Gå til innhold

Endelig kom nr 3!! (Födselshistorie)


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått nr 3!! Mine to jenter på 5 og 2 år har fått en lillebror!!

 

Har ikke värt så aktiv her inne, men må jo komme med nyheten.

 

Tirsdag 18.juli hadde jeg gått ni dager over tiden, og var veldig lei. Hadde ikke gått over tiden med de to forrige, og hadde også styrtfödsel med nr 2 og var ikke interessert i det denne gangen (eller sambo var vel mest nervös for å väre jordmor igjen).

Hadde 13 mil til sykehus så vi ba om å få komme inn for en sjekk etter at slimproppen hadde gått et par, tre dager.

Hadde ikke veér, men håpet innerst inne at vi ikke dro forgjeves.

På plass i Karlstad konstanterte de at det var veldig mykt, men det var fortsatt igjen en del av livmortappen. NEDTUR!!...

Så der lå jeg på sykehussenga og lurte på om jeg måtte reise hjem igjen...

Nei, pröv et lavemang, sa jeg.. Det ble satt, men hjalp ikke stort. Så jeg ba om å få en stripping, noe jordmor var positiv til, ettersom livmormunnen var veldig myk og elastisk. Strippingen var mest ubehagelig, ikke vond. Nå var kl 12 på dagen og vi fikk beskjed om å ta oss en tur i byn. Men först spiste vi lunsj på sykehuset.

 

Mens vi satt der begynte det å komme regelmessige, men veldig svake veér. De kom med ca 5 minutters mellomrom. Tok ikke de så alvorlig, ettersom de var så svake. Men jeg valgte å bli på sykehuset, så vi gikk rundt der og glana. Merka etterhvert at riene ble litt sterkere, såpass at jeg måtte stoppe opp når de kom.

Ca kl 15 ba jeg om å bli undersökt igjen, ettersom vi hadde bestemt oss for å bestille et rom på pasienthotellet og bli over natten. Da hadde jeg 5 cm åpning, og jordmor kunne töye den til 7cm!!

Så vi ble på föden, kan du si...

 

Sa at jeg ikke var interessert i noe smertestillende ettersom jeg hadde värt uten også med mine to döttre.

Fikk en prekestol som jeg kunne henge på. Den brukte jeg endel når riene ble sterke, samt at jeg gikk rundt og pusta og peste så godt jeg kunne.

Ting gikk fort, og jeg merka at jeg fikk pressveér. Men når jordmor undersökte meg så var det igjen en kant der inne som ikke ville slippe. Den kanten var med hele tiden, og jordmor måtte inn med fingre og holde unna denne kanten hver gang jeg skulle presse. Det at noen skal väre oppi der og rote når man ligger der og föder, det er ikke så behagelig, kan du si...

 

Det var ikke lett å få presset ut noe, föltes så tomt når jeg pressa. Ingenting som kom nedover liksom. Det var også veldig varmt og jeg svetta floder. Fikk spörsmål om jeg ville pröve lystgassen, men det var så utrolig tungt å dra inn gass, og dessuten gjorde den meg kvalm, så den ble kasta til siden. I stedet fikk jeg et kaldt, vått handkle som var rene himmelriket. Det lå jeg med over hue og brukte det som en slags lystgass i stedet.. Funka det også...:-)

 

Etterhvert kom bebin nedover, men det gikk for sakte, så hjertelyden begynte å bli svakere. Jordmödrene begynte å bli litt stressa og jeg pressa som en gal. Midt i en pressri smalt det til i brystet på meg. Alt stoppa og alle så helt forskrekt på meg.. Det viste seg senere at det var et muskelfeste som lösna. Skremmende der og da, men det gikk straks over.. Jeg var jo midt i en pressri!!

Jordmödrene kunne ikke forstå hva det var som gjorde at det var så tungt å presse ut denne bebin, foruten kanten som var der inne, så det ble snakk om sugeklokke ettersom hjertelyden var svak.

Da våkna jeg litt til liv og tok i alt jeg var god for.(hadde vel tatt i alt jeg kunne hele veien, ettersom muskelfestet brast, men innerst inne har man et ekstra gir). Og endelig fikk jeg pressa ut hodet. To jordmödre holdt i hvert sitt ben og pressa det bakover, ei jordmor hadde fingrene inne for å holde unna kanten, og jeg fikk endelig pressa ut hodet.

Fikk ei spröyte satt i hånda for å få en pressri umiddelbart på den neste, for denne kroppen ville de ha ut!!

 

Så endelig, 17.36, ble gutten min födt! FIkk han opp på magen der han lå og stanka litt för gråten kom igang. Og for en gutt, da!! 4440 gr og 52 lang. Litt av en plugg! 36 rundt hodet var han også...

Vi visste ikke kjönnet på forhånd, men antok at det var ei jente til som skulle komme, ettersom vi hadde to fra för, liksom...:-)

 

Det viste seg når gutten kom ut, at navlestrengen lå rundt halsen og innom armen så denne hadde bremsa opp når jeg pressa!! Derfor var det så tungt å få han ut (og denne kanten også da).

Men alt gikk jo alikevel fort, da! Hadde skikkelig vondt i knappe tre timer, men det er jo ingenting, egentlig!!

 

Jeg la gutten til brystet og der hang han stort sett fram til melka rant til etter et og et halvt dögn! Först da ble gutten min fornöyd og kunne sove noen timer i strekk.

Nå er vi hjemme og alt er bare bra. Jeg og jentene har stått opp og inne på soverommet ligger far og sönn og snorker..:-)

 

Lykke til dere der ute som venter fremdeles. Dere har så mye å se fram til!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gratulerer så mye med gutten!!

så gøy for dere å få en lillebror.tenker jentene er stolte.

kos dere masse alle sammen!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott en fødselshistorie!! :-))

 

gratulerer så mye med sønnen, og kos dere masse i tiden fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratuleer så mye. Greit å vite at det med muskelfestet kan skje, så blir man ikke så redd hvis det skulle skje, kanskje..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hyggelige hilsener!!

 

Det med muskelfestet var skremmende, ja...

Når det smalt til i brystet så rakk jeg å tenke at: "Oh shit!! Nå brenner det til av smerte og jeg får hjerteinfarkt eller noe..."

Men det skjedde ikke og jeg kunne presse på videre.

Nå er jeg öm midt brystet, foran og bak. Det er verst når jeg skal reise meg opp, når jeg ler og hoster etc. Eller som tidligere i dag, når jeg skulle sette bilen i revers. Ikke vondt direkte, men ömt.

 

Dette regner jeg med kan hende alle..man tar jo virkelig i av alle krefter! Og det gjör man jo ikke vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...