Gå til innhold

til alle som lurer på dette med 100%/80% lønn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har jobbet for trygdeverket og kan med sikkerhet fortelle at det ikke utgjør store forskjellen på 80/100% det eneste som kan utgjøre forskjell er om man får dagpenger, eller begynner RETT i ny jobb/fortsetter i sin vanlige jobb etter permisjonen. Selve pengene på 80 og 100% utgjør ingen forskjell. Det er omstendighetene rundt de ! Altså hvorvidt man kan tjene penger de to ekstra mnd, eller få de på et annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

både ja og nei

 

det utgjør jo faktisk forskjell i kroner og øre det har jo til og med de på TK regnet ut for meg, men det er riktig også som du sier at en hoved forskjell blir jo at man de 2 siste månedene kan tjene penger uten nødvendigvis ha gått helt tilbake i jobb, og ikke bli trukket i perm penger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er iallefall minimale forskjeller, noen hundrelapper pga.skatt.

 

:) iallefall bør ikke de hundrelappene ødelegge for de som vil være hjemme i 12 mnd. for det er ikke snakk om mange av de.

 

lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det da når jeg har jobba som ekstrahjelp i 8 måneder,stort sett hver dag, men er ikke fast ansatt? Har jeg rett på noe igrunnen? Og hva sammenlignet med en som er fast ansatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de regner ut permisjonspengene dine utifra de 6 av 10 siste mnd, de tar som regel de beste mnd kan du si, så du vil få permisjonspenger utifra opptjent lønn i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvordan gjør de det dersom jeg har skiftet arbeidsgiver innen de 10 mnd? Må jeg kontakte den tidliger arbeidsgiver, eller vet de på trygdekontoret dette?

Jobbet ekstravakt hos Narvesen fra sept-des, deretter Esso fra jan-juni.

Termin 10 juli. Tjente veldig bra på Narvesen, så kunne ha tenkt meg å tatt med det i regninga, men er dette mulig?

De på trygdekontoret mente at de kun tok de siste 6mnd...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk ut i 1 års permisjon med 80% lønn så trodde jeg at det ble kjempe forskjell men det ble det altså ikke.

For man trekkes veldig my mindre skatt enn de som har 100%

Kjenner noen som valgte 100% lønn å angra på det fordi dem føler ungen er for liten til å plasseres bort å det koster faktisk å sette bort ungen å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt varialbel inntekt kan du be de regne et snitt, men da må du levere inn alle lønnsslippene dine.

 

Jeg tror iallefall at de kan gjøre det... *litt-dum*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Zoe!

Men da må jeg vell sende papirene til begge arbeidsgiverene? (de papirene de skal fylle ut).

Gav min siste arbeidsgiver papirene som skulle fylles ut, og han kommer til å regne ut et snitt ut i fra de 6mnd. (jan-juni)

 

Tror jeg skal ta med meg alle lønnsslippene fra begge jobbene de siste 10 mnd, og prate med de på trygdekontoret jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det spiller ingen rolle.

Jeg er ekstra vakt, og får fødselspenger utregnet snitt av de 6 av 10 mnd..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En av forskjellene er vell at dersom du må sykmelde deg pga svangerskap, og ikke er fast ansatt, så får du ikke noe for den perioden du er syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stiller meg noe undrende til at du anonym jobber på Tk. Du gir jo direkte feil informasjon her.

For det første:

HOVEDREGEL: man får fødselspenger ut i fra lønnen de siste 4 ukene før permisjon / siste månedslønn.

 

Ved VARIERENDE inntekt så kan det tas et snitt av en periode det er ingen ting som sier at dette skal være de BESTE 6 av 10 måneder

(i min jobb tar arbeidsgiver et snitt på 12 måneder pga provisjonslønn- regelen fra TK er et snitt hvor man kan bruke inntil 12 måneder som grunnlag)

 

Det er KUN som arbeidsledig de 6 beste av 10 måndeder er en regel som skal følges

 

Ved avvikende lønn på 25% eller mer har man krav på en sjønnsmessig/snitt lønnsvurdering.

 

TK får pga pensjonspoenopptjeningen inn informasjon om din inntekt fra arbeidsgiver Så TK sitter ofte med mye info om din lønn og arbeidssted.

Om det er arbeidsgiver som forskutterer fødselspengene kommer ikke din nåværende arbeidsgiver til å forskuttere mer enn det du har i lønn der, men om du mener at dette er forlite i forhold til din tidligere inntekt kan TK innvilge et høyere beløp og så utbetale det overskytende

 

 

Tilslutt om du ikke er fast annsatt så har du likevel rett på sykepenger og Sykepenger stiller på lik linje som lønn når det gjelder permisjon og fødselspenger uavhengig om du er fast annsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...