Gå til innhold

Er det mange som har tatt eller skal ta en blodprøve om de har den farlige streptokokkbakterien.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har gjort det jeg. Var hos legen på fredag og ba om å få tatt den da. Han mente alt sammen var hysteri, så jeg sa bare at da var jeg hysterisk og at han bare fikk ta den....

Dette er barn nr to for min del og jeg er ikke i "faresonen", men jeg har en svigerinne som ligger på Ullevål med sin 12 uker gammle baby i respirator pga av denne bakterien........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ks og da smitter det visst ikke uansett, Hvis ikke hadde jeg nok gjort det - selv om jeg er 3.gangs. Ikke hysterisk,men vil jo være på den sikre siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen i morgen og ringte nå i uken som var og sa at jeg vil ta blodprøven. har hørt rykter at det tar 1 uke før resultatene kommer, så jeg håper at de kan pushe resultatet i og med at jeg har termin dato 7. august - greit å vite om jeg har bakteriet om jeg føder før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ingenting jeg .....

 

jeg hadde streptokokk-b infeksjon sist fødsel og har tatt 3 tester dette sv.s. og alle med vattpinne i sjeden...hmm merkelig...hvorfor kan man ta det med blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge alle ekspertene som har uttalt seg i media i det siste, så kan man IKKE finne bakterien med blodprøve. Den må sjekkes ved prøver fra skjeden eller endetarmen.

Noen kan også finne den i urinen, men da er man ekstremt sterkt rammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fortsatt er like redd for å ha bakterien, burde du nok ta en ny test hos legen, fordi denne bakterien ikke detekteres i blodprøver, men må tas i en prøve fra sjeden. Merkelig at ikke legen din ikke informerte deg om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kommer ikke til å ta noen test.

Kan ikke ta helt av bare fordi media blåser opp denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ( de fleste av oss ) tar en GU ved begynnelsen av svangerskapet der man tar celletest for å utelukke kreft, mange ganger bekrefter graviditet pga større livmor og tester for kjønnssykdommer som f.eks Klamydia.

 

Disse undersøkelsene har ikke kommet helt uten videre og de fleste mente nok at de var grunnet på overdrivelse, da de færreste av oss opplever cervix kreft osv.

 

Det er IKKE media som " blåser " opp denne saken, men professorer i medisin som understreker at vi bør PÅ NYTT ta stilling til denne infeksjonssykdommen, som ubehandlet fører til døden for spedbarn.

 

Vi tok da ekspertenes gransking om krybbedød på alvor og det har da ingenting med å være hysterisk om man velger gå til legen sin å be om en test for Streptokokk bakt, nettop fordi den har blitt mer aggresiv.

 

Jeg har valgt å gjøre det. Koster meg ingenting og sparer meg og familien mer enn bare bekymringen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg mistet tvillinger tidlig i svangerskapet for et par år siden på grunn av streptokokk B infeksjon, og ser absolutt verdien av testing tidlig i svangerskapet! Hadde jeg fått behandling kunne jeg kanskje hatt guttene mine i dag... Har fått god oppfølging med testing i senere svangerskap, og er glad for at jeg nå vet om dette, og får antibiotika når jeg snart skal føde tvillinger igjen!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar deg... Jeg skal i hvertfall ta prøve! Fikke beskjed om at de bør tas når en måned igjen til termin. Pga ikke vits i å behandles før da det kan rekke å blomstre opp igjen. Men du fikk altså infeksjon tidlig i svskapet da du ventet tvillingene? Hvor hadde du infeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakkede med legen om dette på torsdag, hun var ikke selv sikke, men ringte til sykehuset. De mente hun bare skulle ta en prøve av alle oss gravide. skal få svar om 2 timer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men denne testen som man kan tas, er d ikke i noen spesielle uker før fødtselen man skal ta den? noen uker før fødtselen eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist. Men, jeg trodde det bare smitta under fødselen, og at det derfor ikke var noe poeng i tidlig testing.

 

Til deg med hovedinnlegg:

jeg har tatt testen, i forrige uke, og jeg tok IKKE blodprøve.

Testen tas vaginalt, ja, altså med vattpinne som brukes for å ta prøve fra skjeden. Fatter ikke at de ikke vet sånt på legekontorene.......

 

Jordmor på sykehuset og jeg hadde for øvrig en hyggelig samtale i den forbindelsen, om dette med media og "hysteri" som skapes på denne måten, det fødes tross alt bortimot 60000 barn i Norge pr år og av alle disse er det 8 som er døde (8 for mange riktignok.............). Men, vi var enige om at det viktigste er at mor føler seg trygg og at det er viktig å vite om man er i "faresonen", hun håpte forresten at norske myndigheter tar etter den amerikanske modellen, hvor denne prøven er en del av omsorgspakken for den gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Min lege sjekker dette rutinemessig ved den første gynekologiske undersøkelsen. Jeg tror det er nødvendig og håper det blir like vanlig som å sjekke for eksempel svangerskapsforgiftning. Håper kontroll av bakteriell vaginose også kommer inn som et krav. Hilsen meg =-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta det, men det er fordi vesla på 5 år ble født med streptokokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for varrierte informative svar. Jeg har fått time i morgen.Ombestemte meg og ønsker å ta den likevel.

Er ikke mye ekstraarbeid for meg hvis jeg skulle være en av de uheldige.

 

Hilsen hovedinnlegger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde infeksjonen i skjeden. Var på ultralyd dagen før, og alt så helt fint ut med begge to. Merket ikke noe før på morgenen da jeg begynte å lekke fostervann. Jeg fikk behandling etter aborten, og i neste svangerskap ble jeg testet tidlig. Det var ingen oppblomstring da. De testet også ved ca uke 36 uten at det ga utslag, og ved fødsel fikk jeg antibiotika. Alt gikk fint.

Er nå 33 uker gravid med tvillinger, og skal be om test ved neste UL bare for å være på den sikre siden, har ikke råd til å la være...

Skal uansett bli behandlet med antibiotika ved fødsel.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed av legen min at streptokokkbakterien ikke likte seg i miljø der det var sopp, og jeg fikk påvist det når jeg var der, så jeg håper at han har rett! er bekymret for alt jeg, men han sa at det ikke var vits å ta noen prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Jeg har visst streptokokk B i urinen. Hvor vet du fra at man da er ekstremt sterkt rammet. Har bare fått et skriv som skal ligge ved helsekortet for gravide til jeg skal føde...

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...