Gå til innhold

Skal dere føde uten smertelindring? Det er no av det dummeste jeg hører!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hmm..........hva skal en si?

Jeg synes det ofte er et veldig fokus på å føde uten smertelindring, at en er "flinkere" å føde enn sine smertelindrede medsøstre. Jeg synes faktisk at enkelte er virkelig nedlatende også, men det må jeg jo si at "anonym" også er her.

Jeg har ikke peiling på hva som skjer når jeg kommer så langt som til fødsel denne gang, men forrige gang endte med KS, bl.a. fordi mor var så sliten, og uten smertelindring. Men det var da, jeg vet ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Droppet innom her og må si meg litt enig med HI, tror jeg forstår hva hun mener. Har selv stusset over enkeltes uttalelser i forhold til epidural, og har også tenkt at det virker som en konkurranse i enkelte miljøer å bruke minst mulig lindring. Lurer på en ting:

 

Dere som vil føde uten epidural er raske med å begrunne det med argumenter som

- at dere ikke vil påvirke den naturlige prosessen fødselen er

- at dere ikke vil skade barnet, sånn i tilfelle det Er skadelig

- at dere vil være solidariske med 2/3 av verdens kvinner

 

Ergo mener dere vel at de "feiginger" som ønsker epidural er

- uansvarlige, da det kan stoppe opp/bli komplikasjoner

- egoistiske, kan skade babyen

- usolidariske og egoistiske, da vi burde lide oss gjennom fødselen som de i den tredje verden

 

I den tredje verden sulter de også, gjør dere det også i solidaritet?

 

Poenget er at dere hardnakket påstår at det er like bra uansett hva man velger, MEN synes selv dere kan være stolte (ergo har dere gjort noe spesielt) og bombarderer andre med argumenter som har med ansvarlighet og solidaritet å gjøre. Derfor tror jeg ikke på dere, jeg tror dere ser ned på de som bruker epidural men tør ikke innrømme det.

 

Hilsen en som har født to uten smertelindring - ufrivillig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødet sisst uten noe smertelindring og vil også gjøre det denne gangen. For meg føles dette mest riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har et ønske om å prøve uten epidural, ser jeg overhodet ikke ned på de som velger å benytte seg av det. For alt jeg vet, ender jeg opp med å skrike etter denne sprøyten selv.

Alle som føder barn bør være stolte, uansett om de har mottatt smertelindring eller ikke. Å sette et barn til verden er en STOR bragd uansett. Jeg er mer kritisk til de som velger keisersnitt for å si det sånn, med mindre det ligger en veldig god grunn bak så klart...

Slik jeg tenker er det å føde noe helt naturlig. Håper på å delta aktivt selv under fødselen, og jeg er i utgangspunktet ikke redd smertene. Men blir det for tøfft, tar jeg imot den lindringen jeg kan få.

Jeg snakker sikkert ikke på vegne av alle i denne diskusjonen. Men vil ihvertfall påpeke at jeg ikke dømmer noen. Og du kan banne på at jeg kommer til å være stolt som en hane når gutten min kommer til verden, samme hvordan jeg fikk han ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler det om å forberede oss mentalt til fødselen! Man må ha tro på at dette kan man klare for å få en fin innstilling. Det har virket for meg! Forrige gang hadde jeg fødselsangst og det endte med keisersnitt (pga. sete). Jeg har bla. hentet inspirasjon fra boka Naturlig fødsel.

 

For meg funker det ikke med å planlegge å skrike etter epidural med en gang jeg kommer inn på fødeavd.

 

Jeg forbereder meg på en j**** smerte som jeg ikke har opplevd før og har tenkt å gå i fødsel med godt mot!

 

Men hvis jeg ville tatt det helt ut hadde jeg valgt hjemmefødsel, men tryggheten om at du har alt tilrettelagt hvis ting skulle skje ligger i bakhode på meg ihvertfall.

 

Lykke til alle sammen, Premie får vi alle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte kun lystgass sist, men det var ikke fordi jeg ikke ville ha noe annet. Jeg hadde rett og slett ikke tid.

Har tenkt å prøve med bare lystgass neste gang også, men trenger jeg mer, tar jeg gjerne imot.

Stolt av den jobben jeg gjør uansett jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor er det greit med lystgass, og petedin, men ikke epidural, er det fordi epidural virker bedre...litt dobbelt moralsk å si at" jeg kan gått ta andre kunstige stoffer inn i kroppen, men den der epiduralen holder jeg meg unna!"

det å prøve å planlegge en fødsel er veldig dumt, da blir man som oftes veldig skuffet, jeg skulle på død å liv ligge i basseng med min første , og endte opp med å ligge flatt på rygg i fødesenga i 20 timer...med epidural, så det er sakt..:-) nå venter jeg nr to i aug, og det eneste jeg har planlgt er at jeg skal være åpen for alt:-)

*stolt mamma 22*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at petidin er ok. Det påvirker barnet, og det vil jeg aldri finne på å bruke, åkke som. Her i Trondheim bruker ikke petidin lengre, nettopp av den grunn.

 

Grunen til at jeg er mer skeptisk til epidural enn lystgass er rett og slett så enkel at de to medikamentene har ulike bivirkninger. Jeg ønsker så klart den typen smertelindring med færrest bivirkninger.

 

Når det er sagt, så er jeg åpen for å bruke epidural om det vil hjelpe meg under fødselen. Jeg vil bare ikke at det skal være det første som prøves. Og nei, jeg føler meg ikke flink om jeg ikke trenger epidural. Men jeg kommer til å føle meg flink som har født et barn- med eller uten smertestillende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal kunne kjenne hva som skjer med kroppen din, for din egen og barnets skyld...å føde er en del av det å få barn, alle kvinner før oss har greid det, så hvorfor skal ikke vi greie det. å føle litt smerte er jo det som er "sjarmen", det du husker godt i ettertid, men så husker du også på den lille gullklumpen som du sitter med i ettertid. og hvem kan si at det ikke er verdt tårer, skrik og smerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Dodge/Zoe. Tipper hovedinnlegger bare er litt pissed fordi folk har veldig mye meninger om hva som er rett og galt hele tiden. Jeg synes i hvert fall det er dritirriterende, og skulle ønske flere av de "hjelpsomme" man kjenner ville spørre HVA jeg vil vite i stedet for å pøse ut info som de mener jeg bør ha [og som selvsagt ALLTID er riktig:)].

 

Vil bare legge til at det har kommet en ny studie i 2006 der de har delt fødende kvinner i to grupper; en som fikk epidural ved 4 cm åpning og en gruppe som fikk når de ville (gjennomsnitt: litt før 3 cm). Det var ingen forskjell i komplikasjoner eller ristopp mellom de to gruppene. Jeg konfronterte overlegen ved Fødeavdelingen på sykehuset her med resultatene, og han mente at studien var god og at den viste noe legen har ment lenge, men jordmødrene kjemper imot. Han la også til at det er lite eller ingenting som tyder på at riene blir dårligere eller stopper av den typen epidural som brukes i dag såfremt fødselen faktisk er i gang [og det ikke er snakk om kynnere].

 

Selv vil jeg ta det som det kommer -men det blir ingen følelse av tap dersom jeg velger å ty til epidural:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leger som selv føder, velger epidural. Dette er jo litt interressant synes jeg.. Jeg vil tro de fleste leger også har rimlig bra mulighet for å orientere seg om faren de utsetter sine ufødte for.. Jeg skal ha epidural, denne gangen som sist gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er førstegangs jeg, men vil jo si at grunnen til at jeg vil unngå epidural så lenge som mulig, er jo at det faktisk er et legemiddel som går over til barnet og kan skape komplikasjoner. Det er en erkjent liten økt risiko ved bruk av det. Så det er ikke det at jeg vil være en martyr, "være flink", og prøve å klare meg uten. Jeg tenker faktisk mest på barnet. Fødsler er jo dessuten så forskjellige, noen kan være lengre og mer smertefulle enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jaja-vet ikke helt hva jeg skal si jeg??!!

synes du jeg er DUM som ikke velger epidural??!!Vet du hva jeg synes?Jeg synes det er DUMT med de som på forhånd, før de har kjent smertene, sier de skal ha smertelindring! Jeg valgte ikke å føde uten smertestillende for å kunne klappe meg selv på skulderen etterpå. Jeg gjorde det fordi jeg synes det er unødvendig og ta smertelindring når jeg ikke vet hvordan jeg reagerer på smertene- kroppen vår er tross alt ment til å føde.

Det er i det hele tatt ganske utrolig at du lar deg irritere over de som ikke velger epidural.

Når nummer to kommer får jeg bare se an hva som skjer- kanskje blir det epidural, kanskje ikke..Uansett kommer jeg til å synes jeg har gjort en sabla så god jobb!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født 2 ganger,uten noe smertelindring. Men jeg syns ikke at jeg var flinkere enn andre for det. Det er bare slik jeg er,med naturlig høy smerteterskel,eller noe sånt. (Pluss at jeg vet at smertene går over når ungen er ute... :-) ).

Og jeg har født ganske fort begge gangene,så jeg var ikke så sliten heller etterpå.

Har full forståelse for de som må ha sm.stillende pga en langvarig smertefull fødsel, eller noe annet.

 

Så jeg syns heller ikke folk burde "rakke" ned på de som vil ha sm.still og forteller om at de ønsker det. Husk nu på at noen kan ha hatt en forferdelig opplevelse sist de fødte..

 

Lykke til da..(Hører egentlig ikke til her,men bruker å titte innom )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være den enkelte som bestemmer dette.. Synes ikke noen er flinkere enn andre fordi de ikke bruker smertelindring.. Snakket med en jordmor en gang og hun var litt fortvilet over at så mange tydde til epidural eller andre medisiner for å komme seg gjennom fødselen. Hennes erfaring var at damene ikke trodde de klarte det uten..

 

Selv skal jeg føde om ca 4 + uker og jeg gleder meg.. Har ikke sagt jeg skal ha epidural eller noe annet, men har heller ikke sagt at jeg ikke skal ha noe.. Jeg vil vente og se og ta det som det kommer.. Om jeg velger å ikke ta smertelindring, vil jeg ikke føle meg flinkere enn en som har tatt... Noen MÅ ta fordi de er for sliten til å presse... er jo ikke godt det heller...

 

Synes ikke noen skal dømme hva en annen gjør, bare fordi det er motsatt av det man selv velger.. Hver fødsel er som alle vet forskjellig..

Er no en flott prestasjon å få baby uansett hvilke hjelpemidler man tar under selve fødselen!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at det er noe galt i å være stolt over å ha født naturlig (regner med at de fleste som har født er stolte over den jobben de har gjort) og latt sine naturlige innstinkter styre. Kroppen vår er lagt for dette, jeg liker å ha så mye kontroll selv som mulig (uten å ha en anestesi-lege som må komme inn på akkurat riktig tidspunkt). Samtidig vet jeg at jeg har en høy smertegrense, og har full forståelse for at alle ikke er født med dette.

 

Finnes en flott bok som heter Naturlig Fødsel som snakker mye om å stole på sin egen kropp, boken snakker også om bruk av epidural (forfatteren er ikke "religøs" motstander). Les den du, kan kanskje gjøre det lettere for deg å se hvorfor andre tar valg som er ulikt fra deg -og gjerne er stolte av det. Det er flott å kunne gjøre et bevisst valg og gjøre ting på den måten man har planlagt- ikke aller er så heldige (livet har det med å spille oss ett puss) eller tenker ting like nøye igjennom på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fødte har de ikke tilbud om noe slags smertelindring bortsett fra badekar, så den saken var jo ganske grei for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...