Gå til innhold

Blod og proteiner i urin...noen sykepleiere e.l. som har peiling?


Winterlady

Anbefalte innlegg

Hadde blod, proteiner 1+ og leucocytter 3+ i urin i dag. Legen ville ha meg inn til ekstra kontroll neste uke da jeg har fått svært lav hb, høyere blodtrykk og er hoven i bena i tillegg. Blir naturligvis bekymret...Men har heldigvis ikke kvalme eller hodepine som følger med akutt svangerskapsforgiftning.

Leucocytter har vel med infeksjon å gjøre? Kan f.eks. soppinfeksjon også gi slike utslag på urinen(vet jeg har det), eller er det bare UVI eller annet som kan det?

Han skulle sende prøven til dyrking. Kan de se hva slags infeksjon man har da, og om det evt er begynnende svangerskapsforgiftning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Ettersom blodtrykket ditt er høyere og du er hoven i beina + har utslag på urinprøven (spesielt proteiner) så får du ekstra kontroll med tanke på begynnende svangerskapsforgiftning, ja. Man trenger faktisk ikke ha andre symptomer i tillegg. Jeg hadde det akkurat likedan forrige svangerskap sånn ca. 2-3 uker før termin. Da er det viktig med hyppige kontroller for å observere og evt starte fødsel hvis det skulle utarte seg. Det at du har leukocytter i urin, samt blod, kan tyde på at du har en infeksjon ja, og ja, soppinfeksjon kan gi utslag på urinprøven. Du kan også ha UVI selv om du ikke har symptom som svie ved vannlating og hyppige dobesøk. Ikke alltid det arter seg "etter boka" hos gravide, og det bør taes tidlig for å forhindre komplikasjoner. Når legen din får svar på dyrkningen, vil han se hvilken type bakterie det er i urinen (som oftest e.coli), mengde oppvekst og hvilken type antibiotika han bør velge. Hvis det er oppvekst av bakterier da, trenger jo som sagt ikke å være det.

 

Håper dette hjalp deg litt, hilsen sykepleier som i tillegg har bioingeniør bakgrunn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Glemte forresten å nevne for legen at jeg har litt vondt i ryggen på høyre side og foran like under høyre pupp, har tenkt selv at det sikkert bare er babyen som sparker oppi der. Eller kan det ha sammenheng med ovennevnte tror du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være babyen som sparker en del akkurat der. Jeg var inn til sjekk nylig pga av smerter helt øverst i magen, og det var ømt og vondt når jeg trykte på, og de på føden mente at det var babyen som lå og sparket og trykte mye akkurat der nå. Du skal selvfølgelig være obs på smerter akkurat i kanten av høyre ribbensbue, det kan være et tegn på svangerskapsforgiftning. Så følg med det, og blir det verre så må du kontakte legesenteret ditt, få tatt nytt blodtrykk, urinprøve og evt da snakke med legen din.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...