Gå til innhold

HVa ville dere gjort? Satt det igang??


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll på torsdag, da fikk jeg beskjed om at de kunne sette meg i gang dersom jeg ønsket det. Hun sjekket hvor moden jeg var, men det manglet litt. Jeg ble satt opp på ny kontroll, og det hadde ikke blitt modnet så veldig mye mer -Og har ny kontroll igjen i morgen. Jeg fikk bskjed om å ringe iløpet va helgen dersom jeg ikke holdt ut.

 

Jeg har så sterke smerter i hendene at det nesten ikke er til å holde ut, går seg til etter noen timer om morgenen men våkner om natten med smerter som kan minne om neglspreng som strekker seg opp til albuene. Om dagen er det ikke så veldig vondt, men jeg er nødt til å gjøre noe hele tiden-hvis ikke blir de vonde igjen. De er dovne og uten følelse, men virker jo litt da...

 

Har termin på onsdag. I morges/natt var smertene nesten uutholdelige igjen, men så venner man seg jo litt til det... På en måte...

 

Det beste er jo å vente til ting starter av seg selv, jeg synes det er skummelt å settes igang. (legen på kontrollen sa at de fleste komplikasjoner under fødsel er hos de som settes igang, selvom hun samtidig mente jeg kom til å føde greit og raskt ettersom jeg gjorde det sist. Med en setefødsel som var over på noen timer)

Samtidig som jeg holder på å bli tussete av hånd-smertene mine. -Tenker samtidig at, nå er det så kort vei igjen.. Jeg må jo bare holde ut!

Fødte to dager over termin sist, men aner jo ikke hvor mange dager/uker til jeg må vente. Kan jo i verste fall gå her i 14 dager til...

 

Skal altså på kontroll i morgen ifht om momdningen har kommet lenger -Hva ville dere gjort? Blitt satt igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville prøvd å holde ut så lenge som mulig. I og med at du er moden så går du vel uansett ikke så lenge over tiden?! Vet at du har vondt og skjønner at det tærer veldig på kreftene dine, men likevel...

 

Har du prøvd å ta paracet før du legger deg, eventuelt ha en paracet liggende på nattbordet, så du kan ta det hvis du våkner med smerter? Eller så kan du jo ta med deg en stekepanne og slå deg selv i svime hver gang du våkner. ;-D (Å, det kjente jeg var en kjempe idé!!)

 

Prøv litt kjerringråd for å sette i gang prosessen. Selv har jeg tenkt å vaske trappene i huset, alle kjøkkenskap- og skuff fronter og oppå disse skapene i dag. Strekke og bøye litt!! Orker du å gå en tur? Hopp til køys en tre, fire ganger i løpet av dagen (da blir nok gubben din fornøyd i hvertfall). Det kan jo hende du klarer å lure ut gullet ditt før tiden på egenhånd. Selvfølgelig vil dette slite litt på deg i forhold til de kreftene du trenger til selve fødselen, men da får du heller be om alt du kan få av hjelpemidler på fødestuen. Be forresten om noe å sove på når du er på kontrollen i morgen, så får du kanskje hentet deg inn litt.

 

Lykke til i hvertfall!!

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her var det masse hyggelig oppmuntring:o) Den med stekepanna er kanskje den mest effektive?

 

Smertene har vart i over en mnd, så jeg er ganske lei og sliten. De blir bare verre og verre, og det er vist ikke bra å gå slik for lenge-Selvom det ikke er farlig. Men jeg tenker også at jeg må holde ut. Magen og svangerskapet plager meg ingen steder, selvom jeg er fødeklar. Men, holder jo ut -Og føler det er det beste for barnet... Tross alt. Men, om morgenen er jeg i tvil.. Og lurer på om jeg orker 14 sånne dager til. Ikke veldig mye kvalitetssøvn, og ikke får jeg gjort så mange av de tingene jeg ønsker heller. Jeg er liksom litt handicappet. Redd for at det skal ta tid før det går over etter fødselen også slik at jeg blir avhengig av hjelp ifht babyen... Trist!

 

Dette har jeg gjort hittill:

 

Paracet: Ingen virkning ettersom det er ødem som klemmer på nerver, og dette vil ikke reduseres av Paracet. (Har forsøkt)

Bringebærkapsler: 4 stk per dag

Sex: 2 ganger om dagen siden torsdag. (vært helt tørke tidligere i svangerskapet, så ja gubben stråler) Men, 3åringen må sysselsettes hvis vi skal få det til andre ganger enn på kvelden. Han synes kanskje det blir kjedelig å se film flere ganger om dagen :o)

Aktiviterer: Huset skinner, hadde gjester i går og ryddet/vasket. Lagde mat, bar inn og ut, ordna og styrte hele dagen., Går i trapper, trener på badet hver dag. Tar litt yoga-øvelser. Hoppet litt på trampolinen. Gått en liten tur hver dag... Pluss, pluss..

Hvile: Prøver å få til det innimellom også... Sover litt på dagen, av og til..

Kanel: Tar min første dose nå, i en kopp the. Litt ekkelt, men alt må prøves!

 

Sukk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, synes oppriktig synd på deg nå.

 

Ser jo ut til at du har forsøkt det meste, kanskje bortsett fra å pusse vinduer? Hehe.

 

Neida, fra spøk til alvor. Hvor du er moden, skal det helt sikkert ikke mye til for å sette fødselen igang. Kan hende holder det med en runde med gelékur, før kroppen tar over selv? Hvis du har så vondt, er det kanskje det mest riktige å gjøre. Nå har du jo tross alt holdt ut lenge, og det er ikke mange dagene igjen til termindatoen. Babyen er fullbåren, og alt ligger jo til rette for at det skal gå kjempefint.

 

Ønsker deg lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt satt i gang så fort som mulig...tenk, du kan enda gå i to uker til før noe skjer av seg selv, og kanskje det ender med at du må bli satt i gang allikevel...Jeg var så lei av å vente, startet av seg selv 13 dager etter terminen, hadde gitt hva som helst for å blitt satt i gang før!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HVOR jeg er moden er kanskje egentlig ganske riktig! Hehe..

 

Jeg synes det er litt skummelt å sette igang ettersom det kun er MINE hensyn som taes i dette tilfellet. (Selvom det er viktig at jeg ikke er utslitt og trist pga disse dumme hendene. Jeg vurderer hele tiden om jeg er hypokonder, eller om jeg faktisk har grunn til å syte så mye. Skjønner? Det er vont til en 9 på en skala fra 1-10 om morgenen. Men denne skalaen er jo individuell. Føler selv at jeg har høy smerteterskel, men akkurat det er jo vanskelig å måle...)

 

Men ja, barnet er jo ferdig og dersom det er mer modent på kontrollen i morgen mente hun at det ikke var noe i veien for å sette igang. Og at det heller ikke var sikkert at det ble så ille/mer komplisert ettersom jeg hadde vært gjennom en fødsel tidligere.

 

Men, jeg er litt redd for at min egoisme skal føre til at lillebror skal få en tøffere opplevelse enn nødvendig. For jeg antar at det er mer heavy når man blir startet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nødvendigvis innebærer en større belastning på guttungen hvis du blir satt i gang. Noen trenger bare litt drahjelp i begynnelsen, med kur for eksempel, så fortsetter resten av seg selv. Andre igjen har behov for både at de tar vannet og at de setter drypp, men det er jo ikke i utgangspunktet verre for babyen. Kanskje verre for deg der og da, men da slipper du jo å gå med disse hendene så mye lenger.-

 

Det er jo utrolig viktig at du ikke er helt utslitt når lillegutt har kommet, og for en gangs skyld er det kanskje på tide at vi tenker litt på hvordan vi har det også? Jeg ble satt i gang forrige gang, og selv om det ble en tøffere fødsel enn min første, var det etter en medisinsk vurdering at denne avgjørelsen ble tatt. Det samme vil nok gjelde for deg, selv om du selvfølgelig har et ord med i laget.

 

Dessuten høres du ikke ut som en hypokonder. Tvert i mot så har du vel holdt ut mye smerter i svangerskapet, og nå som du har mulighten til å få normale netter tilbake samtidig som du får møte dinn fullbårne sønn, tja, valget er kanskje ikke så vanskelig? Lykke til, nok en gang. Gleder meg til å lese historien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i bunn og grunn helt og holdent ditt valg. Det er kun du som kan ta avgjørelsen, Nille! Uansett hva du gjør så har du min fulle støtte i hvertfall. Kjenner meg veldig igjen når det gjelder det å vurdere din egen smerte frem og tilbake... Men jeg tror rett og slett du bare må tenke som så at dersom du har har så vondt at du ikke klarer å tyne deg selv lenger så er det gått for langt!

 

Hører forresten flere sier at dette går over med en gang babyen er ute så vi får håpe det gjelder oss også (jeg er litt plaget jeg og, men ikke på langt nær så ille som deg). Uansett så tror jeg ikke du vil få noen problem med å stelle den nye babyen. For meg er de verste bevegelsene hvor jeg må knipe, klype... (prøvde å sy i noen perler en dag og hadde kjempe vansker med å holde knappenålen, fikk kramper i tillegg!) Altså når jeg driver med veldig puslete ting. Og det er jo ikke så mye av det under stellet, annet enn eventuelle knapper. Du har jo bevegelighet i fingrene og nervesignalene kommer frem selvom det gjør vondt... ellers så hadde du ikke kunnet skrevet inn hit f.eks.

 

Uansett, lykke til i morgen! Hold oss oppdatert!

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at det bare er tatt hensyn til deg isåfall. Viktig at mor ikke er helt utslitt og ikke har sovet på en evighet++

 

Jo mulig det er mer komplikasjoner ved de som blir satt igang, men man er jo under ekstra oppsyn om man blir satt igang og.

 

Jeg har det samme i låret men heldigvis har det bedret seg noe. Smertene kan bli så intense at man ikke vet helt hvor man skal gjøre av seg:)

 

Som du sier, man lærer seg å leve med det og man overlever alltids noen dager til. Spm. er da til hvilken pris.

 

Du kan jo evt avvente noen dager og se om babyn kommer de første dagene ellers kan du be om å bli satt igang da.

 

Lei greie den der:) Lykke til ihvertfall hva du nå velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og gode ord damer. Uff, jeg synes det er vanskelig. Men avventer, og ser hva legen sier på kontroll i morgen -Og om jeg har blitt mer moden enn sist.

Legen mente i allefall det var god nok grunn til å sette det igang (uten at jeg på noen måte har overdramatisert, men hun så at jeg var plaget), men at jeg skulle prøve å holde ut over helgen. Og det har jo gått greit...

 

Jeg klarer å holde ut litt til ettersom smertene ikke sitter i hendene hele dagen. Det er om kvelden, natten og morgenen det er ille. På dagen er jeg bare nummen, øm og følelsesløs, men kan fint bruke hendene. Ubehagelig, men ikke annet egentlig. Jeg har også hørt at det går fort over, men legen var usikker på høyre hånd ettersom det har kommet langt i den.

 

Kanskje jeg har superflaks og at det starter av seg selv i dag eller kveld!!!

...hrmpf c",)

 

Det er jammen ikke bare en vidunderlig mage i front når man er gravid -Slik mange tror....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nille 75

 

Det er nesten litt rart å lese historien din for det er akkurat som å lese om meg selv. Jeg har noe som heter en dermoid cyste (en type tvilling som er kompakt med talg ,tenner og hår ekkelt)Den sitter på høyre eggstokk,var på størrelse med en tennis ball da den oppdaget, den har nå vokst seg stor som en håndball og ligger skvist nedover lysken og har skapt mye trøbbel i form av sterke smerter de siste 4 ukene.

 

Jeg har vært til hyppige kontroller hele veien det har vært snakk om KS og nå igangsetting. Var på vurdering i uke 38 og skal igjen i morgen, er da termin....og hååååper så inderlig at det er en viss modning på gang,ellers blir jeg så skeptisk til å gjøre det....

 

Men det jeg ville si deg er at jeg kjenner meg så veldig godt igjen i alle tankene du har rundt dette,kvaler frem og tilbake,vurdere opp og ned "er jeg egoistisk som ikke bare kan holde ut dette???" "utsetter jeg babyen for noe ekstra?" ja alle tankene du beskriver er som jeg skulle sagt det selv....så konklusjonen og trøsten for oss må være at det vi tenker (frem og tilbake) er helt normalt......

 

Da vil jeg bare ønske deg masse lykke til i morgen,håper det løser seg fint for oss begge:-)

Blir spennende å høre hvordan det har gått med deg til slutt:-)

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til til deg også Mumi. Jeg har sett endel innlegg fra deg tidligere, visste at vi hadde termin rundt samme tid.

 

Jobber som legesekretær, har hørt om det problemet du beskriver. Vet ikke mye om det, men det høres ikke veldig behagelig ut!

Uff... Tenk hadde vi bare vært så heldige at noe skjedde snart! Av seg selv!

Det er jo absolutt det beste at kroppen får starte det, og ikke at det fremprovoseres rier som kan gjøre forløpet til et annet enn det hadde trengt å være. Det som er så dumt er at, om f.eks jeg velger å bli satt i gang i morgen vet jeg jo ikke -Kanskje det hadde startet av seg selv likevel. Og dermed blitt mer naturlig/bedre... Og følelsen av å la egne behov komme først ville ikke vært tilstede...

 

Det blir en litt avgjørende dag for oss begge i morgen da. Jeg gruer meg til natten nå, for disse håndsmertene virker nesten som de forverrer seg for hver dag nå. Det har gått litt i rykk og napp. Æsj...

 

 

Godnattklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen.

 

Er ikke noe lett å skulle avgjøre slikt helt selv,hadde netsen vært enklere om andre tok ansvaret og sa slik og slik MÅ vi gjøre nå.

 

Høres fælt ut med de hendene dine da,har du vært plaget med det under hele sv.sk?

 

Håper du tross alt får en så god natt som mulig da,hvile kan komme godt med til i morgen skulle noe skje.....ikke lett å slappe av bare med den tanken i hodet....uff uff....vi får prøve

 

Nattaklem tilbake :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nille!

 

Ville bare ønske deg en riktig god natt, nå som jeg så deg her... Håper du får sove litt, ta med deg stekepannen! :-D

 

Jeg har fulgt med på tråden din i hele dag og kommer til å tenke masse på deg i morgen.

Jeg tror nesten jeg vil si at du skal tenke på deg selv og ikke babyen når du tar avgjørelsen din. Det er så tydelig at dette plager deg noe helt sinnsykt. Babyen din har det bra, den er jo helt "ferdig", og blir nok tatt veldig godt vare på når du blir i gangsatt. Da følger de jo sikkert litt ekstra godt med.

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gode dere er! Takk, takk for omtanke..

Jeg klager egentlig ikke så mye til de rundt meg, men det er godt å få ut litt frustrasjon her. Ja, jeg skal ta med stekepanna! Hehe...

 

(Mumi: Nei, jeg begynte med nummenhet i høyre hånd i uke 35-36 så jeg har ikke hatt det slik hele tiden. DA hadde jeg nok vært mye mer sliten!!! Men, det har blitt grav\dvis verre, og jeg ble ganske fortvilet den natten jeg våknet med smerter i BEGGE hender! En slags neglspreng følelse som stikker seg fra albuen og ut i de numne fingrene)

 

Kanskje det er en annen fokus i morgen!

 

Og prinsessemari- Jeg synes kanskje du også skal føde snart? Er ikke du bra på overtid nå? (",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Begynner å bli litt overmoden (og da snakker vi ikke fødselsmoden, men hvor lenge jeg er på overtid) - nærmer meg nedfallsfrukt! Er 9 dager over i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg på ny kontroll i morges, etter en natt som jeg også hadde gruet meg til ettersom jeg kjente på hendene at de ikke var gode allerede før jeg skulle sove. Jeg sov i to timer, så våknet jeg og det var ikke mulig å få sove igjen! Men, fikk totalt 4 timer med søvn -Da måtte jeg gi opp..

 

Har tydeligvis hjulpet å ha masse sex, tror faktisk mest på det (selvom detg også har vært høyt aktivitetsnivå og inntak av bringebærkapsler+kanel). Jeg var mer moden, og det var helt ok å sette meg i gang. Så, det ble en vurdering jeg selv måtte ta-Men legen mente det var ok. Så, jeg sa at jeg hadde tenkt mye på det og ikke orket så mange flere netter som den jeg har hatt i natt.

 

...så her sitter jeg da, hjemme etter en time på senga på sykehuset med modningspille og CTG av babyen. Lå der alene først, og jeg må innrømme at det var veldig blandede følelser. Skummelt... Var det riktig av meg å gi etter for slitenheten...? Kjenner de vonde hendene mine mer enn noen gang i dag, så det hjelper jo litt på tvilen.

Begynte å gråte litt da kjæresten min kom, men det ga seg fort.

Kynnerne begynner å bli vonde, kjenner det stikker litt i ryggen...Skal tilbake for en ny pille kl 16.30 dersom det ikke har tatt seg opp. Så da håpet, og antok hun at riene startet. Gruer meg litt, for jeg er jo opplyst om at det kan bli mer masete enn om ting hadde fått starte av seg selv... Og mer intenst.

 

Men, jeg vil jo aldri få vite nå hvordan det KUNNE blitt -Nå får det bare stå til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker veldig fornuftig å sette igang jeg, babyen er jo helt ferdig. Ble selv satt i gang i uke 37 ved forrige svangerskap og det gikk helt fint (pga svangerskapsforgiftning). Var ikke moden i det hele tatt, men hadde en "super" fødsel. Fikk modningsgele på mandagen kl 14 og fikk svake rier umiddelbart. Kl 23 på kvelden hadde jeg 2 cm åpning og ble flyttet over til føden. Der fant de ut at de ikke ville gjøre mer før dagen etter og ga meg en sovepille. Sov som en drøm. Dagen etter hadde riene stoppet så de satte meg på drypp. (Kunne ikke ta vannet da hodet ikke var festet). Etter ca 2 timer tok de vannet og 1 time etterpå begynte pressriene. Presset i 15 min og så var prinsessen ute. Sewlve fødselen blir regnet som 3 timer og 15 min. Det gikk fort, men veldig greit.

 

Vil bare si at en igangsatt fødsel ikke trenger å bli veldig tøff og det må være mye bedre for dere begge at du er i någelunde form under fødselen. Tenk hvor sliten du ville være om to uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.. Det var en deilig historie å lese her jeg sitter med det som kan kalles milde rier som gradvis bygger seg opp nå!!! Woææææææææææææææ! Forløpet har vært slik det var sist jeg skulle føde, så jeg håper det ikke tar av -Men at det blir tilnærmet en vanlig opplevelse. Nå drar vi på sykehuset igjen, meningen var at jeg skulle få en pille til.. Men det ser jammen ikke ut som jeg trenger det. Dvs, kjennes ikke ut som det trengs!

 

Jeg er så innmari spent!!!

Håper han er velskapt, håper han er like pen som han vi har, håper ikke han må ut for gjenoppliving, håper han er bare frisk, håper han er like glad som meg for at dette over..

En fantasillion tanker er i hodet mitt nå.. Snart skal jeg få se min 2.dre prins som har bodd i magen i 9 mndr...

 

Kommer plutselig tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du har sikkert dratt du nå,men prøver likevel

Vil bare ønske deg all verdens lykke til med fødselen,det kommer nok til å så bra så og JA du tok den rette avgjørelsen ingen tvil om det :-)

 

Jeg hadde gjordt det samme i dag hadde jeg vært mer moden en jeg var,det var bare litt så jeg ble strippet og skal på ny vurdering på onsdag (etter anbefaling og eget valg) Men kjenner at det gjorde litt den strippingen,går her med mye kynnere og hååååååååper,men på onsdag DA tror jeg jeg MÅ komme igang ass.....

 

Lykke til,tenker masse på deg :)

 

Klemmer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...