Gå til innhold

igjen til dere som har fått barn før :)


25.nov.08 og 14.07.06

Anbefalte innlegg

Lurte på en ting. De første 2 ukene etter baby har kommet, er det da vanskelig å komme seg ut av huset på en trilletur på en time eller to, både pga amming og lite søvn? Har litt skrekken for at jeg plutselig må løpe tilbake til huset for å amme eller at jeg blir sittende inne i sommer :/ Hvordan blir det etterhvert når 3,4 og 5 uke kommer og når det har gått 2 mnd? Vet at 2 mnd går fort, men har da lyst å leve litt da og selv om det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du. Frykt ikke - som regel så lærer man seg rutiner.

 

Hvis du ammer FØR du tar deg en trilletur, så går det som regel 3 timer til neste gang du skal amme.

 

Etterhvert (men man bruker som regel 2 måneder) så lærer man rutiner som samsvarer med sove og spise mønsteret til den lille. Og i det fine været så er det ingen problem å ta med seg stellebag. Så kan man både skifte bleier og sette seg ned å amme der man måtte ønske. Jeg har i hvertfall ikke hatt noen problemer med det.

 

Da snuppa vår var ca 10 uker så dro vi på matfestival. Satte den lille i babybjørnen, og hadde stellebag med. Når hun skulle ha mat eller bleie, så satt vi oss bare ned og tok oss en pause. Ingen problem !!

 

Det eneste du skal være bevisst på de første ukene er at du ofte ikke har så mye energi og overskudd som du tror. Vet om mange som har lagt ut på lange trilleturer, for de føler seg så fin i formen. For så enten å må ha hjelp til å komme seg hjem, eller at når de kommer hjem - så griner de i flere timer fordi de har brukt for mye krefter enn hva de tåler.

 

Så vær veldig flink til å lytt til kroppen, og ta mange pauser de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man er vel ikke i kjempe form akkurat etter en fødsel.du kan føle deg i toppform,men det er ikke alla so er det.

er det egentlig noe møst i å komme seg ut å trille med en gang?den lille sover å spiser bare de første ukene så da er det jo viktig å slappe av imellom ikke minst huske på store søskene,hvis det er noen da,men de må ikke glemmes.

når jeg fikk nr2 fikk jeg meg barnevakt til den minste for at jeg å eldstemann kunne gjøre noe sammen uten lillebror.det samme blir jeg å gjøre nå når nr 3 er kommet seg i rett dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg så slapp og utrent at jeg har lyst å komme meg i bevegelse med engang, går nå 1-2 timer hver dag og lurte bare på om dette var mulig åfortsette med med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er ikkeno problem å gå i 1-2 timer med vogn. De fleste sover kjempegodt i vogna. Skulle den lille bli sulten så kan du jo bare finne noe å sitte på og amme ute!

 

Vi sleit med både kolikk og melkeallergi med førstemann. Det gjorde at barnet skrek ustanselig! Det eneste jeg fikk gjort var å amme og gå, da barnet kun roet seg ved trilleturer eller at jeg bar barnet. Gikk mange timer hver dag jeg... Bare pass på å ikke gå i solsteika, det blir skrekkelig varmt inni barnevogna! Får helt angst når jeg ser folk som er ute å rusler med spebarn i solsteika, det er barnemishandling! Lurt å legge en temperaturmåler inni vogna, så ser man hvor varmt det blir! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo avhengig av deg og din form, egentlig. De fleste nyfødte sover som en stein i en vogn i bevegelse, så det å gå en tur på 1-2 timer går kjempefint. Det er lurt å amme først og evt skifte bleie først, være bevisst på hvor mye klær ungen har på seg slik at h*n ikke blir så varm, og så er det ultraviktig for deg å huske på å drikke vann!

 

Kos deg med den første trilleturen, det er jo så stas;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare føye til at jeg har ammet hvorsomhelst og nårsomhelst. Midt ute i skauen på en stubbe og midt i byen på en benk. Det er jo det mest naturlige i verden at et lite barn får mat av mammaen sin, og jeg har aldri merket at noen har synes det er dumt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det store individuelle forskjeller. Umulig å si på forhånd. Noen babyer sover hele tiden de første ukene og noen babyer spiser hele tiden de første ukene. Noen mammaer klarer ikke å gå på to uker etter fødsel pga av sying eller keisersnitt og noen er ute og springer i skogen få uker etter.

Mitt barn klarte ikke mer enn 15 min . vogntur i starten før illskriking satte i gang og han ville bli tatt opp, mens var vi hjemme og inne kunne han sove i timesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...