Gå til innhold

80 eller 100% ??


mamman til Håkon

Anbefalte innlegg

Så om jeg har lyst å være hjemme med barnet ett år ekstra vil det lønne seg for meg å ha 100% og etter det gå på dagpenger kanskje ?

 

Når og hvor søker man om dagpenger ? Huff sorry at jeg er så grønn på dette, men har aldri gjort noe slikt, alltid jobbet jeg - eneste grunnen til at jeg vurderer dette er jo pga. at jeg gjerne vil være hjemme ett år ekstra med den lille.

 

Og når man går på dagpenger, kan de da plutselig finne en jobb til deg, så ender man opp med å måtte gå ut i jobb før året er omme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at du ønsker å vær hjemme ett ekstra år så jeg ikke sikker på om det er den lureste måten. Når du registrerer deg som arbeidsledig, så må du også vær aktiv arbeidssøker. Du må gå på jobbintervju og prøve å få deg jobb. Hmm... ble en vanskelig situasjon.

 

Det er vel egentlig bare de som har god økonomi som klarer å vær hjemme ett år ekstra. :P

 

Hvis du likevel ønsker å registrere deg som arbeidssøker, så må du ta kontakt med aetat. (Eller arbeidskontoret, lurer på om de har skiftet navn skjønner du....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener en venninne av meg gjør dette, og de har rett til å si nei til jobber de finner, altså så lenge de ikke liker de osv. så hun har gått slik lenge nå, hmm !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan takke nei 3 ganger, men hvis du gjør det flere ganger, så vil du miste dagpengene for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vi valgt. Pappaen tar ut de siste 6 ukene etter at jeg har begynt å jobbe igjen i mai 2007. Da har jeg også i løpet av permisjonen min lagt inn 13 dager ferie for 2005, all ferie for 2006 og 3 uker av 2007. Da har jeg tilgode 2 uker ferie av 2007 som jeg tar ut sammen med pappaen sommeren 2007. Med dette opplegget så skal pappaen i jobb igjen rundt barnehagestart august 2007, og det passer bra for vår familie. Vi har en sønn på 2 1/2 år som har permisjon fra barnehagen mens jeg har permisjon. Han skal da være i park 3-5 timer hver dag mens jeg er hjemme med den lille - som foreløpig ikke er født....

Forrige fødselsperm hadde jeg perm med 80 % lønn, men da var det å være lengst mulig hjemme som var målet siden jeg fødte på en annen tid av året. Nå passer det fint med 100 % lønn. Og jeg skal tilbake til samme jobb jeg gikk fra og har ikke planer om lengre perm. Trives godt i jobben min, og sønnen min trives veldig godt i barnehagen. Har ikke råd til å være hjemme på kun kontantstøtte, og den slutter jo ganske snart siden han blir 3 år i november 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har valgt 100% lønn, siden det er jeg som har fast inntekt her i gården, og i tilegg tjener mest. mannen min ble nettopp ferdig utdannet, så det er usikkert hvor mye han kommer til å tjene. Jeg skal ha mesteparten av permisjonen, mens mannen får de siste 6 ukene. deretter tar jeg ferie i 5 uker. Så tar han sine uker med ferie. Vi jobber turnus begge to da, så håper å kunne slippe barnevakt mest mulig for en liten periode. Hadde jo vært mest gunstig å vært hjemme lengst mulig, men blir styrt av økonomi også. Hadde ikke vært noe gøy for meg å gått hjemme uten penger til å finne på ting om dagene. da er jeg heller kortere tid hjemme, og har mer å rutte med når jeg først har perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - vi skal 80% lønn i ett år. Mister faktisk ganske mye inntekt på 80% lønn, men vi har blitt enig om at det er en prioritering vi ønsker å ta. Synes det er bedre å dele permisjonen med far, når en har lenger permisjon å dele. Vi deler perimsjonen slik at jeg er hjemme i tilsammen 8mnd, og far i 4mnd.

Damer: Det er viktig at også far får være hjemme sammen med barnet!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym:

 

For det første, så er ikke sosialen og aetat det samme (noe din mor kan bekrefte):

 

Når man mottar dagpenger må man være aktivt arbeidssøkende. Noe jeg har alle intensjoner om å være. Får jeg jobb, så tar jeg den. Dessverre er arbeidsmarkedet så presset innen mitt yrke at det er vanskelig å få jobb. Det er ingenting jeg heller vil enn å få en jobb!

 

For det andre, jeg utnytter ikke systemet, jeg innretter meg etter det.

 

Hvis du var i samme situasjon som meg, så hadde du kanskje valgt det samme du også.

 

Hvis man tar utgangspunkt i en årslønn på kr 250.000 så vil man (grovt regnet) få kr 200.000 med 80% og kr 225.000 hvis man velger 100% i 10 mnd, så får ca 62% dagpenger av 100% lønn i de to siste mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal altså ha 100% lønn, og vil da vær hjemme ca like lenge som deg. Hadde vi hatt mulighet til å ha bare 80% i lønn, så hadde vi gjordt det, men slik er ikke situasjonen nå! Det er ikke alle som har det like enkelt som deg vet du! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går hjemme og mottar dagpenger, og ikke har til intensjon å gå ut i jobb, vil jeg si at de utnytter systemet.

 

Slikt vil jeg ikke ha sosial samvittighet til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 100%!

Min mann har ikke mulighet til å ta ut noe permisjon omtrent, så det blir vel en fredag nå å da på han kan jeg tenke meg... Synes det er skikkelig kjipt, men sånn er jo det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoe, er i akkurat samme situasjon som deg. Tar 100%, og deretter (slutten av skoleåret!) arbeidssøker hos Aetat frem til skolestart 2007. Det er kjempevanskelig å få jobb her også - før jeg ble gravid/gikk ut i permisjon jobbet jeg skom tiltallingsvikar;(

Mesteparten av permisjonen tar jeg, aller mest pga pappaens variable situasjon på jobbfronten.

 

Det finnes så mange problemstillinger alt etter hva slags yrke, familiesituasjon, ansettelsesforhold en har. En får respektere at folk velger som de gjør.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har valgt 80% så jeg får være hjemme lengst mulig. Jeg skal ha storparten så får vi se når tiden for pappaperm kommer. Pappa er arbeidssøkende akkurat nå og det spørs hvordan han føler om å gå i permisjon så fort..... Men planen er at far har sine fem uker. Ellers skal jeg jo ta ut ferie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på aetat i dag (eller nav som det heter nå) og forhørte meg angående hva som lønte seg av 80 % og 100 % når man IKKE hadde en jobb og gå tilbake til med tanke på arbeidsledighetstrygd.

Og det er ikke slik som en tidligere skrev at hvis man velger 80 % lønn får man arbeidsledighetstrygdt utifra det.

Arbeidsledighetstrygden blir kun regnet utifra inntektsgivende arbeid det siste året (min. 1, 5 G) eller de 3 siste årene (sammenlagt 3 G)

Så alt i alt kommer man likt ut uansett hvilken dekningsgrad man velger...

Det eneste som avgjør om man velger 80 eller 100% blir da om man kan klare seg økonomisk med kun 80 % lønn.

 

Alt dette står forøvrig forklart i brosjyren som heter "Dagpenger" fra Aetat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..egentlig kommer man vel ikke likt uansett hvilken dekningsgrad en velger... kommer an på......

 

Eks.

Før permisjonen hadde jeg ikke fast arbeid, men jobbet i vikariater pluss delvis arbeidsledig. Når jeg skal ut på arb. markedet igjen etter endt permisjon så kan det hende at jeg har fått jobb, (forhåpentligvis), men det er slett ikke sikkert. Det som er lurest for meg er derfor å ha mulighetene åpne for at jeg ikke har fått jobb, så ved å velge full dekningsgrad og i tillegg kunne gå tilbake til Aetat som arb.søker (hvis ikke jobb) og da motta dagpenger, gir det bedre lønnsomhet for meg og min familie, over en periode.

 

Altså:

Jeg har permisjon i 43 uker med 100%lønn, og går deretter arb.ledig og mottar dagpenger i x antall uker (la oss si 10 uker). Vil da ha mottatt lønn pluss dagpenger i disse 53 ukene.

Jeg har permisjon i 53 uker med 80%lønn. Vil her motta samme LØNN som ovenfor, men IKKE dagpenger i disse 53 ukene.

Hvilket vil si at om jeg velger full dekningsgrad så tjener jeg mere penger enn om jeg velger 80%dekningsgrad.

Og dette er lovlig, ikke tilsniking av skattebetalernes penger, men det er lov til å tenke sjæl..

Hva du velger kommer jo an på åssen arbeidssituasjonen din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du får til det? Du får jo ikke utbetalt arbeidsledighetstrygd samtidig som du mottar permisjonspenger fra Trygdekkontoret. Mulig det gikk ann og jukse seg til slikt før, men det går vel ikke lenger nå som disse er slått sammen til NAV?

 

Nå ble jeg litt forvirra her... hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...