Gå til innhold

Skal dere føde uten smertelindring? Det er no av det dummeste jeg hører!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sier meg enig med Brooke og Lindamor. Det virker rett og slett som om din egen usikkerhet har gått ut over selvfølelsen din, og dermed angriper du andre som er glade og stolte over fødselen.

I tillegg signerer du men Anonym.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leser sånne innlegg som dette!!! og det er sjelden jeg gidder å bry meg om mange av de teite innleggene her inne.. men dette tar kaka!!

jeg har tenkt å prøve å føde uten epidural, men ikke for at jeg skal kunne skryte av det etterpå!! det er det dummeste jeg har hørt, herlighet!! jeg vil gjerne bruke lystgass, akupunktur og badekar, og grunnen er ganske enkelt fordi jeg ikke vil ha epidural hvis ikke jeg må. det tar jeg som det kommer. tror du har missforstått veldig grunnen til at noen velger å føde uten epidural! og i tillegg er du så feig at du signerer anonymt! er det mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man velger å føde uten smertestillende for å kunne skryte av det etterpå, har du sikkert et poeng, men hvor mange gjør egentlig det?

 

Utgangspunktet må jo være at kroppen vår er laget for å føde, og har naturlig smertelindring i seg. Derfor synes jeg det er et godt utgangspunkt å si at jeg prøver uten, men jeg forbeholder meg retten til å ombestemme meg underveis.

 

Har født en gang før, og epiduralen ødela masse for meg fordi jeg fikk den for sent (hadde nesten 10 cm da den ble satt, de glemte å sjekke fordi det gikk så fort), og mistet all kontakt med muskelaturen min. Hadde jeg visst at jeg nesten var i mål, hadde jeg sagt nei da jordmor spurte om jeg ville ha, og sluppet unna tang og 4 timer forlenget fødsel.

 

Denne gang vet jeg hva jeg går til, og jeg vil ikke ha en slik fødsel igjen - så jeg skal føde uten epidural! Det er viktig å ikke være så veldig bastant basert på din egen fødselsopplevelse, kjære Anonym. For noen er det sikkert himmelsk, for andre gjør det faktisk bare vondt verre, og vi er alle forskjellige. Litt respekt for andres avvikende synspunkter hadde i grunnen vært på si plass. Jeg dømmer ingen, men velger å gjøre min vurdering utfra min opplevelse av smerte og hva jeg opplever som verst.

 

Lykke til, med eller uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha epidural,har sprøyteskrekk men blir det for gjævlig så.

Fødte uten epidural sist gang å det gikk kjempe fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg hører er hvordan førstegangsgravide planlegger hvordan de skal føde. De aner jo ikke hva de går til. Jeg har hatt epidural med begge mine som jeg har brukt et helt døgn på å få ut og hadde jeg ikke fått epidural så hadde det klikket for meg. Så jeg tror ingen skal planlegge så mye på forhånd hvordan de skal føde og hva de skal ha og ikke. En fødsel kan være så utrolig forskjellig fra person til person og de fleste synes nok smertene er mye verre enn de ante på forhånd. Ingen nederlag å føde med smertestillende. Jeg fikk faktisk beskjed under min første fødsel at epidural ville bli satt hvis jeg i det hele tatt skulle greie å presse ungen ut for jeg var så sliten at jeg var nesten bevisstløs.

De fleste bude gå inn i en fødsel med åpent sinn og heller se hvordan de takler det før de planlegger hva de skal og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det som var mitt poeng også, bortsett fra at min opplevelse var motsatt av det man skulle tro ville skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ropte EPIDURAL...da jeg ankom sykehuset...og de svarte strengt "NEI!"...fødte for kjapt til at jeg fikk smertestillende, og var veldig overrasket når jeg i ettertid da jeg fikk vite at jeg ikke hadde hatt smertestillende på noen måte...trodde de hadde gitt meg petidin..men var vist sprøyte for å få ut morkaka jeg tenkte på..hehe, utrolig så lett en glemmer, men jeg fødte så kjapt at jeg ikke husekt så fryktelig mye fra fødselen...3 år siden...har nå termin om 5 uker..og er innstilt på ikke å bruke smertestillende....men klart at jeg kommer til å kreve det om fødsel blir lang....ser heller ikke poenget med å takke nei til hjelpemiddel...men regner som sagt med at det ikke blir noe smertestillende neste gang heller...og jeg veit jeg greier gjennomføre det!.

 

veldig mange i min "venneflokk" som sa at de aldri skulle ha smertestillende....alle har de brukt det...hehe, jeg som var veldig bestemt på å ha smertestillende...var en av få som ikke fikk det!!

 

så jenter...ikke alltid hjelp i å planlegge.....men tror jeg ville vært åpen for begge muligheter, både med og uten smertestillende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg har epidural-skrekk- hater å bli stukket-

så for meg er det lystgass og varme bad/massage

som gjelder. Det gikk kjemprebra sist, så jeg satser

på at fødsel nr. 2 går like greit.

 

Folk får velge det de selv vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fødseler er ulike, og det er jammen vi som føder også! Noen fødsler er lengere, tøffere og hardere enn andre, og noen kvinner har lavere smerteterskel enn andre... Vondt er det jo uansett, men hos noen varer det verste smerten kortere og da er det jo selvfølgelig lettere å takle også!

Jeg fødte uten smertelindring sist, og ja, jeg er jo stolt av det! Men jeg vet at jeg også hadde en "drømmefødsel"! Jeg er innstilt på å gjøre dette nå, og vet med meg selv at jeg antagelig blir litt skuffet om det ikke går så "greit" denne gangen. Men det er ikke noe jeg skal dele med verden, det har jo noe med hva man føler selv! Tror uansett at man får og tar i mot det man har behov for under det hele jeg!

Lykke til alle sammen sier jeg! =O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... nei for en anestesilege kan vel aldri gjøre noe galt eller feil vel? herregud, er jo bare mennesker det også da! man trenger da ikke stole helt blindt på alt helsepersonell! temmelig mange feilbehandlinger som skjer hver dag.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...problemet er bare det at det er ikke alle som har muligheten til å få epidural.Har 2 barn og har hatt styrtfødsel begge gangene.Da var det ikke snakk om annet en lystgass nei.Fødte en time etter jeg kom inn på sykehuset begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fødsler forskjellige. Det går ikke an å planlegge sin egen fødsel, da kroppen selv tar mye av styringa. Om jeg skal ha epidural nå eller ikke vet jeg ikke før jeg "er der". Tviler litt på om jeg får lov, da riene ble svært svekket under forrige fødsel, og vi måtte ha vakum-hjelp. Og det var med fullt drypp og uten smertestillende. Ikke fordi jeg planla en fødsel uten smertestillende, men fordi smerten bygget seg så gradvis opp over 12 timer at kroppen vennet seg til dem på en måte. Men med neste fødsel kan det godt være helt annerledes. Vil ikke planlegge den heller for nøye, da kan jeg bare bli skuffet.

Ei som fødte samme dag som meg var sååå skuffet fordi fødselen gikk så fort at hun ikke fikk prøve lystgassen denne gangen heller. Og det var det eneste hun virkelig hadde planlagt før fødselen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fødte en gutt når jeg var 17år, uten bedøvelse. det var selvsagt vonddt,men hva er vitsen med å bestemme seg på forhånd at man skal ha smertelindring under fødsel. dere kan jo ikke vite hvor lang tid det tar eller hvor vondt det er. skal føde igjen snart,og har ikke bestemt meg for noe som helst. det tar jeg når den dagen kommer å jeg ser hvor hardt det er.

 

så jenter,det er like dumt å bestemme seg for bedøvelse eller ikke på forhånd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flinkhet har ingenting med saken å gjøre.

Jeg har født tre uten epidural, og vil ikke ha det med mindre komplikasjoner tilsier det.

Dette fordi jeg gidder ikke forlenge fødslenen mine mer enn nødvendig.

Er svært fornøyd med fødsler på 2-3 timer, en eller to pressrier er heller ikke å forrakte.

Epidural vil kunne forlenge fødselen med 5 timer og ødelegge pressriene.

Dvs mer enn fordobbling av fødselslengden og at jeg må presse ut ungen selv....mine pressrier gjør mesteparten av jobben for meg, jeg bare hjelper til jeg.

Jeg er ikke flink, jeg bare vil ha mine raske flotte fødsler jeg....Blir ikke så sliten av dem heller,...deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ei skriver at det er dumt å bestemme seg for smertestillende før fødsel, siden men likevel ikke vet hvordan fødselen blir-

selv mener jeg at det aldri skader å reflektere over hva man ønsker,

og gjerne snakke med jordmor om det på forhånd-

men man skal selvfølgelig være innstillt på at ting kan bli

annerledes enn man tror på forhånd. Ser ingen motsettning i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke dette. Jeg har født både med og uten epidural, men har da under ingen omstendigheter følt at det har vært noe stort å fortelle om??? Om noen spør, svarerr jeg at jeg hadde epidural første gangen og dermed viste jeg ikke hva jeg gikk til andre gangen. Da rakk jeg ikke noe smertestillende heller... Annet enn lystgass, men da ble jeg kvalm. Når jeg en sjelden gang snakker om fødslene mine er det ang sm.st. bare en konstatering av fakta. Selvsagt var det mye vondere å føde uten, men jeg hadde det faktisk verre etter fødselen med epiduralen enn den uten epid. For når jeg da skulle opp å gå, litt ukritisk og lite erfaren om epiduralens innvirkning på gangfunksjonen min, holdt jeg på å gå rett i dørken. Det klødde og det var ekkelt. Men det er ikke noe jeg gidder å gå rundt å fortelle. Hverken det ene eller det andre. Men jeg har heller ikke noe stort behov for å fortelle folk om fødselen min. Det gikk greit, håper jeg at jeg kan si etter den forestående, og det får holde for omverdenen. Hva interesserer det andre liksom? OM jeg gjorde det sånn eller sånn, la på rygg, sto på alle fire, whatever. Dette er da ting vi alle må finne ut av selv under fødselen. For ingen kan forutsi hvordan en persons fødsel vil bli. Og så er det alltid noen risikofaktorer med epidural også, de skal faktisk inn i ett svært beskyttet område av kroppen din. Og det blir en inngangsport for div baterier uansett hvordan man vrir og vender på det. Men jeg kan ikke love jeg heller at jeg sier "Nei takk" dersom jeg skulle få tilbudet denne gangen, jeg velger å ta det som det kommer. Har lyst til å reise senest mulig inn til sykehuset, det er det eneste jeg er sikker på.

 

Lykke til alle sammen, uansett valg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi ikke bare la dette være opp ti lhver enkelt fødende da - det ene er jo ikke noe bedre enn det andre! Om så noen klarer å føde uten smertestillende - så hva så??? La dem gjøre det!!! Og de som velger epidural, lystgass, saltvannspapler eller akupunktur - hva så??? La dem gjøre det!!! Er det noe å fare opp for åog drive å diskutere?

 

Hadde selv epidural da jeg fødte Elias, og det var da ingenting jeg hadde planlagt på forhånd! I det epiduralen ble satt hadde jeg allerede hatt rier i 18 timer, og ingeting søvn, så jeg var gørrsliten. Hadde aldri klart å få ham ut på egen hånd om ikke jeg hadde fått hvilt meg litt. Og etter det tok det enda 10 timer før Elias ble dratt ut med sugekopp!

 

Nei, la folk få gjøre det dem vil - alle som føder barn er like flinke uansett åssen de føder - det er en stor prestasjon uansett om man bruker smertestillende eller ei - mener nå i alle fall jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI

Alle fødsler er forskjellig, og opplevelsen av smerte er også forskjellig. Håpet å føde uten epidural før forrige fødsel, men i og med at den tok lang tid, var det som i ditt tilfelle, kjærkomment å kunne hente inn krefter mens epiduralen virket.

Når det er sagt, så virket ikke epiduralen på riestormen jeg fikk i etterkant. Jeg var helt sikker på at de stoppet tilførselen, men det gjorde de ikke før pressriene startet.

Du visste vel heller ikke hvordan fødselene dine kom til å arte seg i forkant, gjorde du vel!? Og de fleste har vel et ønske eller en visjon om at det skal skje så smertefritt som mulig.

Håper igjen at jeg føder uten behov for smertelindring, men har valgt å føde på et sykehus hvor de har anestesilege tilgjengelig, i tilfelle. Det er faktisk ikke alle sykehus i Norge som har dette tilbudet, men det var du kanskje ikke klar over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte uten smertelindring, og hadde en fantastisk fødsel! La meg få ha den opplevelsen i fred... Håper å gjenta det, har ikke lyst til å bringe medikamenter inn i den naturlige prosessen som en fødsel er. For meg klarte kroppen å ordne opp på egen hånd, og det var en herlig følelse.

Det er MIN virkelighet! Blir provosert over at du drar alle over en kam....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig å lese hva du hovedinnlegger skriver...

Hvis ikke du hadde fått edidural så hadde du klikket...

Hva om neste fødsel ikke lar seg gjøre å få epidural?

Hva om du hadde født før dette faktisk var en mulighet?

Tror du disse kvinnene "klikket"?Og hva hjelper det dette barnet i såfall... Herregud ut skal barnet uansett...

 

Du skulle heller takket for at du har 2 friske barn som ble født uten komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har født en gang med epidural og engang uten.

hadde ikke bedt om det noen av gangene, men første gangen fikk jeg det for å greie å kvile meg, hadde en utrulig lang åpningstid, og jm ville at jeg skulle få slappe av.

andre gangen gikk alt unna på 1 time så da hadde jeg ikke anledning til å få noe.

da jeg fikk spm om hvilken smertelindring jeg kunne tenke meg sist, så sa jeg at jeg kunne tenkt meg akupunktur, eller noe annet de synes jeg behøvde. må vel greie et par timer med litt smerte, men hadde det dratt ut slik som første gangen hadde jeg sikkert fått tilbud om epidural. fødselen varer lengre da og jeg synes at den fødselen var vondere enn da jeg ikke hadde noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som føder er flinke, uansett hvilken form for hjelp/smertestillende de får. Og må bare kommentere at JA - jeg fikk smertestillende sist fordi jeg var totalt utmattet og aldri ville klart å få ut ungen uten sist pga langt fødselsforløp - OG jeg var LIKEVEL et vrak i mange dager etterpå.... så det har ingen nødvendig sammenheng med smertestillende eller ikke, hvordan du føler deg etterpå! Vær glad for at du hadde en såpass "lett" fødsel, du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe huff jeg må bare le litt, du er så innmari sinna. For det første er det hver enkelt sitt valg, det er ingen "selvfølge" at man skal velge epidural. Jeg valgte å føde med litt lystgass forrige gang, og det gjorde at jeg var konsentrert om pustingen ingenting annet. Denne gangen skal jeg be om kun å puste oksygen i masken og klare meg helt uten smertelindring.

 

Det er ikke fordi jeg skal være så innmari tøff og skryte etterpå!!! Herregud tror du virkelig det? Det har noe med at min familie har lette fødsler som varer kort og er nesten uten smerte. Alle før meg har klart seg fint uten smertelindring og jeg klarer meg fint uten jeg også. Dessuten hadde jeg bare smerter sist da jeg var mellom 8-10 cm åpning, noe som varte en halv time, og da er det vel liten vits i å lage stort oppstyr om epidural og annet?

 

Jeg kan love deg at jeg ikke var sliten etter fødselen, jeg bare nøt timene sammen med den nye familien min og feiret med champagnebrus og pizza.

 

Når jeg ser tilbake på det i ettertid er det klart jeg er stolt av at jeg har født uten smertelindring. Selv om det var en enkel fødsel må jeg jo ha lov til å være stolt av meg selv, på samme måte som du kan være det. Ja jeg slår meg på brystet og sier; Godt gjort jenta mi!

 

- og det fortjener du også - smertelindring eller ikke.

Det har ikke noe med at jeg vil bevise noe, som tidligere sagt trenger jeg det bare ikke.

 

man er forskjellige, vet du ikke det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å føde mest mulig naturlig for vi er jo faktisk skapt til å føde,men jeg var åpen for hjelp om jeg måtte ha det.

Da de spurte om jeg ville ha epidural sa jeg jatakk men da var det for sent.

Da hadde jeg full åpning og måtte bare presse.

Jeg var forundret og stolt over hvor mye dopet jeg ble av kroppens eget dop...jeg var helt i svima og følte at kroppen ordnet opp selv.

Da jeg sa ja til hjelp synes jeg det gikk bra men ikke jormor hu sa at jeg var for vekk og ikke klarte å være til stede og da er jeg glad for at hu når jeg ikke kunne få noe.

Virkelig presset meg til å få kontakt med meg så jeg dalte og fikk presset ut barnet.

Føler meg i så gode hender på sykehuset og går for det samme denne gangen og tar imot alle råd og hjelp jeg får.

Vi er flinke uansett hva vi velger og hvilken måte vi føder på...herregud vi har da trykket ut ett lite under så vær stolte av dere selv uansett måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...