Gå til innhold

Svigers på besøk i 1,5 mnd....hva skal jeg gjøre??!!


lana<3

Anbefalte innlegg

Ja, lykke til. Hadde aldri orket eller godtatt dette rett før og eller fødsel!

Stå på, ta en alvorsprat med mannen din.

Håper det ordner seg!

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det hjelper som andre har foreslått her at du viser mannen din disse innleggene sånn at han ser at det ikke er du som er "vanskelig".

 

Jeg har en "lignende" situasjon, d.v.s. med svigerforeldre i utlandet. De bor i Australia. Gutten vår blir deres første barnebarn, så forståelig nok ønsker svigermor å komme på besøk. Hun skrev en mail til oss og foreslo det, men hun skrev samtidig at hun ville vi skulle ta oss god tid til å tenke gjennom om vi syntes det var greit, og at hun forsto hvis vi syntes det ble slitsomt.

På den måten var vi helt fristilt, og jeg kunne ærlig si til henne at ventetiden før fødselen ville jeg foretrekke å ikke ha besøk, og at den første tiden etterpå er "hellig" for oss som ny familie. Hun kommer 2 uker etter babyen er født, og blir i kun 2 uker. Og det er hele veien fra Australia og tilbake, enda det er lenge til vi får sett dem igjen. Selv om svigerforeldrene dines kommer fra Spania, så er ikke det lange turen og noen sterk grunn for å bli SÅ lenge. Spesielt siden dere skal ned dit allerede i julen.

 

Nei, -vis mannen din disse innleggene, eller noen av dem, og prøv å få ham i dialog på hva dere to ønsker. Det er særlig deg det bør tas hensyn til i denne situasjonen. Ikke svigers' såre følelser. Kanskje har de til og med full forståelse, men det føles nok bedre hvis dere to står samlet i det og at mannen din støtter deg fullt ut.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle bøker om gravide kan du lese at dette ikke er en god ide!!!! I min bok står det til og med at det er oppgaven til mannen å holde besøket ute om DU ønsker det! Ikke finn deg i dette, det er den viktigste tiden for deg og barnet! Besteforeldrene har nok tid ellers til å bli kjent med h*n lille!!!

Du er nødt til å snakke med han om det! Dette må han forstå!

 

Lykke til i hvertfall!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh no!! Den første tiden man har med barnet skal man jo bli kjent med hverandre!! Det går jo ikke når man har besøk hele tiden.. også av svigers som har så mye meninger om alt!! det hadde jeg aldri i verden orket! Jeg føler til og med at tiden på sykehuset før man drar hjem skal man ha fred og ro.. Det hadde jeg aldrig i verden akseptert. Og selv om det er koselig med gjester så er det veldig slitsomt også.. MAn får ikke slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fantatisk å høre at det ikke er bare meg som syns dette er helt på jordet...Skal ringe ned til svigers og prøve å forklare, har ikke sovet inatt etter jeg fikk denne beskjeden, det gnager og gnager i meg...

 

Jeg er også førstegangsfødende og vet heller ikke hva som venter meg det er en grunnene til at jeg bare ikke takler dette....skriver mer ut på forumet om litt....får jeg ikke snakket med dem innen imorgen så får jeg vel snart den fjerde svarte posen under øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er DERES tid(du og pappan og den lille), ikke en tid for besøk, med mindre DU ønsker det.. så slemt å presse seg på uten å spørre.. ville ikke jeg godtatt! da blir du vertinne i tillegg og får ikke tid til å bli kjent m den lille selv. huff, du må si at du ikke vil!!

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff det hadde ikke jeg taklet.

1 mnd er jo hellig å bare være sammen med ungen sin, bedre om dem kom etter 1 mnd da.

Hvorfor skal dem absolutt være der før den kommer og 1 mnd etter?

Hadde jeg hadt svigerforeldrene mine hjemme etter jeg hadde født hadde jeg ville snakket med sykehuset der du skal føde å sagt jeg ville blitt liggende ekstra lenge. Får håpe nesten du går over tiden..

Håper de ikke er sånn som sitter time ut og inn på sykehuset da,der bestemmer du faktisk å si fra på forhånd at 1 time besøk om dagen er mer enn nok for man er sliten etter en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde flytta inn på hotell om de skulle vært så lenge! Alvorlig talt, forstår de ingenting? Første tida er jo da DERE foreldre skal lære barnet deres å kjenne.. Ikke om jeg ville hatt svigers hengende over meg, korrigere og komme med bemerkninger om alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nektet min egen mor å komme å komme så lenge. maks en uke på besøk, og slett ikke rett etter fødselen. Å ha folk i huset før fødselen hadde heller ikke kommet på tale. Enten må dette være en spøk, eller så er det noen her(les sambo og svigers) som ikke er helt vel bevart. Hjelpe meg, dette er virkelig ILLE!!!! Tenker at det er noen herr som ikke helt forstår hva det innebærer å få huset invadert rett før og etter en fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk min første, ville ikke barnet ta brystet. Hadde aldri sett for meg det på forhånd. Brystvortene mine sprakk i store sår allerede før jeg kom hjem fra sykehuset. I ukesvis holdt jeg meg for det meste inne og hadde en forferdelig tid for å prøve å få ammingen på rett kjøl igjen. Ikke bare var det vondt, jeg måtte også sitte med puppene ute i friluft mesteparten av tiden for at sårene skulle gro. Du kan si at vi hadde gardinene igjen...

 

Jeg holdt ut dette fordi jeg hadde en god mann som tok telefonen min og mildt avviste alle som hadde lyst til å komme på besøk. Var det noen han absolutt ville vise barnet til, tok han babyen med seg ut på liten trilletur og traff folk. Jeg orket ikke se min beste venninne en gang. Og tross alt hadde jeg mange gode stunder i denne tiden, helt rolig i sofaen med babyen min sovende på armen min og et hus som fløt av rot og møkk uten at jeg trengte å bry meg.

 

Og det kan jeg bare si: Hvis jeg hadde hatt besøk av svigerforeldrene mine da jeg kom hjem fra sykehuset, så hadde jeg følt meg så utrolig invadert. Syntes det var ille nok at mannen min måtte se kroppen min i en sånn tilstand.

 

Sørg for at huset er tomt når dere kommer hjem. Går alt bra og du er frisk og fin og opplagt og lykkelig, så kan dere invitere så mange dere har lyst til! Kanskje svigers til og med kan få komme på et par ukers visitt når barnet er blitt noen uker gammelt. Men ikke planlegg dette på forhånd - dere vet aldri hva dere må takle i tiden etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å ha noen boende hos oss i det hele tatt rett etter fødselen! Venninner har frarådet oss dette på det sterkeste. Jeg er førstegangs men har stor tro på disse rådene.

 

Svigers får innlosjering hos mine foreldre

 

Mange grunner:

 

- En ting kan være at du ikke får til ammingen og trenger tid på dette... og det beste for brystene er å la dem lufttørke etter amming når man er hjemme...

 

- Det er sambo og jeg som først og fremst får barn! Det er vi som skal venne oss til å være foreldre sammen! Besteforeldre kommer i annen rekke. Man får jo ikke barn for at de skal ha barnebarn.

 

- Jeg må regne med å være veldig sliten etter fødselen. Svigerfamile er tross alt nettopp svigerfamilie. Man får ikke hvilt helt ut med dem i huset.

 

Kikke dessuten litt på artiklene på denne siden... her finner du kanskje flere ting som kan underbygge din skepsis til å ha svigerfamilien boende... og herregud! EN måned er jo hårreisende. Sett foten ned, det er du som føder og som må komme deg igjen + venne deg til ny situasjon som mor... http://www.babyverden.no/templates/Subject____642.aspx?cat=16

 

PS: Din mann synes kanskje det er trygt å ha moren sin der... men det vil antakelig ikke hjelpe ham noe særlig med å utvikle farsrollen... Hva ville han sagt om du foreslo at dine foreldre skulle bo hos dere så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staaaaaaaakkars deg. Jeg hadde klikket..... Må ikke finne på å si ja til det. Dere trenger å være sammen dere tre i fred og ro.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold oss gjerne oppdatert på hva som skjer da, lailaelin! Dette engasjerer tydeligvis mange- og alle er jo enige her- så håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei vettu hva det hadde jeg ikke orket. det holder at svigermora mi er hos oss et par timer. jeg er veldig glad i svigermor jeg altså,men hadde ikke orket1,5mnd med hu.

 

det burde mannen din akseptere. det er veldig viktig for det først å fremst å bli kjent med babyen,før noen andre. det er viktig for babyen å. litt greit å få i gang amming og rutiner å sånn før man skal ha for mye besøk. jeg har sagt nei til besøk flere ganger fordi jeg vil være med den lille,6åringen min og samboeren mest mulig alene i begynnelsen. hadde masse besøk da jeg fikk førstemann. husker hvor slite jeg var da,var på kanten til å bli deprimert. så den tabben gjør jeg ikke igjen nå.

 

lykke til.. håper det ordner seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig du får snakket med de slik at du slipper dette. Tror det er veldig viktig at man har ihverfall de to første ukene etter fødsel i fred og ro. Vi fikk besøk av svigers i tre dager, 1,5 uke etter at Tulla var født. Da bodde de hos mine foreldre, men jeg syntes det var utrolig slitsomt allikevel. De var jo hos oss hele dagen og ville jo holde Tulla hele tiden og jeg fikk henne kun når jeg skulle amme.

Du MÅ stå på ditt, ellers tviler jeg på at du kommer til å like svigerforeldrene dine noe særlig etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du fikk snakket med dem, og sagt at dette ikke går. Min mann og jeg er begge enige om at dette er vanvidd! En og en halv måned like før og etter fødselen er vel muligens den ALLER verste tiden å ha besøk på! Dette vil dere angre på resten av livet, og hvis du lar dette skje vil du krangle om dette for alltid er jeg redd..

 

Si hvordan det gikk da! Håper inderlig det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så forferdelig!! Du kan jo ikke godta det, typen din må bare ta ansvar og si at det ikke går. Det er jo helt galskap. Svigersene mine er på besøk nå i terminuken min og sambo fikk beskjed om å si at overnatting nå var uaktuelt så de bor et annet sted, men det er helt greit, de forstod det og det er ingen sure miner. Du må sette ned foten ellers kommer du til å angre til evig tid.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...