Gå til innhold

Legen vår anbefalte å droppe den planlagte sydenturen..


Nåharjegto!:)

Anbefalte innlegg

Vi var på ul og legekontroll denne uken, er nå ca 14+4, og vi benyttet anledningen til å spørre legen hva hun mente om syden- tur når man er gravid. Hun mente det kunne vente til vi var blitt tre, og nevnte faren for toxoplasmose. Hun sa jeg selvfølgelig kunne bli smittet her hjemme og, men faren er større i sydligere strøk. Hun var veldig klar i sin mening. Vi mistet i uke 18 i forrige svangerskap, så hun mente jeg hadde vært gjennom nok - og syns ikke vi skulle ta sjansen på en syden- tur og evt toxopl.-smitte, selv om man kan ta forhåndsregler. Hun er en super lege, og har støttet og fulgt oss opp etter at vi mistet. Nå er vi i tenke boksen...skal vi avbestille turen?? Har tatt blodprøve for å se om jeg er "immun" mot toxopl., men jeg tror nok ikke jeg er det.

 

Vet at de fleste får beskjed om at de bare kan dra til syden om de passer seg for visse matvarer, men det fikk altså ikke vi. Hva mener dere om saken, jenter? Vet det er mange her inne som skal til syden i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok du har en flink lege som ser deg an som pasient ! For det som har mistet er nok dette kanskje rett ! Min lege mente det kunne være bra for meg å reise :) Så vi reiser !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt jeg... Var i Thailand da jeg var 18-19 uker på vei med nr 1 og var på Gran Canaria da jeg var 12 uker på vei med denne babyen. Må bare være ekstra forsiktig med uvaskede/ukokte salater/grønnsaker og rått kjøtt. Legen min tok toxo-prøve etter jeg kom hjem begge gangene. Nå skriver ikke du noe om hvor dere har bestilt tur da, men hvis det er bare pga toxoplasmose legen anbefaler å bli hjemme ville jeg nok dratt... Men nå har jo jeg heldigvis aldri mista i uke 18, så jeg skjønner at legen din vil at du skal være ekstra forsiktig nå... Ikke lett dilemma det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen din kan nok ha tenkt litt på det dere har vært gjennom når hun ga dere det rådet. Og kanskje kan det være lurt å være litt ekstra forsiktig da, men samtidig syns jeg det er veldig mye skremselspropaganda ute og går om graviditet og reising. Selv var jeg i Asia de 13 første ukene av svangerskapet. Alle leger her hjemme hadde nok rådet meg til å reise hjem, men jeg mente at så lenge jeg var veldig nøye med hygiene og så stedene vi spiste godt an før vi bestilte noe gikk det greit. Jeg fikk ikke antydning til vondt i magen en eneste gang i løpet av turen og når jeg kom hjem og testet for toxopl var testen negativ. Tror leger generelt advarer siden det tross alt er fare for smitte når man er ute på tur, men når det er sagt tror jeg det går helt fint an å reise så lenge man tar sine forholdsregler og er forsiktig. Det er jo faktisk i 2. trimester det skal være best å reise når man er gravid så sånn sett passer det jo fint med en sydentur for dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 15 + 6 uker på vei og vi reiser til Bulgaria om en og halv uke. Jordmor sa bare at jeg måtte være veldig nøye med mat og hånd hygene. Også at jeg måtte teste med for toxopl 3 uker (ikke før) etter jeg kom hjem. Har også vært hos smittevernkontoret og fått kjøpt drikke vaksine (trygt for gravide) mot turist diare og kolera. Det burde du iallefall gjøre hvis du bestemmer deg for å reise!! Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om flere som har fått anbefalt av lege om å ikkje dra, men kommer jo kanskje ann på hvilken uke du er i når du drar og hvor du drar..

er ikkje alle plasser de er like flinke som i norge om du sko ha født i uke 26 f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forrige svangerskap var vi i Hellas i uke 13/14. Legen sa at det var ok å dra, så lenge jeg var svært forsiktig med hva jeg spiste... Dette svangerskapet kommer vi ikke til å dra til syden, det er ikke alltid sydentur som gravid blir så forlokkende som det kan høres ut... Skal bare fortelle litt om mine opplevelser (som ikke er skumle i det hele tatt, men bare slik som alle kan oppleve...). De første dagene prøvde jeg å bestille mat, og sa alltid uten salat/grønnsaker. Likevel var det alltid drysset et eller annet "friskt grønt" over maten, det lå en møkkete sitronbåt på kanten, noen tomater i skiver litt her og der etc. Det ble til at jeg prøvde å spise det som lå under og ikke var borti det "skumle" - og var samtidig bekymret - for antakeligvis hadde de jo ikke vasket hendene mellom at de håndterte f.eks. den møkkete sitronen og resten av maten. Noen ganger var kjøttet rosa selv om jeg hadde bedt om gjennomstekt... Selvsagt er jeg veldig hysterisk, men på den annen side vet jeg at jeg ALDRI ville tilgitt meg selv dersom barnet mitt ble funksjonshemmet for livet fordi jeg var uforsiktig med noe jeg spiste. Etter noen dager ga jeg opp å prøve å bestille diverse - og spiste kun pizza på et take-away- sted - der de ikke serverte noe ekstra tilbehør eller grønt på toppen. Pizza er i hvert fall gjennomstekt!!!

 

Vi var i Hellas i begynnelsen av juni. Vi tenkte det ville være ok for en gravid, fordi det da skulle være ca 23-24 grader der, og det er jo bare norsk god sommer... Dessverre ble det hetebølge, og vi hadde 40 grader i nesten 2 uker - og hadde bestilt hotell uten air-condition, fordi det er jo ikke noe problem å sove så lenge det er mindre enn 27 varmegrader (synes jeg da). Jeg ble ekstremt svimmel av varmen og tilbrakte store deler av dagen i senga... Likevel - vi hadde en fin ferie, og jeg har masse gode minner - men jeg husker også på redselen for toksoplasmose og for at den intense varmen kunne skade barnet. Jeg tåler normalt varmen veldig bra - 40 varmegrader synes jeg egentlig er helt greit, men som gravid holdt jeg på å svime av mange ganger om dagen, selv om jeg holdt meg i skyggen! (måtte bare sette meg rett ned på fortauet med hodet mellom bena...)

 

Jeg tror nok jeg ville tenkt meg veldig godt om hvis jeg var deg, før jeg reiste... Nå, i ettertid har jeg også lest flere steder at gravide ikke anbefales å reise til syden dersom de ikke har hatt toksoplasmose. (Men på den annen side har jeg vært i Hellas, Tyrkia og Bulgaria totalt i ca 25 uker i løpet av livet mitt - og jeg har jo fortsatt ikke fått toksoplasmose... ). Er vanskelig dette, men hvis du drar, hold deg i hvert fall til trygge matvarer, og bestill hotell med aircondition - just in case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med legen din,har selv spontanabortert i syden og det var en skremmende opplevelse på lokalt sykehus som jeg håper ingen får oppleve. Tenk på hvor god tid dere har til å dra til syden senere når barnet er født.Jeg ville ikke ha utsatt meg for den unødvendige risikoen en evt.smitte kan medføre. Men drar du kan du jo sjekke om smitte når du kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv avbestilt turen min sydover til sommeren, litt fordi legen min mente at dette kunne vente og lit fordi jeg kjenner at jeg er litt usikker på hvordan kroppen vil reagere og av redsel for at det skal oppstå komplikasjoner. Har mistet en gang tidligere. Dessuten føler jeg at turen kanskje vil bli litt amputert når jeg skal gå å passe meg for ikke å bli for varm, ikke spise ditt og datt osv. Blir ikke helt det samme når psyken ikke slapper helt av liksom. Men det er jo bare meg da. Vi satser isteden på å kose oss å slappe hjemme i år, reiser heller på hytta å bruker litt penger på huset isteden så blir det nok plenty av anledning til sydentur senere når junior kommer:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser til Korsika ei uke i juni. Spurte min lege om det var greit, og det var ikke noe problem! Hun sa jeg må passe på hva jeg spiser og fortalte om villkatter og toksoplasmose. Jeg trengte heller ikke å få oversatt svangerskapspapirene til fransk eller engelsk, men måtte være svært tydelig på at jeg er gravid, om det så skulle skje at jeg må i kontakt med helsevesenet.

Jeg skjønner at legen din sier det hun gjør når dere har mistet før, og syden vil jo uansett ikke bli borte for oss! Her har det vært så mange historier av både det ene og det andre slaget, så det er vel en vurdering dere må gjøre selv om dere skal reise eller ikke!

Lykke til, og ha en riktig god sommer, enten her hjemme eller i syden! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, Jeg vil vel egentlig si REIS men det er jo litt med hva slags type du er da.

 

Det sies at 2. trimester er det beste å reise. Du skal egentlig ta de samme forhåndsreglene sm hjemme ang mat, mendet er bare det at smittefarener større i syden.

Jeg har mistet i 14. uke selv og det hadde vært jævlig uansett hvor jeg hadde vært i verden. Jeg tror likevel ikke det er grunn nok for å holde meg hjemme jeg har reist både i 13. uke og i 28. uke

 

Når det gjelde varmen så er det ikke lett å forutse, som det nevnes aircondition er en fin ting ellers så er jo bading en fin aktivitet som kjøler oss ned

 

Har man ikke lett for å bli stresset og "hysterisk" så dra, er du redd for å gå å engste deg så bli hjemme.

 

Jeg har vært maaaaaange uker av mitt liv i sydligere strøk totalt langt mer enn ett år og har ikke blitt smittet av TOX. og jeg har alltid spist masse frisk salat og rå biff på restaurant. Nå som jeg er gravid er jeg selvfølgelig mye mer forsiktig. Mente bare å si noe om hvor lite sansynlig det er at man blir smittet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har droppet den planlagte sydenturen. Ikke fordi legen mente d var så nødvendig, men fordi jeg selv synes ting er tungt nok som det er hjemme med småkvalme, ofte hodepine, trøtthet osv. Føler ikke noe behov for mye varme og bading og føler at turen rett og slett vil bli ubehagelig for min del. Vi drar heller til syden senere vi:)

 

Hadde formen min vært bedre hadde vi nok dratt. Syden er vel ikke farlig så lenge man tar forholdsregler og formen er bra, men dette må jo hver enkelt vurdere opp mot sin egen situasjon. Jeg har ellers ingen komplikasjoner så langt i svangerskapet, alt går som normalt, men jeg føler at en syden tur vil bli mere pes og mas og slit enn kos akkurat nå. Frister mere å være hjemme å slappe av.

 

Lykke til med valget, og god ferie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat kommet hjem nesten fra en uke i hellas, var på tur i uke 25.. legen min sa at man som oftest frarådet gravide å dra på tur, men hvis man er nøye med hva man spiser/ikke spiser og hygiene, så skulle det ikke være så risikabelt å dra på tur så lenge man har hatt et "problemfritt" svangerskap så langt. man går vel ikke akkurat å klapper på alle mulig katter heller.. så jeg dro, siden det bare var en uke. ville kanskje droppa turen hvis reisen skulle gå til mer usiviliserte strøk da men. blir vel opp til hver enkelt hva man gjør, og hvordan svangerskapet har vært så langt.. god tur hvis du drar da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, vi bestilte tur til syden før jeg ble gravid, og hadde jeg fortsatt vært i første trimester hadde jeg nok vurdert mer å ikke reise. Men på den annen side så får de vel barn i sydligere strøk også?!? Ikke meningen å væe flåsete, men tar man forholsregler tro jeg det går bra. Husk å ta med helsekort for gravide og E-111 fra folketrygden. Jeg drar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Vi har ca en måned å bestemme oss på, så vi får se hva vi bestemmer oss for.. Er ikke typen som eksperimenterer med mat når jeg er på ferie, og salat, frukt og kjøtt som ikke er gjennomstekt er noe jeg uansett ikke spiser i syden.

 

Men vedr.den prøven man kan ta når man kommer hjem, for å sjekke om man er smittet av tox - hva kan gjøres om man faktisk er blitt smittet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.. det lurer jeg på også..

 

Vi skal til spania om 14 dager...være borte i tre uker og jeg GLEDER meg! jeg ser sånn frem til å slippe unna jobben og alt stresset!

 

Søstern til min kjærste er sykepleier, ho er OVERHYSTERISK når det kommer til seg selv og graviditetene sine og alt barna kan bli utsatt for , jeg har mange ganger irritert meg over den overforsiktigheten hennes. Ho presterte å ikke kunne ta på kotelettene da vi skulle lage middag, fordi ho var gravid. Er vel bare å vaske seg etterpå det vel?!

Iallefall...ho reiste til syden to ganger under begge svangerskapene sine, og det sier kanskje litt...jeg mener...ho er den mest påpasselige og hysteriske kvinnemennesket som går i to sko...Hehe...Så vi reiser iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...