Gå til innhold

80 eller 100% ??


mamman til Håkon

Anbefalte innlegg

Har dere valgt 80% eller 100% lønn under permisjonstiden? Og hvordan har dere fordelt permisjonen?

Jeg valgte 80%. Greit å være hjemme så lenge som mulig.

Pappan skal være hjemme de siste 6 ukene. Økonomisk lønnet dette seg. Og vi syntes det er veldig greit å gjøre det på denne måten siden jeg håper å amme frem til den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

80%. Har til gode å høre om noen som har valgt 100% og ikke angret på det. Vel og merke av de som MÅ tilbake til jobber etter permisjonen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke med jeg kommer til å gå tilbake til jobben jeg hadde, så regner med å ta meg litt lang ferie om jeg har råd til det. Slutter permisjonen midten av mai 07. Og håper å begynne i ny jobb august 07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det faktisk 100%lønn... Tror ikke jeg klarer å holde meg borte fra jobben ett helt år... Liker den altfor altfor godt... Og da er det ingen vits med 80% lønn heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt 80%,vil også være lengst mulig hjemme, jeg tar min ferie når han har pappa perm. også drar vi til Spania i 8 uker!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt 100 %, for da kan eg komme meg ut i jobb til sommeren. Muligheten er stor for at eg må finne meg ein ny jobb, og i reiselivsbransjen er det lettare å finne jobb før sommaren... Derfor! Dessuten er eg ikkje typen til å gå heime.... Kjenner eg blir smårar av det... Sunt å komme seg i jobb igjen! Vi har og tenkt å dele på permisjonen. Eg blir heime iallefall diei 6 første mnd, så får vi sjå.... vi har ikkje bestemt heilt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valt 80%. Jeg tar ca 9 mnd permisjon, mannen min de 6 ukene. Deretter tar vi begge tidskonto der vi jobber 60 %. En har jo rett til ammefri så dette skal gå fint. Begrunnelsen min er ikke at jeg absolutt ikke klarer å holde meg fra arbeidet- Men det er vel godt for mennene å ta litt tid der de får styre og stelle uten vår innblandelse. :-). Er jo ikke sånn at mammaen skal ha all permisjonstiden som kan deles heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker egentlig å ha 80%, men det er rett og slett ikke økonomisk lønnsomt når man ikke har en jobb å gå tilbake til. Jeg gjorde det slik sist, og fant ut at jeg tapte nærmere 30.000 kr på å gjøre det slik.

 

Nå skal jeg ha 100%. Når min permisjon og ferie er over er det så sent på skoleåret at det likevel ikke er noen jobber å få, så da blir det dagpenger fra aetat og kontantstøtte frem til skole- og barnehagestart. Jeg vet at det høre litt kynisk ut, men hva skal en stakkar gjøre når det er nærmest klin umulig å få seg jobb? Jeg jobber som lærere i en by hvor det er meget vanskelig å få jobb. Hadde griseflaks som fikk jobb mens jeg gikk gravid.

 

Mannen skal ha 6 uker. Han driver eget firma, så han kan ikke ha mer perm enn det.

 

Det kan være at jeg vurderer å være hjemme 6 mnd ekstra, da uten annen støtte enn kontantstøtten (jeg tar nemlig ikke imot dagpenger når jeg ikke har til intensjon å gå ut i jobb med det første). Men det kommer helt an på hvordan den lille er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt 80% for å få være lengst mulig hjemme. Sist begynte lillegutt i barnehagen da han var 10 mnd. Det var altfor tidlig, men vi hadde ikke noe valg pga studier (nytter ikke å begynne å studere midt i et semester liksom:-)

 

Jeg skal være hjemme iallefall til over jul. Håper å få ny jobb iløpet av våren (mistrives i den jeg har) og da vil pappa'n ta resten av permisjonen. Ellers blir det bare de 6 ukene på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at om jeg får jobb fra skolestart, så er Alvafrøet 1 år da. Så jeg blir hjemme i et år åkke som. Hvis ikke hadde jeg tatt 80% og heller tapt masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 80% lønn og permisjon i 10 måneder, mens pappaen skal ha de 2 siste månedene. Har dyttet inn feriedagene i helligdag-ukene gjennom året, noe som fører til at jeg likevel blir hjemme nesten et år. Passer helt perfekt, for da kan pappaen ta ferie i juli neste år (som blir min siste permisjons måned), og så får han 2 måneder hjemme alene med barnet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Zoe, du sier at man taper penger på å være 80% om man ikke har noen jobb å gå tilbake til ? Kan du forklare hvordan ? Min mor jobber i trygdeetaten og sier det bare er tull, man kommer helt likt ut uansett !?

 

Noen som vet dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man går direkte over på dagpenger etter at permisjonen er slutt, så vil man totalt få mer penger på ett år når man har 100% lønn som utgangspunkt i permisjonen i stedet for 80%! Stemmer ikke det? Syns iallefall det virker ganske logisk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skjønner jeg det... ! ...jeg har ikke tenkt å gå på sosialen, så det er ikke noen mulighet for meg ! ...da skal jeg heller prøve å jobbe 3 dager i uken + ha kontantstøtten som hjelp og barnetrygd + min manns lønn !

 

Er ikke helt for å "utnytte" systemet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er arbeidsledig og registrerer deg som arbeidsøker hos aetat, så vil du motta dagpenger. Dagpengene utgjør 66% av den tidligere lønna di. (Tror det er 66%)

 

Hvis du da har 100% lønn i permisjonen, så vil jo 66% av denne lønna utgjør mer enn 66% av 80% lønn. Er du med på den? ;) Er ikke så flink å forklare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja skjønner hva du mener, men min mor sier de ikke regner utifra % du har valgt, men utgangspunktet i lønn ! om du skjønner ?

 

hva om man har vært sykemeldt før man ble gravid og hele graviditeten, har man da rett på dagpenger ? Altså arbeidsledighetspenger ?

 

Jeg ble sykemeldt pga. andre årsaker og sa opp jobben min før jeg ble gravid, så har ikke vært i jobb siden i desember 2005. Er det ikke slik at du må ha vært "frisk" så og så lenge før du kan gå over på dagpenger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det er ikke sosialen det er snakk om! ;)

Når man ikke har jobb så registrerer man seg som arbeidsøker, det vil ligge informasjon om deg på nettet, som kun arbeidsgivere kan lese! På denne måten vil det vær mye enklere for deg å komme ut i jobb igjen! :) Samtidig så mottar du altså dagpenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må tilføye at jeg har mottatt sykepenger etter lønnen min hele veien, da jeg ble sykemeldt FØR jeg sa opp jobben. (da har man rett på videre lønn/sykepenger), så det grunnlaget jeg har sykepenger for nå er fra den gamle jobben. Lurer så på hva som lønner seg for meg å gjøre neste år. Jeg vil nemlig være hjemme et år ekstra med den lille og aner ikke helt hva jeg "har mulighet" til. Er jo avhengig av inntekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepenger teller på lik linje som vanlig lønn. =) Så du vil ha rett på dagpenger ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kontantstøtte selv om man går på dagpenger da ?

 

TUSEN takk for at du svarer så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt enkelt å vite hva man skal gjør nei. Jeg skal si opp jobben min i permisjonstiden, derfor har jeg valgt 100% dekning i lønn. Hvis jeg ikke finner meg ny jobb før permisjonen er over så vil jeg da få dagpenger. Totalt så vil jeg da få utbetalt mer på ett år enn det jeg vil når jeg har 80% lønn i permisjonen.

 

Hvis du likevel skal vær hjemme med barnet ett år ekstra, så kan du nok ikke melde deg arbeidsledig, for da kan det jo vær at plutselig får deg en jobb! ;) Vet ikke helt hva som er best i din situasjon. Hadde jeg hatt mulighet til å vær hjemme med barnet ett år ekstra, så ville jeg ha gjordt det, men det har vi rett og slett ikke økonomi til! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kontantstøtta får du uansett. Hvis du har barnet i offentlig barnehage så mister du denne støtten, men ellers så får du den ja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...