Gå til innhold

å pumpe seg??


Uwimana

Anbefalte innlegg

jeg blir mamma for første gang i midten av august, og lurer litt på hvordan dere som pumper dere innimellom, synes at det fungerer??

tenker på at kanskje en gang man skal ut på fest eller et eller annet....fungerer det da bra å pumpe seg for en tid liksom??

jeg er jo fortsatt ung, og er jo liksom ikke ferdig med festingen ennå....og gelder meg til å ta meg en fest igjen, og gå ut m venner!!:) men selvfølgelig det viktigste er jo lille gutten som kommer, ikke missforstå meg........men bare lurer på om noen har erfaring med dette med pumping??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pumpet både med nr 1, og nå med nr 2. Men det er ikke pga eventuelle fester, selv om det da selvfølgelig er praktisk. Pumpet/pumper daglig som tillegg til ammingen. Dette for å få tømt begge brystene godt, ha mulighet til å gi flaske hvis jeg er i en situasjon hvor det egner seg bedre kontra amming, (liker ikke å sitte med puppen ute i alle sammenhenger), gir far, altarnativt noen andre mulighet til å mate barnet hvis du har behov for hjelp til det, du kan fryse ned overskuddsmelk, og bruke ved en senere anledning. (holder seg opp til 6 mnd i fryser), i tillegg holder jeg såre brystvorter i sjakk ved å ha litt kontroll selv.

 

Så du skal nok se at det har mange fordeler framfor at det er lettvindt i forbindelse med festing. Og når du skal ha deg en fest, kan jo barnevakten bare tine opp melka di fra fryseren:-)

 

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mitt forrige barn pumpet jeg meg hver gang jeg skulle noe som var til hinder for ammingen. Det er litt slitsomt for det er tidkrevende og kan ta mange dager før du har nok til en kveld( spes. etterhvert når babyen er eldre). For meg ga det meg god samvittighet at babyen kunne få brystmelk og ikke morsmelkserstatning når jeg skulle bort eller hadde lyst til å ta et glass vin.

Når det gjelder morsmelk og amming må tilbud og etterspørsel justeres til hverandre i begynnelsen. DVS at du ikke burde pumpe før det har gått noen uker etter fødsel ( 3- 4 uker fikk jeg anbefalt av lege/jordmor) og at du ikke forsøker flaske før du er sikker på at babyen suger riktig så den ikke blir sugeforivrret, det er forskj.teknikk fra pupp og flaske. Prøver du for tidlig med pumping vil det bare føre til at du får overproduksjon av mm og det kan være vondt og ubehagelig.

Hopper du over flere måltider fordi du er borte/på fest bør du pumpe deg før du legge deg for å holde produksjonen i gang og for å hindre brystspreng( kan føre til tette melkekjrteler og betennelse).

 

Jeg gikk ut og tok meg noen øl med verdens beste samvittighet 6 uker etter fødsel. Da hadde vi forsøkt flaske et par ganger først og visste det gikk bra, og i kjøleskapet var det nok pumpet morsmelk. Det er koselig for far også å gi melk alene og uten at mor henger over ham. Man trenger litt luft innimellom for når man ammer sin første baby har man ikke mye "fri" uansett hvor koselig det enn er . LYkke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...