Gå til innhold

Skal dere føde uten smertelindring? Det er no av det dummeste jeg hører!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt noe om dem som skal føde med petidin, akpunktur, o.l. heller. Jeg snakker ikke bare om epidural her...

Selv kjenner jeg mange som ikke vil ta epidural pga "faren". Herregud, kan jo være fare og føde uten og i mange situasjoner for den slags skyld.

Og enig med flere her som skriver at dumt å høre førstegangsfødende snakke om hvordan de har planlagt fødselen. Helt bak mål. Selv gikk jeg inn i første fødsel med åpent sinn. Men det ente med epidural, hadde i grunn bestemt meg for ikke epidural, men all tanker om det forsvant da jeg var midt oppi det. Og med andre mann så sa jeg med en gang jeg kom inn at jeg skulle ha epidural, dermed basta!! De hører heldigvis mer på dem som har født før.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig merkelig å hisse seg sånn opp p.g.a dette synes jeg. Hvorfor slik hissig forsvaring hvis du ikke føler deg angrepet??

 

Man må huske på at fødsel er en naturlig ting, og at kvinner har født milliardvis av barn opp gjennom historien UTEN epidural. Så det er helt klart både mulig og vettugt og føde uten.

 

Jeg er ikke imot epidural, og jeg vet selvsagt ikke hvordan min egen fødsel blir, og hva jeg kommer til å velge. Men jeg vil prøve uten medikamenter så lenge det er mulig og forsvalig.

 

Det er både fordeler og ulemper med epidural. Å påstå noe annet blir bare fjollete, så spar meg for det.

 

Spurte på føden om hvor mange som valgte/endte opp med epidural, og det var faktisk bare 18 %. Ble litt overrasket over det.

 

Så det blir utrolig komisk av deg å påstå at 82% av fødende kvinner ikke vet hva de gjør!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er og både fordeler og ulemper å føde uten noe form for smertelindring og. Er jo en grunn til at mange mødre og tilogmed barn døde før.

 

Jeg påstår ikke at dem ikke vet hva dem gjør, men jeg sier at jeg syns det er helt teit og høre alle de dumme grunnen mange har. Enkelte har vettuge grunner, mens mange har helt tåpelige.

Dere påstår at jeg sier mye jeg ikke sier her gitt... :) Hvem forsvarer hva? Og jeg er ikke hissig.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære hovedinnlegger.

 

Så fint at du ikke synes du er noe mindre flink enn de som ikke bruker smertestillende. Og så fint at du ikke synes at vi som ikke vil ha smertelindring ikke er ved våre fulle fem.

Så merkelig at du blir så sint fordi noen ønsker å føde uten smertelindring. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å "ha vett nok", som du uttrykker det, til å ta epidural. Jeg håper absolutt jeg slipper og at jeg allikevel er ved mine fulle fem.

Så jeg beklager hvis du blir skikklig arg, nå. Men mitt valg har ikke noe med å være flink eller ikke å gjøre.

 

Ellers skriver jeg under med nicket mitt, sånn at du i det minste vet hvem du er sint på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synest man er like flink selv om man tar smertelindrende eller ikke. uansett, bebisen må ut!!

 

jeg hadde bestemt meg for å ikke ta noe med min nummer 1, men ville prøve akupuntur. men akupuntur på meg funket ikke i det hele tatt. gjorde bare mere vondt.... så når jeg lå og hadde ganske intense rier, fikk jeg prøve lystgass...og det var akkurat like ille...jeg ble dødens kvalm, dessuten fort rusa for jeg dro inn litt for mye av og til...hehe...

 

da jeg hadde ligget i 11 timer, hadde jeg rett og slett fått nok og forlangte å få epidural... og tro meg jenter, når jeg fikk den var jeg i 7 himmel!!! :) men det gikk som det gikk, epiduralen var for effektiv hos meg, så den stoppet alle riene mine... det hele endte opp med hasteks hos meg. men dette var ikke bedøvelsen sin skyld, jeg hadde hatt endel kompilkasjoner i løpet av svangerskapet som gjorde at jeg måtte ta ks.. og pga komplikasjonene i svangerskapet, så var det grunnen til at jeg ikke ville ta noe bedøvelse med tanke på småen...

 

men tro meg, det gjorde så j.... vondt tilslutt at jeg ble pent nødt :)

 

anyway, folk får bestemme selv hva dem gjør og ikke gjør. vi er alle forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de at det var pga. at hun fødte uten smertelindring hun ikke kom seg så fort etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lever i et samfunn hvor vi spiser Paracet o.l. til den store gull-medalje ved det minste tegn til litt smerte i kroppen. Så hvorfor skal vi ikke kunne gjennomgå en fødsel med litt smertelindring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to barn uten noe smertestillende, og jeg skal fø nr 3 uten smstillende. Synes selvfølgelig at fødsel er vondt, men det er glemt med en gang barnet ligger på brystet. Smertene går over med en gang du har født! Synes ikke en fødsel er så helvetes vond som mange skal ha det til!! Jeg er ikke sliten etter fødselen, er så oppspilt etter, og alt du vil, er å ligge sammen med det sjønne barnet å kose meg. Husk at det første døgnet såver barnet nesten hele tiden, så hvis du vil såve, så er ikke det noe problem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vist av de dumme fødende!

Jeg ønsker å føde naturlig.... Mye fordi jeg ønsker å la naturen gå sin gang uten innblanding. Jeg er av den oppfattningen av at fødselen vi gå fortere og mindre sjanse for klipping, vakum eller tang. I tillegg er jeg hellig overbevist om at fødselen har lettere for å stoppe opp ved bruk av epidural.

 

MEN: Jeg er ikke fullstendig uten fornuft! Har gitt beskjed til mannen at hvis det blir nødvendig og jordmoren annbefaler det så velger jeg epidural.

 

En vennine av meg hadde gitt beskjed både til jordmor og mannen at det var helt utelukket med epidural. Det som da skjedde var at hun ble helt borte og jordmoren spurte mannen om de kunne sette bedøvelse, men han turde ikke å svare ja.... De måtte da tilkalle en lege som måtte ta avgjørelsen for dem... Det vil jeg unngå!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er ikke du av dem jeg mener.

Jeg snakker om dem som er så stolte av sine mål at dem skryter av dem og at dem ikke gir seg om det viser seg at smertelindring er det beste. De skal nå sine mål uansett!!! Selv om de nesten dør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å endre dine utsagn etter hvert. Det er ganske stor forskjell på det du skriver her og det du skrev i utgangspunktet. Noen spesiell grunn til det?

 

Ikke vær så bombastisk i dine uttalelser. Ting finnes ikke bare i sort og hvitt, men alle grånyansene mellom også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er i hovedgrunn det siste jeg har skrevet som jeg mener da. Har hverken påstått hardbarket det ene eller det andre.

jeg skrev at jeg mener dem som er så stae selv om de egentlig skriver etter smertelindring inni seg. Dem mener jeg. Og det har jeg skrevet fra starten av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke sånn jeg forstod det du i utgangspunktet skrev. Og etter responsen å dømme, var det ikke så mange andre som forstod det på den måten heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg hovedinnlegger!!! Dette har jeg også alltid sagt, epiduralen hjalp meg med å slappe av den siste tiden, så jeg faktisk hadde krefter til å bli kjent med jenta mi etter fødselen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan min fødsel kommer til å bli. Men håper jeg kan klare å komme meg igjennom det uten epidural...

Snakket med en jordmor om dette. Hun flirer litt for seg selv da hun hører kvinner snakke om den tøffe fødselen, der de fikk epidural, for så at ungen måtte dras ut med sugekopp eller tang mange timer senere... Det har jo faktisk en ganske logisk sammenheng. Epidural ER riedempende. Og når det er riene som sørger for å presse ut barnet, så hvorfor på død og liv ønske å sette epidural da? For alt jeg vet, kan det tenkes at jeg underveis vil ønske epidural, men håper fødselen går såpass greit at jeg velger å la den være...

Men for all del, det er samme for meg åssen folk føder. syns ikke det ene er mer å skryte av enn det andre. Men man skal heller ikke stikke under en stol at lange fødsler og sugekopp kan ha sammenheng med at moren har fått epidural. Det er ihvertfall ikke MIN drømmefødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste kriterie for å komme seg raskt etter fødselen - er å være i god fysisk form. Å tilføre kroppen smertestillende er nok ikke svaret.

 

Du viser lite respekt for andres valg - det er en dårlig egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har tenkt å føde uten smertestillende og etterpå skal eg reklamere for det på midtsida til VG og Dagbladet slik at alle i Norge får vite kor flink eg har vore!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Stikker stadig innom her for å se hvordan dere har det... :) Pleier ikke å svare på innlegg, men denne klarer jeg ikke holde meg unna... :) Har tross alt født 2 ganger og ønsker og dele min erfaring med dere.

Jeg har født med epidural begge gangene... Og som mange sier her så har epiduralen "skrudd" av riene hver gang. Men da funket det å gi meg drypp første gang. Og først da jeg fikk epidural og dermed drypp tok riene seg kraftig opp! Før det så gikk jeg 24 timer bare på de første 3 cm.... Jeg fikk epidural da jeg hadde 3 cm...

Og fra jeg fikk epidural og drypp så gikk riene fra "dårlige" til "kraftige/gode" på det papiret jm skriver. Og jeg fikk 7 cm på mindre enn 3 timer...

Med andre mann så fikk jeg det da jeg ikke orket mer... Og da stoppet det også opp litt. Men da tok jm bare vannet på meg og da tok det seg kraftig opp!!!

 

Jeg har bare gode erfaringer til epidural. TIl petidin derimot... Min første mistet sugelysten pga petidinen. Et tips til dere som vil prøve det... Ikke gjør det. Det funket nesten ikke på meg hvertfall. + at jeg måtte sliten med en ikke sugenlysten baby i et par dager.

Jeg går inn i hvert eneste fødsel med åpent sinn, og tar ting som det kommer. Men jeg venter ikke lenge før jeg tar smertestillende. Alle fødsler er forskjellige. Mamma brukte aldri lengre enn 2 timer på sine fra det begynte og bli vondt til ungen var ute. Og hun trengte og rakk ikke å ta smertestillende. Men mine har vart en stund, og dermed så tyr jeg til alt jeg kan....

Men vi er forskjellige. Og min fødsler kan være sterkere enn andre, eller så er jeg svakere siden jeg må ty til smertelindring.. Ikke vet jeg... :)

 

Men lykke til alle dere som nærmer dere slutten!! Jeg er bare 10 uker på vei jeg.... :) Så en god stund til min fødsel ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som ikke har født før og sier dere ikke skal ha smertestillende..

 

jeg synest det er kjempeflott at dere ikke vil ta noe, men tro meg, mest sannsynlig så vil det ende opp med at dere ønsker smertestillende uansett... jeg var ganske "tøff" i trynet selv og med at jeg skulle gjøre alt naturlig, men nå jeg lå på mitt verste fant jeg ut at, nei dette går ikke. noe må jeg ha. prøvde både akkupuntur og lystgass men ingen av delene virket på meg.

 

da jeg fikk epiduralen gikk fødselen så mye bedre hos meg.

 

jeg forstår ikke helt hvorfor folk absolutt skal ligge med så mye smerter.

 

har dere ikke født før, vet dere ikke helt hva dere prater om. en fødsel gjør vondt uansett...

 

nå må dere ikke ta dette negativt, for vi er jo alle ulike. noen har høyere smerteterskel enn andre osv.. men jeg trodde selv og at min smerteterskel var veldig høy, men der tok jeg feil gitt :)

 

men som sagt, folk bestemmer selv hva dem vil. vi gjør jo alle det som er best for oss og barnet selv om det er med el uten smertelindrende :)

 

og trøsten er jo at når bebien er ute, er alt glemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke har født før - og har bestemt dere for fødsel uten smertestillende. Stå for ditt valg om du virkelig ønsker det. Man går ikke i døden av å ha vondt noen timer - og etterpå er alt glemt uansett.

 

Hilsen snart fembarnsmor med fødsler både med og uten lystgass ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jeg var dritstolt da jeg borret et kjempehull i tennene uten bedøvelse...Burde kanskje ikke væøre stolt av det heller da?

Og det at en er stolt av noe betyr ikke at man ergo ser NED på noen andre som tok et annet valg??? Det er jo helt absurd...

 

Og,jeg er førstegangsfødende og "dum" nok til å ville planlegge fødselen min litt... Greit å kunne gjøre det når hodet kan tenke klart og vet hva det vil. Jeg har sprøyteskrekk, så ingen lang nål skal i nærheten av min ryggrad. Jeg vil også prøve å satse på fødsel uten bedøvelser, men dette pga 1. skrekk for sprøyter, 2. vil oppleve hvor vondt det egentlig gjør,- altså vil ikke spares for noen deler av opplevelsen,- 3. vil ikke at noe skal ha en negativ innvirkning på jenten min som er i magen. ( ikke nødvendigvis i den rekkefølgen)

 

Og dette er mitt valg og mulig at jeg ombestemmer meg i uoverkommelig smerte midt i hele fødselen...Men her i Bergen MÅ man faktisk planlegge litt på forhånd siden man da har to avdelinger hvor smertelindring ikke er en del av den ene...

 

Skjønner ikke hva problemet ditt er....Janteloven? Man må jo få være stolt av sitt eget arbeid, om det er fødsel uten bedøvelser, ett maleri man har malt eller en tann som er borret? Eller sitt eget barn for den saks skyld... Hvis man er stolt av sin egen unge,- ser man da ned på de andre ungene i verden? For noe tull...

 

Vær stolt av ditt arbeid igjennom to fødsler enten det er med eller uten bedøvelser, spiller jo ingen rolle. Det er din egen selvfølelse som er i fokus. Og OM du kommer over noen tøtter som er så til de grader stolte over at de valgte bort epidural, stolte på en nedlatende måte overfor alle andre mener jeg, så geip til dem og vær lykkelig over at ikke du selv er like fordømmende...For det du vel ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ønske om å føde uten medikamentell smertelindring for å kunne "være tilstede" og "oppleve" dette på samme måte som de fleste andre kvinner her i verden, da dette mest sansynlig bllir min eneste fødsel. Jeg har ikke muligheten for å prøve noe annet neste gang o.s.v. Og som hun over her sier: 2/3 av verdens kvinner føder uten noe som helst slags smertelindring, så hvorfor skal ikke jeg klare det? Det står faktisk i de fleste bøker jeg har lest (og jeg har lest mange!) at epidural i de fleste tilfeller forlenger fødselen, fordi du mister evnen til å kjenne når du skal trykke, og de naturlige riene forsvinner. Og apropos kommentaren om paracet: selv om kanskje du spiser masse paracet for de minste plager, skal du ikke bre alle over en kam og si at vi alle gjør det. Personlig har jeg en full pakke med paracet liggende i skapet som det hvertfall er 2 år siden ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...