Gå til innhold

Mamma med over tre måneders erfaring (hoho) her er mine beste kjøp og mine verst kjøp, så får dere noen tips :)


Gjest_1001

Anbefalte innlegg

Beste kjøp:

 

Elektrisk brystpumpe (tro meg du kommer til å trenge det medela 700kr og verdt hver krone)

Helsetepper

Stor vogn

Bodyer, truser

Heldrakter med knapper mellom beina (sååå lettvint)

Babypose!!!!!!! (unngår at han sparker av seg teppene og før han fikk den fant jeg han på kryss og tvers i sengen)

Trille som kan ligges flatt til butikkturer

VIPPESTOL!!! (oh jeah, med lyder og rangler)

babygym

tummytub

ammepute

coop ammeinnlegg

tørre engangsvaskekluter (sunnere enn våtservietter og mindre vask enn vaskeduker)

miwana nesedråper eller nesespray

nesesug

antibac (til enkes desinfisering av hender på stellerom og offentlige toaletter og tummytubben)

babycall

bæreslynge

ammetopper

ammebh-er som er polstret for bedre støtte

lammeskinn

 

 

Verste kjøp:

 

Stømpebukser med "seler"

Drakter med hette

Todelte drakter (overdelen sklir bare opp jo)

Bukser uten knapper mellom beina (stress å ta av og på buksen hele tiden, spes om det er selebukse)

Håndpumpe (vond, tungvindt og kostet nesten det samme som den elektriske)

vugge til stuen

bleiebøtte!!!!! (dyrt med refill og de må skiftes oftew)

natusan ammeinnlegg (loer og man "henger fast" i de)

bæresele(vonde skuldre)

ikea stellebord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du mener det er lurt å kjøpe elektrisk brystpumpe på forhånd?

Hvor får man kjøpt slike? Apotek? Har bare sett manuelle der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjøpe elektriske på apotek også :)

jeg kjøpte min på vitus apotek, de har også i babybutikkene og på nettet er de billigst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med slike lister. Takk for at du la ut din.

 

Enig med vugge i stuen, men vi har satt frem familievuggen likevel. Mest fordi den har gått i arv, så det er litt koselig. Storebror sitter i den nå og synger "ride ranke"- så noen ser da nytten i den *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikea stellebord hva er galt med det og hvilket kjøpte du. hadde tenkt å kjøpe stellekomode derfra skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det var så åpent, det var upraktisk å legge klær under for de ble støvete med en gang pga tørketrommelen. Skulle hatt med skuffer, men har kommode på rommet, men det er litt tungvint å hente klær om småen har bæsjet ut over hele seg på klær og alt eller om han har gulpet litt, så stellekommode var det jeg absolutt skulle hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takk da kan jeg kjøpe stelle kommoden likevell.

trudde den var dårlig skjønner du, ble litt redd nå. den ser så fin ut ikke for jalla dildal pyntet men noe man kan bruke senere å som vanlig kommode. praktisk.

 

skjønner hva du mener med støv, jeg tenkte litt på det før jeg fant ut at jeg ville ha kommode med skuffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble ikke vugga i stua brukt? Tenker liksom babyen må ha en plass å ligge på dagtid,kan vel ikke ligge på soverommet hver gang den sover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt nysgjerrig på det med vugge. Vi har ingen ser du og må evt kjøpe. Har egentlig ikke så veldig lyst på pga plass ol, men tenkte at babyen må ha et sted å sove i stua. Men hva vil du anbefale i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke vugge i stuen?? Det savnet jeg veldig med nr. 1. Men ditt barn er jo født på våren så da kan det jo stort sett ligge i vognen ute. For oss som får på senøst/vinter så syntes jeg det virker fornuftig med vugge. Om knøttet våkner tidlig så gidder jeg jo ikke ut i snøføyka og trille hver morgen.

 

Bleiebøtte hadde vi heller ikke til nr. 1, men tenkte å kjøpe det nå.. men kanskje ikke...

 

Bæreselen er jeg kjempefornøyd med (men brukte den egenlig ikke så mye)

 

Ammepute hadde jeg til nr. 1, men syntes igrunn det funket vel så bra uten ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint med slike lister, men husk at folk har litt ulike erfaringer ... :)

 

Jeg syntes det var supert med en vugge i stua, da hadde babyen et sted å sove på dagen (vi har soverom i annen etasje, tungvindt å gå opp og ned for å legge henne om dagen). Alternativet blir kanskje å legge barnet på lammeskinn på gulvet eller i sofaen, men de begynner jo å kravle rundt etter en stund...!

 

For oss var bæresele også et absolutt MUST og ett av de beste kjøpene vi gjorde - jenta roet seg fint og elsket å være i den :) vi fikk armene fri til å gjøre andre ting mens hun koste seg der.

 

Jeg brukte håndpumpe, og syntes det fungerte kjempefint. (Har ikke prøvd elektrisk).

 

Bleiebøtte synes vi var ok, særlig etter at fast føde ble innført og bleiene begynte å lukte (mye) mer usj!! Men enig i at det ikke er nødvendig de første mnd.

 

Tørre engangsvaskekluter syntes jeg ble litt for "ru" for barnets ømfindtlige hud, brukte våtservietter uten parfyme på tur, ellers bare vanlig gasklut med vann på.

 

Dette er nå mine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke behov for å kjøpe elektrisk. De aller, aller fleste helsestasjonene låner ut slike. Evt har sykehuset for utlån. Betaler ingenting for leia, men for selve melkesettet. Sånn er det her i omegnen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også mamma til 3 mnd baby og mener følgende:

 

- Klarer meg fint med manuell pumpe, bruker den bare hver helg og da blir elektrisk unødvendig...

- Bodyer er suverent!!!

- Tynne klær og sommerklær er nødvendig til små barn, de kan bli for varme...

- Sparkebukser er noe dritt!!! (Sparker seg ut av beina...)

- Nesesug og nesedråper MÅ man ha!!!

- Snekkerbukser er fint å se på, men dumme å ha på, vanlige bukser er best...

- Liker bæresele godt, iallefall nå når han kan se utover...

- Ammetopper er suverent og en nødvendighet!!!

- Bleiebøtte er noe dritt, lukter jo like herlig selv om bleiene pakkes inn i plastposer først...

 

 

Tror man må prøve seg frem litt. Vi er forskjellige, og barna er forskjellige, så jeg ville ikke kjøpt inn alt på forhånd, men sett an behovet litt etterhvert, var jeg dere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp med ideer og erfaringer fra dere som har forsøkt foreldretilværelsen en stund! Dytter på denne, jeg...

 

Smil fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...