Gå til innhold

Stress!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes noe fakta om hvordan stress påvirker muligheten til å bli gravid? Har nemlig hørt at det ikke har noen påvirkning, og egentlig hadde det vært bra for oss om det var feil...

Vi har nemlig forsøkt og forsøkt i en stressa periode i livet. Flytter, pakker og vasker, skifter jobb, helgebarn som er tenåringer sitter langt oppe til kvelden og gjør det umulig for de voksne å "omgås", slekten kommer på besøk ved eggløsning og mannen henter meg ut av sengen i barnerommet midt på natten bare for at vi skal ha sex for å få gjort det...Vi har ingen bra sex, men har pratet om det ikke er så viktig nå bare vi blir gravid...

Men vi blir ikke gravid...og denne gangen var til og med mannen trist i blikket da jeg fortalte at jeg hadde fått mensen...-igjen.

Når flytten er over forsvinner mye av stresset. Stiger håpet vårt om å bli gravid da?? Eller er det like umulig som det har vært til nå?

Hadde vært en trøst at fremtiden gir litt bedre håp...

 

Vi vet forresten rent medisinsk at vi er fruktbare, da vi har en liten sønn. Men nå har jeg bare en eggleder, så oddsen er ikke helt den samme som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei:)

Skjønner frustrasjonen din så godt!!!

Har det nesten på samme måte.

Lever en utrolig hektisk hverdag for øyeblikket og jeg lurer akkurat på det samme.

Til og med sexen kan bli stressende...

håper noen vet noe om hvordan stresss kan påvirke.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Men jeg innbiller meg at stress kan påvirke ja. Når man er gravid kan jo stress gjøre slik at man mister, og da kan vel stress sikkert gjøre at spiren ikke sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Høres ut som om dere har det temmelig hektisk for tiden!! Føler med dere...

 

Når vi er stressa- uansett av hvilken grunn- produserer vi mere adrenalin. Det påvirker den kjemiske balansen i kroppen ved å være et "katastrofehormon", kroppen er i alarmberedskap, egentlig klar til kamp/flukt. Dette kan igjen føre til at fruktbarheten blir nedsatt i en periode, kroppen vil ikke prioritere det å kunne bli gravid.

 

Håper dere får det roligere når dere er ferdige med flyttesjauen. Prøv å få litt tid til deg selv nå når du er midt i kaoset også, mediter, ta deg et varmt bad, gå en tur i frisk luft etc.

 

Lykke til videre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Anonym!

 

Har lyst til å svare på spørsmålet ditt fordi jeg har opplevd (opplever) det samme, og fordi jeg vet litt om dette.

Stress er dessverre en negativ faktor i forbindelse med det å bli gravid. Når man stresser så utskiller man noe som heter -kortisol-. Kortisol nedsetter produksjonen av -progesteron- ; som er nødvendig for å opprettholde et evt. svangerskap. Det vil si at når et egg blir befruktet setter kroppen igang å produsere progesteron for at embryoet skal "overleve". Hindres progesteronproduksjon så faller fosteret til grunne, og det støtes ut. Jo eldre man blir desto større er sjansen for abort. (- Det er en grunn til at man får mensen i tenårene- ikke det at jeg mener at man er klar for å bli forelder da...).

 

Kanskje du kunne gå til legen og forhørt deg- symptom på nedsatt progesteronproduksjon er bl.a: Ødem, uregelmessig mens, humørsvingninger, lavt blodsukker, nedsatt sexlyst, vektøkning, kalde hender og føtter, engstelse mm.

 

Det er jo ikke sikkert at dette gjelder dere, men har sett flere som har lurt på dette med stress så tenkte at jeg kunne si noe om det....

 

 

Lykke til med prøvinga, klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei!!! Du verden så ofte dette kommer opp her inne!

Det var faktisk gjort en studie på det over noen år, og konklusjonen er at det har ikke noe å si. Isåfall ville ingen lykkes med prøverør, som iflg studien er mere stressende for de som går igjennom det, enn for noen som har fått en kreft diagnose stod det... Og hva med krigsrammede land, sulkt katastrofe områder...de får jo masse barn... det er stress å leve slik!!!

 

Så den myten om at du ikke skal tenke på det så blir du gravid og bla bla den må avlives. Er skikkelig frustrerende for oss langtidsprøvere å høre dette hele tiden!!!

 

Så NEI DET HAR IKKE NOEN INVIRKNING PÅ DET Å BLI GRAVID!!!

 

Men kan være uheldig for fosteret hvis mor stresser under graviditeten, men dette er en helt annen sak som folk hele tiden blander sammen!!

 

Unnskyld utbruddet, men blir så sint på denne myten GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan legge til at jeg ble gravid på bryllupsnatten. De to ukene før var jeg super super stressa. Flyttet fra England til Norge, som var skikkelig stress, og så rett til å planlegge bryllupet, ta imot gjester, stress stress....følte meg fysisk syk av det hele. Spire fikk jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier dette bare for å være til hjelp=)

 

Kroppen vår er ganske komplisert- og det er ikke uten grunn at vi noen ganger trenger assistert befruktning:

ved prøverør (IVF) får moren tilført progesteron et visst antall uker etter egginnsettingfor å opprettholde svangerskapet.Det er bare sånn det er- og det må man forholde seg til.

Hormoner er ikke lette å ha med å gjøre, men de spiller en viktig rolle!

 

Lykke til alle sammen=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stress hadde noe å gjøre med graviditet hadde jeg blitt gravid for to år siden (da vi begynte prøvingen). Gikk 6 måneder før jeg begynte å tenke på at det kunne være noe galt, ble stressa da. Nå har jeg vært gjennom ett ivf forsøk, og om man klarer det uten noe som helst form for psykisk stress er man god.

 

https://www.bupa.co.uk/health_information/html/health_news/020905stressivf.html

 

Her er forøvrig linken til det forskningsprosjektet du nevnte Kirsty-16pp. Gjennomført i Sverige, 166 kvinner deltok, og resultatene viste at det å stresse med IVF påvirket ikke suksessraten.

 

http://www.ovusoft.com/library/myths.asp

 

Fant forøvrig også denne linken angående "myter" om fertilitet. Stress påvirker eggløsningen står det, men ikke evnen til å bli gravid....så om man har eggløsning så er det håp i hengendes snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, er det ikke lov å komme med meninger her uten at det blir tatt ille opp...?

 

Ta en titt på sidene til www.futhark.no....

 

Det er mange som bruker "progesta care-krem" eller "crinone" etter eggløsning i håp om at det skal hjelpe...

 

Sier ikke at det ikke er stress å gå igjennom et prøverørsforsøk, men at stress fører til nedsatt produksjon av progesteron -som er viktig for å opprettholde et svangerskap.

Har man opplevd stress over lengre tid, KAN det hjelpe å tilføre progesteron i en tid etter en befruktning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Huldretussa!

KLart du har lov å kome med meining :-) Vi snakker også om to forskjellige ting. Denne debatten er om stress påvirker at man blir gravid, mens du snakker om å opprettholde svangerskap. Det er ikke bra for fosteret nei at man stresser, det er helt klart. Men dette har ikke noe å si for om man klarer å bli gravid. Dessuten kan jeg legge til at dette her som vi snakker om er helt nyere forskning, og at man for et par år siden ikke visste dette og da trodde at sress var en faktor som leder til infertilitet. Men nyere forsk ning viser at dette IKKE er tilfelle! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo også logisk, sien det blir født så mange barn i krig og sult og ivf og anet sress, som virkelig er stress!!! Og virkelig tærer på psyken!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med kirsty-16pp jeg.. :) om stress virker inn på å bli gravid, er det rart det er så mange barn her i verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det nødvendigvis hjelper å være "avslappet" heller, jeg. Jeg og mannen min har vært på ferie et helt år og bare bada,dykka,gått turer,møtt masse nye folk,sovet 12 timer hver natt og bare storkosa oss,men jeg ble da alldeles ikke gravid!(kanskje det ble for varmt?!?) Nå er det første pp hjemme i "kulda"(det føles kaldt med bare 24 grader i lille Oslo) og jeg føler på meg at vi skal lykkes denna pp'n,så dersom det gjør det kan alle leger som anbefaler å reise på ferie bare holde kjeft! ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men oj...hvor mye dette satte igang da *grubler*. Alle av eldre generasjon prater mye om at en ikke skal stresse, for da blir en ikke gravid. Jeg er en aktiv person, som i noens øyne alltid er stresset. For meg selv kjennes det ikke slik.

Men den siste tiden har vi virkelig vært stresset begge to. Eggløsning har jeg hele tiden, så stresset påvirker ikke den. Men etter nyere forskning så blir ikke håpet særlig større senere heller...? Når vi stresser ned...jaja.

Vi har snakket litt om prøverør, men vi vet ikke om vi orker den påkjenningen...Men jeg mister sexlysten av det hele. For man skal liksom prestere å bli gravid...og så blir en ikke det...

Blir dere sinte noen gang? Bitre?

Vet det ikke hjelper men...blir så sliten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken behandling får man om problemet er lav progesteronproduksjon? Jeg er inne på tanken å oppsøke lege...når flytten er klar...og jeg er tilbake i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte bitter, sliten men også ofte positiv. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke blir gravid. Har hatt utredning, ingen diagnose, alt er visst bra. Mannens sædprøve er ikke blant de beste...men ikke så ille at jeg aldri kan bli gravid... Men jeg tror at vi får det til en dag, jeg vet at jeg blir mamma...vet bare ikke når...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite det finns flere...men det er så overraskende liksom. En vokser opp i en verden der alt handler om at en skal passe seg for å bli gravid, for det kan man jo bli så lett..og så tar en det for gitt at gravid blir en jo når man vil...men det er ikke sånn...for alle...alltid...Jeg vet det kanskje virker barnslig, men noen ganger for jeg lyst til å gjøre en surgrimase til Gud...hva har jeg gjort siden det ikke skal gå for meg liksom...så kjenner jeg at jeg svikter mannen min...jeg kan ikke bære frem barnet som vi begge ønsker oss så inderlig...og så svikter jeg sønnen min i å ikke kunne gi han et søsken...Og kroppen min svikter meg igjen og igjen...

Vi sier det ofte, at vi skal bli lykkelige igjen når det er over...For å jobbe på å bli gravid er ingen lykke hos oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...