Gå til innhold

Hvor mye av permisjonen har dere tenkt å "gi" til barnets far? (Samme som 2.trim.)


Chippewa

Anbefalte innlegg

Hei dere flotte 3.trimesterkvinner!

 

Håper det er greit at en 2.trimesterkvinne sniker seg inn her med et lite spm:

 

Vi/jeg skal søke om fødselspenger i disse dager, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal fordele permisjonen oss i mellom. Vi er gift, og mannen min ønsker så mye som mulig utover de 6 ukene på slutten. Dette syns jeg er strålende! Samtidig har han sagt at dette skal jeg få lov til å vurdere selv (overraskende diplomatisk og raust fra den kanten, men fint for meg). Det er jammen ikke så lett. Ideelt sett tror jeg på at det beste for barnet er når mor og far er hjemme i ca like lange perioder. Men jeg vil jo ha mest mulig, jeg også! Tida går så fort, sier de fleste erfarne mødre jeg kjenner. Og ofte er den morsomste perioden fra 6 mnd til ett år, når barnet gir mer respons og sovinga er kommet mer i orden (håpe, håpe :-)). Så jeg tenkte 9 mnd til meg og 3 mnd til pappaen (80% lønn). Blir det litt for brå overgang mht amming etc, så legger jeg inn ferien min etter endt permisjon. Får oktoberbarn, så da tror jeg at jeg gjør det uansett (får fullt ut med feriepenger fra jobben, heldigvis).

 

Hvordan har dere tenkt å fordele permisjonen? Det er jo heldigvis lov til å skifte mening underveis, så vi trenger ikke å bestemme dette nå. Men det hadde vært fint å høre deres synspunkter. Syns egentlig det er litt rart at dette skal være opp til meg, så det spørs om det ikke dukker opp noen protester fra mannen min når vi får satt oss ned og diskutert fordelingen ordentlig. Er forresten 26+3 og førstegangs (det var vel ikke så vanskelig å gjette, he he).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisan.

Her blir det antagelig delt på denne måten...

 

Jeg er hjemme fra vesla kommer nå en gang i juli.. å frem til jul.

Da skal jeg etter planen tilbake i full tid utdanning.. så da tar far over den resterende permisjonstiden.det blir vel ca 50\50 deling.. slt etter som når ungen kommer å skolen min begynner.

 

Men vi har ikke sendt inn noen papirer enda om det.. da jeg får penger fra lånekassen og engansstønaden.. så vi må ordne dette i november engang.. så vi får se hvordan jobb situasjonene våre er da.

 

Men dette er planen i alle fall:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme iallefall frem til januar/februar. Håper å få nye jobb iløpet av vinteren/våren 2007. Dersom det skjer kommer far til å ta ut resten av permisjonen. Dersom jeg ikke skulle få ny jobb, har jeg ingen jobb å gå tilbake til (hadde vikariat) og da får far desverre bare de 6 ukene. Ellers går vi nok konkurs:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar permisjon med 80 % lønn og far skal ha sine 6 uker. I og med at det er han som tjener best så har vi funnet ut at rent økonomisk så taper vi minst ved at vi fordeler det slik. Jeg tar jeg ut alle 5 ferieukene neste år før jeg begynner å jobbe igjen og så begynner far permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og derfor passer det godt for meg å begynne til et nytt skoleår i august 2007, noe som betyr at far får ca. 10 uker. Vi har valgt å løse det ut i fra hva som passer best i jobbsammenheng. Tror mannen min synes det er akkurat passe med de ukene han skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far får sine 6 uker. Ikke kan han ta mer, fordi han driver eget firma. Ikke vil han ha mer, for han har ingen pupper. Ikke får han mer, for det er min kropp som har vært gjennom et helvete og som skal restitueres. Ikke er det han som nattammer heller. Det er det jeg som gjør, og det er et ønske fra far også at jeg ammer lengst mulig. Nattammet til storebror var 20 mnd sist. Han har gjennomlevd sitt første år i barnehagen uten å være syk!

 

Jeg er ennå ikke fullt restituert etter forrige fødsel, som var for mer enn 2 år siden... Så derfor, bare 6 uker til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal dele permisjonen i to, men har møtt mange måpende og skeptiske blikk ang dette. Tror mange synes man er egoistisk osv for å ikke ville være hjemme med barnet et helt år. Men jeg har et håp om at far tar mer ansvar og "vet hva som må gjøres" dersom han får være mest mulig alene sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og vi har valgt en litt annen løsning enn hun oppe her. Jobber i videregående, og kommer derfor tilbake i januar, etter første termin er avsluttet. Avgjørelsen på dette har vel vært 70% min avgjørelse, men pappan er veldig glad for å kunne være hjemme med vesla så lenge. Vi tjener dessuten relativt likt, så det blir ikke så mye tap. Jeg mener forøvrig at kvinner tviholder ofte for mye på retten(selv om det ikke er representativt blant de som har svart her) - gi pappan en sjanse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal dele 50/50, mange reagerer på det men for oss er det helt naturlig. Vi blir jo begge foreldre og har begge lyst å bli kjent med barnet. En har rett til amme pauser i jobben og med at en kan pumpe ser vi ikke det som noe problem å fortsette amming når far overtar. Vi gleder oss begge til å få lov til å tilbringe tid med vår lille prinsesse :-)

 

35 dager igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne gitt pappan mere enn 6 uker, men siden han tjener dobbelt så mye er dette max hva vi kan gi selvom vi har utsatt lånet ett år pgs baby for å få bedre råd i denne tiden. Men nå i ettertid har jeg egentlig lyst å komme meg ut i jobb før, har jo allerede dilla av å gå hjemme nå og føler ikke jeg gjør noe produktivt, men jeg skal se ann om jeg kan gi han 3 mnd neste år istedenfor. Men da er det også en risk at jeg ikke får jobben min tilbake føre august uansett ettersom de har ansatt en vikar nå og jeg gidder ikke jobbe med kjedelige ting i 3 mnd når jeg kunne vente hjemme å fått jobben min garantert. Så jeg tar det etterhvert og det har jeg hørt går greit om man ombestemmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig... jeg er i denne situasjonenen selv... jeg sa til henne at jeg syntes det var "fair" at jeg skulle ha 10+6 uker... men det ble blangt avfeid... kjempet mange harde kamper og kom til 6 uker... er ikke fornøyd... men hva må vi ikke gjøre for husfreden... det eneste hun skal vite er hva jeg føler jeg har offret for dette... hun bør vite hvor jeg ønsker å være med ungen vår... og jeg skal ha den tilgode på ett eller annet vis.... Hun får ikke komme å si at jeg er urettferdig osv... da blir det månelyst!! da skal hun høre om urettferd... at hun skulle ikke kunne avære med 10 uker av alle 39 ukene vi skal fordele syntes jeg var egoistisk... men sån ble det bare... sukk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er 6mnd er ikke amming noen unnskylding for å være hjemme lenger hvertfall.. for da får barnet annen mat i tillegg , og du kan enkelt benytte deg av ammepausen til pumping. Jeg ga hele min permisjon til far med førstemann, pumpet meg på jobben, og fikk besøk av dem hver dag. Det gikk faktisk veldig fint! Nå skal jeg ha permisjon, og være hjemme med de to søte nurkene våre.. Jeg angrer ikke på at jeg var så "gavmild" med permisjonen min.. jeg ser at far og sønn har et helt annet forhold enn det de fleste andre fedre og sønner har.. Anbefales!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også tenkt å dele mye av permisjonen, har opplevd at folk er svært negative til det (nåværende mødre og kjent folk)

 

Vi har, så fremt alt går bra tenkt at jeg skal ta de 4 første månedene, så skal vi ta annenhver uke. Heldigvis har vi begge jobber der vi ikke taper noe økonomisk om den ene eller andre tar ut permisjonen.

 

Jeg ser jo på det som viktig at pappaen også får være sammen med ungen, selv om det sikkert hadde vært kos å tatt ut alt selv.

 

Og som det blir nevt så får en jo amme fri 1 time hver dag, så da er jo arbeidsdagene kortere enn vanlig uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint at dere vil dele på permisjonen! Mannen min og jeg delte forrige permisjon slik at det ble 7 mnd på meg og 5 på ham, og det fungerte så bra! Som du sier så oppleves det nok som "lettere" å være hjemme når dere som familie har fått rutinene litt på plass, men det er da jammen meg deilig å være hjemme når de er helt små også.

Dessuten er det jo pappaen forunt å være hjemme nettopp de siste månedene, da er ting enklere med amming, pumping, flaskemating osv.

 

I mine øyne er ikke permisjonen et gode for kvinnen, ei heller som en slags belønning for å ha gått gravid i ni måneder. Permisjonen slik jeg ser det er en ordning for at barnet skal ha det best mulig det første året, bli passet på og gitt kjærlighet av noen som elsker det. Sørge for at utviklingen får det beste utgangspunktet som den kan få, og dette er jo noe både mor og far kan gjøre. Fødselspermisjonen er ikke mammapermisjon, selv om en del liker å tenke det. Det er strålende at så mange fedre ønsker å prioritere denne aller viktigste tiden sammen med barnet, alene og uten "innblanding" fra mor. Selvfølgelig er det jo slik at de fleste fedre som jobber har tid sammen med barnet på ettermiddagen, og de har jo selvfølgelig mange gode stunder sammen og knytter tette bånd. Likevel er det jo noe eget å ha den daglige omsorgen, alle formiddagene og trilleturene og sosialiseringen sammen. Jeg har måttet ta meg selv i nakken mange ganger, det er jo ikke slik at den måten jeg gjør ting på nødvendigvis er det mest riktige.

 

Mannen min og lillegutt har et utrolig nært og godt forhold i dag, og jeg tror at noe av grunnen til det er at de har funnet ut av ting sammen. Det er jo så godt å se! Jeg tror at de aller fleste barn har veldig godt av å oppleve at flere enn en voksen kan passe på dem, leke med dem, og tilbringe tid sammen med dem.

 

I denne permisjonen skal pappaen bare være hjemme 3 mnd, grunet en helt ny arbeidsituasjon. Det er han lei seg for, tror jeg, fordi han trivdes godt med å være hjemme.

 

Lykke til videre i svangerskapet, og kos dere begge to i permisjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler ikke en dag mer enn jeg må..............tia flyr så fort atte. Enig med flere over her, min kropp som skal restitueres etter ni måneder. Trenger omtrent like lang tid som et svangerskap for å få til det. Pappa`n får 6 uker på slutten, samtidig som jeg tar ut ferie. Blir sikkert kjempekoselige uker neste sensommer :-) Pappan synes det er greit at jeg tar hele permisjonen også da, synes jeg fortjener det he he..... det er jeg veldig glad for gitt. Begynte i arbeid etter 6 mnd ved forrige svangerskap, aldri igjen........ helt forferdelig.

Men en ser jo at folk gjør det så forskjellig, og bra er det. Synes det er flott at en kan regulere etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke i alle arbeidssituasjoner som enkelt kan gi deg ammepauser, ville ikke følt meg vel heller om jeg måtte sitti i ett skifterom eller på do for å pumpa meg, mens kakene i ovnen brant seg (er konditor). Dessuten tar det pappan 1 time en vei å kjøre for å komme til meg og pumpa og da blir det fort dyrt. Men regner med at jeg ikke ammer lenger enn jeg absolutt må, så om jeg begynner før jeg tenkte tilbake på jobb, så skal ikke jeg amme lenger heller. Glad i jobben min, men lønna er en vits!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke så lett alltid å finne et egne sted til å pumpe seg. Likevel så har faktisk arbeidgiver en forplikelse til å legge til rette for dette slik at det skal gå så greit som mulig. Jeg tok med frysebag og la melka nedi den, slik at guttungen kunne få melka til lunsj dagen etter. Funket helt supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir jo mye styr da...drasse med frysebag på toget ;) men, men tiden vil vise hva som er best og hva jeg gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en sånn liten og kjekk frysebag. Gikk helt greit, og det er faktisk en veldig ok løsning i forhold til det med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far er hjemme i 8 uker pluss at ikke lenge etter permisjonen har han ferie i 5 uker. Skulle gjerne gitt han mer, men det passet ikke i forhold til jobben. Helt enig med deg at den morsomste tiden er på slutten og det er da det er fint å være hjemme. Jeg føder i slutten av juli, og kommer til å jobbe litt i april og mai, deretter er jeg hjemme ca 3 uker, deretter er det ferie (jeg er lærer derfor passer dette). Vi er hjemme med full lønn. Min erfaring fra siste er at det ikke noe problematisk i forhold til amming, du har krav på ammefri 1 time pr. dag. Vi er forskjellige og jeg syntes det var GODT å begynne og jobbe sist. Jeg koste meg hjemme med barnet, men følte at jeg fikk litt lite innputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk Lisa, fortsatte jeg å studerer 100%. Lisa er født i november, så pappa'n hadde permisjon fra januar og ut mai. Da hadde han 5mnd hjemme og det va fantastisk for oss alle 3. Han lærte seg å ha helt kontroll i motsetning til mennene til noen venninner av meg. Når jeg skulle ut, gikk jeg bare ut. Hvis venninnen min skulle ut, måtte alt fra stell til måltider forklares og beskrives og hun slappet ikke av. Jeg slappet totalt av, for mannen min hadde like mye peiling som meg.

 

Da eksamenene mine var over i slutten av mai, begynte han å jobbe igjen. Da var Lisa 6mnd. Jeg var hjemme i ferien, men begynte på skolen igjen etterpå. Da var Lisa hos farmoren eller hos tanten sin.

 

Denne gangen skal jeg har et års permisjon fra studiene. Derfor får ikke mannen min mer permisjon enn vanlig. Dette er trist, men sånn må det være. Han har nettopp begynt i ny jobb i tillegg, så det finnes ingen andre alternativ. Jeg håper bare at han husker alt han lærte fra sist gang:)

 

Hvis vi får barn igjen, tror jeg nok at vi kommer til å dele permisjonen. Det er så fantastisk å se båndet mellom far og barn! Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme hele tiden selv, men tror det er veldig positivt for både faren og barnet at de får være mye sammen i starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oktoberbaby her også

 

pappa får 2 uker ved fødsel av arbgiver, så skal jeg være hjemme til jul, da tar jeg ut resten av årets ferie og overfører ca 3 uker til pappan.

 

så har jeg 5 ukers ferie neste år som jeg tar ut og overfører 5 uker til pappa.

 

så tror jeg at de 2 siste mnd skal pappan få alene sammen med barnet, i tillegg har jo han også ferie både fra i år og neste år.

 

sist hadde vi ingen problemer med at jeg jobbet og ammet, jeg bare pumpa på jobben, dessuten kom de på besøk dersom det passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme de første seks månedene, deretter fordeler vi det på tidskonto og deler 50/50. En av oss blir hjemme med barna mens den andre jobber. Pappa i huset ønsker å være så mye og så lenge som mulig sammen med barna. Vi har fra før barn med allergi så vi synes det er greit at jeg er hjemme de første månedene slik at morsmelk blir hovedkost så lenge det lar seg gjøre.Så skal jeg pumpe og fryse ned melk til de dagene pappa styrer hjemmet.

 

Vi har valgt 80%lønn denne tiden.Vi tjener nokså likt.Vi tror dette vil være den optinale løsningen for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...