Gå til innhold

en forbanna sjef eller helt ok?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Virker det teit om jeg blir gravid rett etter at jeg har fått fast jobb? F.eks. om jeg skulle bli gravid 3-4 måneder etter at jeg har blitt ansatt?

 

Jeg drømmer om å bli gravid, og jeg og mannen min har snakket om at vi vil prøve snart. Jeg er snart ferdigutdannet, har et "hengefag" nå rett over sommeren, og så skal jeg ut å søke jobb. Finnes det noen uskrevne regler på hvor lenge man bør vente fra man får jobb til man blir gravid (jeg er fullstendig klar over at det kan ta lang tid å bli gravid, kanskje jeg t.o.m. ikke kan bli gravid, men dette er da ut i fra at jeg skulle bli gravid i løpet av 3-4 måneder etter at vi begynner å prøve). Og hva skal man si på jobbintervju? Jeg er redd for å bli oppfattet som en som bare vil utnytte arbeidsplassen, og redd for at den som blir sjefen min vil bli sur. Burde jeg vente lenger? Begynne å prøve etter ett år? Men så tenker jeg at dersom det skulle ta lang tid å bli gravid, så kan jeg risikere at det blir en evighet til vi får barn. Og så har jeg min egen alder å tenke på, og den sier at det snart er på tide å sette igang om jeg skal kunne få 2-3 barn....

 

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg mener og ha hørt at en sjef ikke kan la vær og gi deg jobb eller og sparke deg etter at du er annsatt i fast stilling, han kan heller ikke ta jobben fra deg i mammapermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb rett etter at jeg var ferdig med utdannelsen, og ble gravid to mnd etterpå. Jeg gikk på kontrakt, og fikk muntlig utvidet kontrakt. Etterhvert måtte jeg tilslutt si fra at jeg var gravid, og vips, ble kontrakten glemt.... Og sjefen ble temmelig sur.(Jeg var innleid, så det var han jeg var ansatt gjennom, som ble sur, ikke de jeg jobbet hos) Han jeg var ansatt hos, ble skikkelig sur, og sa jeg ødela hele karrieren min osv. Men tror ikke alle er slik da...

 

Jeg var klar over risikoen for å ikke få fast jobb når jeg ble gravid så fort, men vi gjorde det likevel. Og jeg angrer ikke på det! (Selv om jeg i teorien var så ung at vi hadde "god tid" til å få de 3-4 barna vi ønsker selv om vi hadde ventet noen år)

 

Jeg tror nok de fleste arbeidsgivere har et litt mer modent og nyansert syn på det at kvinner blir gravide enn min tidl. arbeidsgiver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ansette kvinner i fruktbar alder er en sjanse arbeidsgiver må ta. Han/hun må ta høyde for at du helt sikkert vil ha barn en gang etter at du er ansatt. Så lenge du er den mest kompetente til å få jobben kan ikke sjefen nekte deg ansettelse pga at du kanskje vil ha barn. Du er heller ikke pliktig til å fortelle på et jobbintervju at du planlegger å få barn. Jeg fikk fast ansettelse etter å ha vært i et vikariat i 6 mnd. Måneden etter at jeg fikk fast ansettelse ble jeg gravid. Har ikke møtt motstand av noe slag fra arb.giver.

Etter at barnet var født var jeg borte fra jobben i 2 år pga at barnet var kronisk syk. Meningen var jo å bare være borte i ett år.

Nå er jeg ansatt i staten, og det er mulig de er mer "smidig" mht sv.skap hos sine ansatte der enn i det private.

 

Lykke til med prøvingen! Ikke la ønsket om barn hindre deg i å søke jobb:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje ha ventet med å si noe til etter prøvetiden var gått ut ihvertfall, normalt er den på 6 mnd. Tror (uten at jeg er helt sikker) at du har dårligere oppsigelsesvern i prøvetiden, slik at sjefen ikke trenger like god grunn for å si deg opp. Men dersom du satser på å bli gravid etter å ha jobbet 3-4 mnd, bør jo det holde, når de første 12 ukene er gått, er du ferdig med prøvetiden :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelsesvernet er det samme i prøvetiden som etter at den er over. Heldigvis! Så du skal ikke kunne bli oppsagt pga en graviditet dersom du er fast ansatt.

Men noen sjefer blir sikkert sure, og selv om du har retten på din side, så kan du jo oppleve at stillingen din på arbeidsplassen blir endret osv. Det er dessverre mange måter å være en kjip sjef på utover å gi noen sparken...

Det går jo an å sjekke litt blant kolleger, gjerne med barn, om holdningene der du jobber/får jobb.

Uansett kan det være fint å jobbe seg litt inn på et arbeidssted før man forsvinner ut i permisjoner. For din egen del, mener jeg! I hvert fall hvis du får en jobb der du har lyst til å være en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med Balderina. Jeg er selv forholdsvis nyansatt, har jobbet i engasjement siden i fjor sommer, og fikk fast stilling i november. Heldigvis vet jeg at sjefen min har en positiv innstilling til graviditet (hun har selv tre barn) så jeg vil ikke ha noen skrupler ved å si at jeg er gravid - hvis jeg blir så heldig!

 

Ellers må jeg si at det nok blir sett litt negativt på de som blir gravide med en gang etter ansettelsen. Vet særlig at dette forekommer i det private næringslivet. Men arbeidsgiver har IKKE lov til å spørre om du har tenkt å få barn på intervjuet, og det påligger ingen plikt for deg om å opplyse om dette heller. For din egen del vil imidlertid jeg også anbefale at du jobber litt før du blir gravid. Har hørt at det er ganske "tungt" å komme tilbake i jobb etter permisjonen uansett, og sikkert enda vanskeligere hvis du nesten ikke har jobbet i forkant.

 

Ellers er du vel klar over at du ikke har rett til videre jobb dersom du blir ansatt i engasjement/vikariat og går ut i permisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg sliter også litt i den samme situasjonen. Jeg er blitt lovet (muntlig) en fast 50% stilling f.o.m. august. Har jobbet som vikar på huset i over 3 år....Er nå gravid!

 

Nå er jeg så heldig å ha ei søster som jobber i Trygdeetaten. Hun sier at det å bli gravid er helt naturlig og er det samme som å evt. skulle bli syk!!! Arbeidsgiver har faktisk ingen rett til å vite noe om ditt privatliv.

Jeg føler også at jeg skuffer på en måte, er redd for å miste jobben jeg er blitt lovet. Saken er at en muntlig avtale er faktisk bindende. Arbeidsgiver har ingen lovlig grunn til å gi deg sparken pga et svangerskap. Du trenger også å jobbe de siste 6 mnd av de siste 10 for å ha rett på permisjonspenger. Dette uansett om du er fast ansatt eller vikar! Siden du ikke er gravid, trenger du heller ikke å bekymre deg for dette nå! Ta det med ro, og heller nyt denne tiden framover til å kose deg med din kjære!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med å ansatt ei dame som var gravid. Grunnen : hun kommer jo sterkt tilbake etter perm, og jeg ønsker hennes kvaliteter, dessuten får man refundert sykepengene - så arbeidsgiver taper jo ikke på det, man må bare ha en vikar en stund.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...