Gå til innhold

Drikker dere vin?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har 5 dager til termin og tok to glass rødvin i forrige uke, og lurer på om jeg skal ta et glass i kveld også?

 

Har ikke drukket noe tidligere i svangerskapet, men ble rådet til det i forrige svangerskap og tok et par glass mot slutten da... Man skal vel egentlig ikke, eller ER det litt greit nå?

 

Jeg sov veldig godt på det ene jeg tok en kveld, gullet i magen var ikke annerledes på noen måte.. Kansje han også var glad for at mammaen endelig fikk redusert antall stresshormoner c",) Ikke at jeg må ha rødvin for å roe meg, men nå er det liksom siste innspurt og jeg kaver rundt om dagen for å få tiden til å gå.

Dere skjønner sikkert hva jeg mener?

 

Ka dokke tru?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige svangerskap ble jeg anbefalt av legen å ta et glass vin på kvelden for å roe meg ned og slappe av. Hadde en del depresjoner. Denne gangen har jeg bare ikke lyst på vin. Jeg skulle ta meg et glass her om dagen. Er i uke 33 og har ikke drukket før i svangerskapet. Men jeg skulle kose meg litt ekstra. Vinen smakte bare ikke, så det ble et halvt glass og så var det hele over. Jeg hadde ikke lyst på.

 

Men de største farene ved å drikke alkohol ligger i 1. trimester. Men vi vet vel lite om hva det gjør/ikke gjør videre utover i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrest, lurest? Eller er det litt lurt å kose seg med det ene glasset man har litt lyst på? Jeg tror jeg ville tatt et glass vin -Hvis jge likte det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drikker ikke vin. Klarer liksom ikke kose meg med det siden det ikke er anbefalt. Selv om et lite glass sikkert ikke skader..

 

Det jeg har fått dilla på i sommersola er clausthaler! Er veldig glad i øl, og dette er en god erstatning synes jeg. Men gleder meg til å nyte både et glass vin og et glass øl med good samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurt eller ikke lurt, jeg synes totalavholdenhet er best i graviditeten.

 

celledelingen forsinkes,og blir "feil" ved alkohol. Mengden alkohol som skal til er veldig variabel og umulig og forutse. Jeg ønsker ikke et barn med føtalt syndrom.

 

For å sette dette veldig på spissen så kan resultat av alkohol under sv.skap være mye verre enn ved bruk av heroin.

 

Kjenner jeg faktisk blir svært provosert av folk som er opplyste og resurssterke velger å likevel utsette sine ufødte barn for en mulig funksjonshemming. Voksne folk som ikke klarer å utsette sine egne behov for å sikre sine barns helse. Svært urovekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble anbefalt å ta et glass rødvin av jordmor nå jeg... Er i uke 38, og ganske så fødeklar. Hun mente det kunne hjelpe på å få i gang fødselen hvis kroppen eller var klar til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt anbefalt både av homøopaten og jordmor å ta et glass vin. Jeg tror ikke ett glass i uke 38, 39 eller 40 kan føre til føtalt syndrom???

 

Jaja.. Ikke meningen å provosere noen. Jeg har absolutt ikke det STORE behovet, men ett glass kan ikke være så galt at det ikke er godt for noe:o)

 

Det sies jo å være sunt for hjertet med litt rødvin, så jeg tar meg ett glass denne forhåpentligvis siste fredagen jeg er gravid!

 

Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollemor og Olle bolle:

 

Merkelig at hun sier det. Alle jeg har spurt, sier at alkohol virker riehemmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også fått høre. Alkohol ble gitt til de kvinnene som kom inn med truende for tidlig fødsel, altså som et riedempende middel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. D e jo forskjellige meininga om ka som e bra og ikkje.Men ingen he vel egentli konkrete "bevis" på ka et glass vin kan jer me den lille (eller ikkje jer for den del). Men ej velge uansett å la ver å drikke noke slags alkohol,i og me at d e så lite en veit om d.

D bli jo forska på heile tida,og som vanli så veit dei ikkje noke sikkert.Men tek uansett ikkje sjansen.Et glass vin går d jo uansett å ta seinare,om en he lyst på.Ej he mista heilt alkohol lyst ette at ej blei gravid.Så ikkje noke hast me mej..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig i vin som skal være så bra da? For dere som har fått denne beskjeden av jordmor.... (sikkert et fryktelig teit spørsmål fra en "gammel" uvitende ikke-vin-drikkende kommende tobarnsmor som bare liker øl.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svært godt spørsmål anonym....for hvis det ikke er selve alkoholen de er ute etter så finnes det ypperlige alkoholfrie viner, og hvis det er alkoholen, hvorfor anbefales da vi og ikke øl sprit bailys etc?

 

Er det fordi det høres så mye finere ut med vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vin har en god del antioksidanter bla.. og kan virke litt blodfortynnende..

Jeg har bla merket at hvis jeg har hatt treg mage ( ikke mens jeg var gravid da,men ellers) og har tatt et glass rødvin har det fått fart på sakene..

Jeg har selv ikke drukket i svangeskapet..men uke 39-40 eller hvis jeg går på overtid kommer jeg til å ta et par glass ja.. Har også hørt det kan sette fart på sakene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommede er det intet å diskutere, i og med man ikke vet hvpr store/små mengder som kan være skadelige. Og å ta noen diskusjon hvorvidt det er skadelig eller ikke; hvor mange her inne har drevet målbar forskning på det? Det er som med røyking; de som ikke klarer slutte; leter etter argumenter blant argumenter som taler for røyking, som oftest en lege som sier det er bedre fordi mor roer seg..............Argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å drikke ett glass om dagen! Hallo!!! Klart, hadde behovet vært DET ville jo saken vært en helt annen!

Det er jo ikke det samme som å ta en røykedebatt, ingen har vel noenogang sagt at det er sunt for hjertet og kroppen å ta seg en røyk av og til??? Det finnes INGEN argumenter for å røyke i svangerskapet, at mor roer seg har i så tilfelle ingen betydning!!!

 

Jeg er antirøyker deluxe, men vinen kan ha helsemessig gode effekter på kroppen (når man ikke er gravid vel å merke) -bortsett fra den negative effekten alkohol kan ha da. Men, her er det snakk om ørsmå mengder -Så de som lar seg provosere av det, og tenker at det er for at mor skal ROE seg -Velbekomne! hehe.. DET synes jeg nesten var litt artig..

 

Det ble forøvrig bare tre slurker. Smakte ikke veldig godt, men var vel tanken som telte denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset her ble det anbefalt å ta et glass rødvin eller en øl under åpningsfasen. Bedre enn paracet for alkoholen fra en gjenstand kommer knapt i blodet, men merkes av en som ikke har drukket på ni mnd. Dermed forhindrer man at man får mye adrenalin i blodet, det kan nemlig stoppe saker og ting.

 

Personlig har jeg en svoger og svigerinne som synes jeg er alt for forsiktig med babyen. Jeg blir nesten presset på vin og øl for det skal være så bra. De sitter og røyker midt oppi trynet på meg osv. Når de holder på å fortelle meg hvor lite farlig det er med vin og røyk i svangerskapet blir jeg så provosert at jeg klarer ikke å si annet enn at jeg ikke ønsker å ta den sjansen.

De synes også vi har det for rent! (Derfor sørget de for å grise skikkelig til da de var her.) Datteren deres blir nemlig aldri syk og de har det ikke rent for fem øre.

De tror nok jeg er gal fordi jeg ikke drikker kaffe heller. (Hadde de fulgt med, hadde de visst at jeg aldri har drukket kaffe fordi jeg blir så kvalm av koffeinen.)

 

Det skal sies at mens jeg har sittet foran pc'en i vinter har jeg chattet med datteren deres på msn i løpet av flere perioder på en uke eller to hvor hun har vært hjemme fra skolen med feber og hals osv. Dessuten får hun b-timer i både norsk og matte fordi hun ligger etter klassen.

Dettte kan jo være tilfeldig, men det stemmer i hvert fall ikke at hun aldri er syk. Og hun er det eneste barnet i hele den slekta som noensinne har slitt på skolen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nille 75:

Det betyr ikke egentlig at jeg tror det er farlig med rødvin så sent i svangerskapet.

Jeg bare fikk en (lang) digresjon og hisset meg bare sånn opp av å tenke på de teite folka.

Denne moren drakk og røykte (moderat) gjennom hele svangerskapet og ikke et enkelt glass når baby bare ligger å venter på å komme ut, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.........nå var det ikke røykedebatt jeg hadde tenkt å starte, men argumenteringen blir den samme når man bruker enkeltpersoners (legers, jordmødres) uttalelser. Les forskningen og de anbefalinger som helsemyndighetene har kommet med, så er det jo faktisk avholdenhet under svangerskapet som anbefales. Jeg har ikke blitt anbefalt alkohol for å styrke riene for eksempel, derfor er det ikke anbefalt.............eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg ikke! Men i varmen kan det være godt med alkoholfri vin/øl en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt antioksydanter i et innlegg lenger opp... Er det disse som gjør vin så bra? Finnes ikke disse i alkoholfri vin?

 

(det er igjen den ikke-vin-drikkende mamman som bare liker øl som spør....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antioksidanter finnes i massevis i alle fargesterke frukt og grønnsaker: Jordbær, bjørnebær, kiwi, blåbær, brokkoli, gulrot, blomkål (veldig hvit...) osv.

 

Tviler på at det kun er derfor det blir anbefalt, ja.

Men det finnes masse av det i vin også, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje rødvin inneholder den "riktige" sammensetningen av alkohol og antioksidanter slik at det fungerer bra? ;) Vet ikke jeg altså, men mener man ikke skal være FOR hysteriske. Alkohol i seg selv er også sunt i små nok mengder. Og ALT er usunt/livsfarlig i gale konsentrasjoner. Grunnen til at det anbefales totalavhold i svangerskapet er jo fordi man ikke vet hvor mye som skal til for å skade og vil være på den sikre siden.

 

Det samme gjelder med at man får anbefalt å unngå oksekjøtt som ikke er gjennomstekt, med fare for å bli smittet av toksoplasmose, selv om det (så vidt jeg vet) vel aldri er påvist noen som har blitt smittet gjennom oksekjøtt? Eller at man tidligere skulle unngå kaffe på grunn av fare for spontanabort, men man nå vet at det skal 5-8 kopper daglig til for å utgjøre noen som helst fare. Osv

 

Jeg har valgt å ikke drikke noe alkohol i svangerskapet. Og jeg hadde blitt ganske sint om noen prøvde å "presse" meg til å drikke ved å si at det ikke er så farlig. Men likevel så tror jeg ikke at et glass rødvin noen få ganger på slutten av svangerskapet er direkte skadelig. Jeg vil bare være på den sikre siden.

 

Men noen ganger kan vel fordelene med rødvin/alkohol, eller legemidler for den del, veie opp for ulempene. At mor får mindre smerter, får roet seg, får sove osv er kanskje bedre for barnet enn at man unngår noe som mest sannsynlig ikke vil skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å proppe i seg masse grønnsaker og frukt, dette er jo den beste antioksidant-kilden! Vi har hagen full, så jeg er heldig!

 

Jeg hadde ikke tilgang på alkoholdfri vin i går, men hadde jeg hatt det hadde jeg ike godt -Kanskje heller tatt et glass av det. Det er smaken og kosen jeg savner litt innimellom, men den var som sagt ikke så god som jeg hadde trodd..

 

Det er helt ok at vi har ulike meninger, og vi er jo alle ulike mammaer. Jeg er en x-røyker, som har provosert på meg flere med mine svar i røykedebatter. Jeg HATER røyk! Jeg har vokst opp i et hjem med røyk fra jeg var liten, og jeg er sjelden syk. Har aldri vært det. Mor røyket tilogmed mens hun ammet meg og mine søsken, de er heller aldri syke.

 

Jeg er anti alkohol også i svangerskapet. Et svangerskap er en liten del av et ellers langt liv, så jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å ikke drikke alkohol, selvom jeg er glad i å drikke vin til vanlig.

Men, da havner jeg visst i en kategori som ikke er like ekstremt anti-alkohol som anti-røyk her. For, jeg synes det er helt ok med ett glass vin på slutten slik som nå. Og, helsepersonell har som sagt aldri anbefalt noen å ta seg en røyk pga positive effekter på samme måte som noen kan anbefale ett glass vin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...