Gå til innhold

Drømmehus eller praktisk hus - huskjøpers dilemma...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har funnet drømmehuset vårt, med drømmehagen... Akkurat slik planløsning som jeg alltid har drømt om, masse vinduer, fantastisk uteplass, en stor, helt nydelig hage og ekstremt barnevennlig beliggenhet. Da vi var der og tittet begynte jeg å grine (er veldig hormonell, ja), for det er virkelig dette huset og denne hagen jeg alltid har drømt om. Hjertet banket vilt (omtrent som å være forelsket) og samboeren er fullstendig enig, det er hans drøm også. - Og vi har lånetilsagn til å gi ca prisantydning. MEN, for det er dessverre et stort men, er det ekstremt mye som må gjøres der. Huset er ikke veldig gammelt, men har ikke vært vedlikeholdt i det hele tatt, og trenger i følge taksten en del investeringer og mye arbeid (tak, drenering, noe mulig galt med rør i et bad, nytt bad osv.). Vi er begge studenter og har dermed ikke særlig mye penger til å bruke på opp-pussing. Samtidig føler vi at vi kan bo veldig kummerlig til vi får bedre råd, bare vi "sikrer oss" drømmestedet... På den annen side skjønner vi at enkelte ting faktisk må gjøres noe med - f.eks. drenering er helt påkrevet, og det samme med fiksing av badet (soppskade). Samboeren er "handyman" og kan gjøre mye selv, men likevel vil det jo koste penger. Tror nok vi absolutt maksimalt kan bruke 100 000 på opp-pussing nå (har litt sparepenger utover de vi putter inn som egenkapital) og ellers må det isåfall bli det vi klarer å legge unna - og det er jo ikke så mye... Har en toåring og venter nummer to i høst, så jeg er jo ikke så veldig i stand til å bidra med så mye på oppussingsfronten. Ser jo at det er helt galskap å satse på dette huset, i og med at vi har to barn. Til samme pris kan vi nemlig kjøpe et helt innflyttningsklart hus som er omtrent like gammelt, men mindre og med dårligere planløsning og en liten ordinær hage. Vi har altså valget mellom drømmen med stor D og et helt fornuftig, kjedelig, ordinært hus... Jeg tenker på drømmehuset nesten hele tiden og dagdrømmer om det... Drømmer om det om natten også, husker ikke drømmene, men husker konklusjonen, og den er alltid at vi ikke må kjøpe det... Åååå, hva skal vi gjøre... Drøm eller fornuft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig vanskelig å si assa, men er jo leit å la drømmehuset slippe unna da... Ta i hvertfall en samtale med banken før dere bestemmer dere! Kan jo pusse opp det absolutte mest nødvendige og ta litt etter litt i årene fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil bare fortelle deg om våre erfaringer ang huskjøp og oppussing. Vi kjøpte også hus som krevde mye arbeid. Vi har gjort absolutt alt selv, med unntak av det vi måtte leie fagfolk til(til og med her har vi prøvd å leie inn svart mest mulig)

 

Vi måtte blant annet grave ny drenering rundt huset. Dette innebar også at vi måtte rive alt i kjelleren som ikke var av mur/betong da muren hadde trukket fuktighet siden dreneringen ikke var god nok og fukten hadde satt seg videre i treverk etc som var i kjeller. Vi gjorde alt arbeidet selv, har kompis med gravemaskin han og min mann holdt på i over ei uke med å legge sånn svart vorte-greier rundt muren osv... Selv om vi gjorde alt selv kostet det oss 45 000,- Vi pusset også opp badet da dette var helt påkrevd. Måtte skifte noen rør etc. Også her gjorde vi alt selv, unnet oss ikke noe fancy. Vi har flis på gulvet og våtromsplater på veggene. Vanlig dusjkabinett og helt vanlig innredning. Totalt kom badet på 60 000,-

Poenget mitt er at ting koster, noe så sinnsykt! Selv om man gjør ting selv, vi har angret mange ganger på at vi ikke innvesterte i splitter nytt hus da vi snart har kommet opp i den summen det ville kostet oss nå... Eneste fordelen er at vi har kunnet ta litt etterhvert etter at bad, drenering og kjøkken var på plass. Vi har pusset opp en etasje i gangen og har nå kun kjeller igjen. Den blir stående som den er noen år enda til vi råd.... Husk at å eie hus koster penger, mye penger. I tillegg til å holde det vedlike er det alle kommunale utgifter, strøm m.m.m.m Vi er så heldige at vi har greie inntekter begge to, ikke lån på bilene eller noe annet enn huset. Skjønner at det kan være fristende med drømmehuset, men husk at det er ikke så kjekt med drømmehuset hvis man ikke får gjort noe med det å det bare fortsetter å forfalle og greier. Sier ikke at dere ikke skal kjøpe det, men tenk dere godt om. Det finnes så mange andre hus til salgs også. JEg angrer mange ganger på at vi ikke ventet litt til å tok oss bedre tid til å se på å vente på det som virkelig var det rette, dvs et som var i bedre stand enn det vi kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen er jo også fornuft... for det er jo en investering dere gjør ved å kjøpe drømmestedet! Mine foreldre hjalp oss med gode råd når vi kjøpte et opp-pussingsobjekt og vi pusset opp både kjøkken og bad + la gulv og malte for under det dere har å pusse opp for... fliser til badet kan kjøpes opp som restefliser... kjøkkenet kan man være heldige å finne som utgått utstillingsmodell etc... Det tar bare en god del mer tid hvis man må jobbe med veldig stramt busjett (+ hvis man må låne bøker på biblioteket og lese seg til alt man trenger å gjøre...)

 

Go for it! Vil dere så får dere det til!

 

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis huset kan flyttes inn i som det er, og ting tas etter hvert ville ikke jeg vært i tvil om å velge drømmehuset i hvert fall... Oppussingen kommer etter hvert, og dere tar ikke mer enn en ting av gangen, sparer til dere har råd til neste "operasjon"...

 

Tror du kommer til å angre mer om du lar huset gå fra deg, enn om dere sliter litt med økonomi og "å bo i en byggeplass" i en overgangsperiode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

Har selv kjøpt oppussingsobjekt, mange ganger... Min erfaring er at det koster alltid mye mer enn man tror, dessverre. Det høres ut som om det som må taes med en gang blir ganske kostbart. Om badet må rives opp i sin helhet og nytt røropplegg trengs osv hjelper det lite med fliser på tilbud, om du skjønner hva jeg mener. Ikke meningen å ta motet fra dere da, men ville nok også snakket med banken, studert taksten nøye, tatt kontakt med fagfolk for å få et prisestimat osv.

 

En annen ting er jo hvorvidt dere ønsker å bo i en "delvis byggeplass" i noen år, eller ikke, samt om dere ønsker å bruke fritiden til oppussing:)

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...