnet gulper, kan det vaskes bort med en klut. Hvis det gulper mye, legges en bleie eller klut under hodet. Ved oppkast eller større uhell kan Nøstebarns lammeskinn også maskinvaskes - på ullprogram og med vaskemiddel for ull. Men det beste er å vaske det sjelden, for å bevare ullens lanolin.

 

Skinnet isolerer mot både kulde og varme, og barnet holdes i jevn temperatur.

 

Syntetiske skinn er ikke egnet, da de ikke kan ta opp fuktighet, de gir ikke fra seg lanolin, og de forhindrer ikke friksjon mot huden. Merinosauer har en langt finere og mykere ull og tettere pels enn alle andre kjente saueraser og er derfor best til formålet.

 

Som ei over her skrev, sover spedbarn bedre, de legger hurtigere på seg og gråter mindre når de ligger på lammeskinn. De faller fortere til ro etter amming og er roligere og mer oppmerksomme før måltidet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte lamme skinns pose til gutten vår i stede for voksi.. Det har vi aldri angra på men vi bodde i Nord Norge da han var baby da.. det var kort håra og han elsker det.. gnur nesa inn i det og sovner.. Vi har lurt på om vi skal kjøpe et nytt til neste mann siden vi ikke har hjere til å ta detfra ham.. men det er veldig dyre da.. betalte 1000 kr for våres på tilbud de ligger på ca 2000... men absolut verdt det.. vi har også kjøpt et korthåra skinn til vugga/senga på jysk og det kosta bare 350 kr. Det som de har på IKEA er veldig langhåra og babyene liker godt å holde seg fast i skinna, med langhåra får de da mye mer hår i munnen(det er lettere å slite av hår fra de langhåra) ble litt mye smør på flesk dette kansje? men Uansett så er saue skinn varme regulerende og til en viss grad selv rensende... Og regulere temperaturen bedre en voksi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at lammeskinnene er korthårete pog regulerer varmen mens de skinnene som er langhårete er saueskinn og regulerer ikke varmen.

 

Ikea har saueskinn.

 

Når det gjelder dette så er det absolutt billig alltid er best. selv valgte vi lammeskinn fra Nøstebarna og her har gullet sovet på det siden fødselen i februar, og har aldri vært varm.

Nå på sommeren ligger hun fortsatt med pysj og helseteppe på skinnet sitt.

Nøstebarna sitt er også selvrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...