Gå til innhold

Dere som røyker enda...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

helt enig! forstår at det kan være vanskelig å slutte,men det er noe dere skulle gjort FØR dere ble gravide (dere som planla)... det er egoistiskt.. det er MYE viktigere med et friskt barn enn dn daglige nikotin dosen! det er noe jeg ALDRI ville tatt sjangsen på, og synes det er trist at alle dere som røyker gjør... dere tar valget for noen andre, og det værste er at det er deres barn... synes det er en dårlig start på å være "en god mor"..!

 

Så sorry, men synes dere har en veldig god grunn til å få dårlig samvittighet, for det burde dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åhhh... Jeg vet hvordan du har det... nesten..... Jeg er faktisk så heldig at jeg har klart å slutte, slutta med en gang testen var positiv... Men fy så vanskelig... Det var et helvete neste n hver dag de første ukene, tenkte ikke på annet enn røyken.... men nå blir det skjeldnere og skjeldnere at jeg tenker på den, men jeg tenker på den HVER DAG.... Synes 3-4 røyk pr dag ikke er så ille, selv om det egentlig burde vært 0...... men jeg ønsker deg masse lykke til og håper du klarer det til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke ditt innlegg. Jeg har full forslåelse over at folk blir provosert osv, men det hele dreier seg om at man skal respektere de valg folk gjør. Selv synes jeg ikke det er koselig å tenke på hva som skjer med fosteret når jeg tenner meg en røyk og skulle virkelig ønske at jeg greide å slutte. Etter mange forsøk og etter at jeg tok valget at jeg skulle fortsette har jeg satt stor pris på de som har respektert valget mitt selv om de mener dette er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør lese ENDELIG IKKE RØYKER av allan carr! Den er fantastisk! Gled dere til et røykfritt liv og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vet følelsen!!!

jeg røyker også...og klarer ikke slutte enda...har prøvd nå i 4mnd.....men prøver mitt aller beste på å røyke mindre enn før.....

 

jeg døøør nesten av dårlig samvittighet...jeg gjemmer meg når jeg skal ta en røyk....og jeg skulle ønske for alt at jeg klarte å slutte helt....men sannelig er det ikke lett......

jeg kan ha en 10 pkn i 3dager....eller i en dag....men skulle ønske jeg var foruten!

jeg tenker såå mye på babyen i magen og håper og ber at den ikke skal få noen skader.....og takk og lov gikk det bra med jenta mi på nesten 4....men ærlig så tenkte jeg ikke på at det var skadelig når jeg gikk med henne.....

men denne gangen er det forferdelig å ta en røyk for samvittigheten....men skulle nesten tro at jeg er schisofren....en annen person når jeg tenner røyken......

 

tenker å dra meg ned på biblioteket i morgen å se om jeg får lånt den "slutt å røyke" boken.....kansje den hjelper meg på vei?

 

finnes ingen unnskyldning....og jeg skjemmes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har røyket litt i svangerskapet. Men ikke nå lenger! Ikke røyket siden uke 23! Har veldig dårlig samvittighet for det, selv om det kanskje ble "bare" 1-5 pr. natt jeg var på jobb! Lett å ta seg en røyk når man jobber nattevakt! Røyket kun på jobb, ikke hjemme og ellers rundt omkring, ville ikke at noen skulle se det :-)

Er nå sykemeldt, så da blir det ikke mer røyking på meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper alle som vil slutte klarer det...leste en artikkel nå for litt siden hvor det blandt annet stod om røyking under svangerskapet...

røyker mor under svangerskapet økes ikke bare mors barn sjansen for å få astma, men også brnets barn. det er noe å tenke på når man kjenner at man vil ha en røyk.

Tenk på barnet, det ligger i viljen, bare du vil klarer du det...har troen på alle som går inn for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor fler og flere barn får astma, når fler og fler greier og holde seg unna den helvettes røyken!?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du/dere si det er "deilig" å høre det er flere her inne som føler det sånn? Spiller i grunn ingen rolle m dere føler den dårlige samvittigheten. Blir ikke bedre for babyen for det. Nå hørtes jeg sikkert frekk ut, ikke meningen... Men, blir det ikke lettere å slutte om dere tenker på alle de risikoene røyk følger med????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLUTT Å RØYKE!

Det er faktisk farlig. Har sett så vanvittig mange rundt meg det siste året nå som har fått veldig alvorlig konsekvenser pga. røyking.

Kjenner flere i 40-50års alderen som har fått Kols. Det er visst ikke veldig behagelig. Flere kreft tilfeller, hvorav et dødsfall( hun blei 52 år)

Hun rakk å få treffe to barnebarn, men fikk ikke følge dem videre.

Min egen mor fikk slag i en alder av 61 år. Hun er fullt pleietrengende, lam i hele venstre side og kommer aldri til å kunne gå igjen. Kan dere forestille dere hvordan hun angrer på at hun har røyka eller???? Hun har aldri fått muligheten til å passe sitt eget barnebarn. Dette er fryktelig sårt for henne selv og oss. Å nå kommer enda et barnebarn som hun ikke kan få holdt og kosa med en gang.

Tør dere ta sjansen på at ting går bra med dere selv og ikke minst barnet? Hva skal barna med foreldre som ikke kan være der for dem...?

Nei, kutt ut nå. Nå har dere en unik mulighet til å få slutta. Kan love dere at det ikke blir noe lettere etter at babyen har kommet.

Vil bare legge til at jeg selv har røyka i ganske mye i 13 år og syntes ikke det var lett å slutte. Men hvis man leser endel fakta så tar det ikke lang tid før kroppen ikke trenger gifta lenger. Det sitter kun i hodet.

Det er så deilig å være røykfri. Mye bedre helse. Og veldig godt å slippe å bli styrt av røyken.

Husk at røyken har mange seinvirkninger som ikke er bra også. Så slutt så fort som mulig. Håper faktisk jeg har skremt noen litt nå. Kansje et par til tar til fornuften og slutter.

Slutt og trøst dere med at andre også røyker. Drit i andre tenk på dere selv, men støtt hverandre gjerne opp for å få det til.

Når jeg har greid det, så klarer dere det også helt garantert. Jeg har ingen jernvilje.

Lykke til alle sammen. Stå på. Ikke bare for barnet,men også for dere selv. Vi ønsker vel alle å få følge opp barnebarna også.....

Denne var nok litt krass, så derfor tør jeg ikke annet enn å være anonym. Vil bare alles beste.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er faktisk en side som er rettet mot oss som faktisk røyker!!!! Ikke mot alle som ikke røyker, men har en mening om det! blir litt provosert av sånne innlegg som at det bare er å slutte.

 

og til deg som er anonym fordi det er samboers konto:

vil gå ut i fra at du er gutt/mann og derfor synes jeg ikke du er rett person til å utale deg!!! dette kommer aldri til å bli et spørsmål for deg, og da er det jo jæv... lett å utale seg!!!

 

og til deg kozy k:

det kommer ann på hvem "ekspert" man spørr, som med det meste annet! du finner folk som mener man ikke burde ta paracet etter antihistamin, men de fleste som trenger gjør det alikevel!

 

vil ikke lage en debatt jeg heller, og det jeg skrev på innlegget over er ment som en støtte, og vi trenger støtte enten det er til å slutte eller bare prate med likesinnede!!! de som ikke er likesinnede, kan opprette en egen side på røyke debatten, hvor dere kan diskutere til dere blir blå for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke dømme eller kritisere noen, vet at det ikke er noen her som ikke selv virkelig ønsker å slutte å røyke...

 

Men, da jeg gikk på skolen ble vi vist en ultralydfilm, av et fosters reaksjon når mamman røyka... Hele ungen vrei seg, så grusomt ut... Og oksygenet barnet har tilgang på kommer ikke opp på normalt nivå igjen før åtte timer etter du stumper siste sigarett... Dvs at hvis man røyker tre røyk eller mer jevnt fordelt på et døgn vil barnet alltid mangle oksygen i blodet, og få jevnt tilsig av nikotin og andre giftstoffer i stedet...

 

Vel, jeg har ikke anelse hvor man kan finne denne filmen, men jeg vet at jeg ikke klarte å ta et trekk av en røyk da jeg fikk vite at jeg var gravid, pga bildene som sitter som brent fast på netthinna fra denne filmen... Kanskje den beste motivasjonen man kan gi seg selv når man vil slutte å røyke?

 

Ønsker i hvert fall masse lykke til med røykeslutt til alle sammen, håper virkelig dere klarer å tenke på det lille barnet i magens beste, og at dette er motivasjon nok til å stumpe røyken for godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

jeg må bare tilføye..

vet dere egentlig hvor - da mener jeg virkelig- hvor skadelig det er for babyen at dere røyker?

vet dere egentlig hvor lengen giften sitter i dere etter en røyk?? Nemlig 6 timer.. og DOBBELT så lenge i babyen.. hele 12 timer..dvs at dersom dere "bare" røyker 2 røyk om dagen er det nok til at babyen ligger i kullosen i hele svangerskapet..

Skal ikke komme her å brife med at det er bare å slutte... men sånn var det for meg..

jeg får vondt fysisk inni meg når jeg ser gravide som røyker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leste jeg noen merkelige argumenter.. Hva med de som tar et glass vin, var det en som spurte. Hva i alle dager har det med saken å gjøre?! Jeg kan røyke fordi andre gjør også noe som er skadelig? Jeg trenger ikke å stå til ansvar for det jeg gjør fordi andre er verre?! Slike argumenter faller på sin egen urimelighet.. For å sette det på spissen formulerer jeg argumentet slik: det er greit at jeg torturerer fordi andre dreper...

 

I mitt forrige innlegg adresserte jeg den påstanden om at det var et "faktum" at stress var mer skadelig enn røyk. Nå blir det skrevet at hvorvidt røyk eller stress er mer skadelig er avhengig av hvilken " ekspert" man spør. Jeg kan være enig at det finns fagfolk som har hevdet dette, men de FLESTE, og de som har drevet med forskning på dette området i nyere tider, vil absolutt hevde at røyking er verre. Uansett, så kan man IKKE hevde at det er et faktum!

 

Ellers ble det nevnt som argument at noen fagfolk anbefaler å ligge unna paracet og antihistaminer, men at de fleste valgte å ta det likevel. Jeg har vært usikker på om jeg skulle ta paracet under graviditeten, så jeg har derfor hørt med flere leger, og alle jeg har spurt har sagt at det er ufarlig. Det er forsket mye på disse medikamentene under graviditeten og det har ikke blitt funnet noen aversive effekter. Hvis jeg nå hadde tatt en ringerunde til leger og spurt om det var skadelig at jeg røyket, tror du at jeg hadde fått samme svarene da? Tror du at jeg kan finne forskning på at det ikke finnes noen aversive effekter av å røyke i svangerskapet?! Neppe! Når man skal argumentere, lønner det seg å kanskje ikke begynne å trekke inn helt irrelevante eksempler....

 

Håper dette gir dere noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer.. hva er grunnen til at de som fortsatt røyker blir så forbanna når de hører synspuktene om hvor farlig det er ?

Dere vet jo selv hvor farlig dette er.. ( det står på alle pakkene)

Er det noe å bry seg om at folk har synspunkter rundt det ?

Vi tar alle selvstendige valg her i livet;)

hvor skadelig det er å ta et glass vin ( som jeg synes ufarliggjøres altfor ofte)..

Hvor skadelig det kan være å spise oppdretts laks pga kvikksølv..rått kjøtt...feil ost ..

ja, det er mye som er farlig -- å gå i byen også.. vi kan ( gud forby)bli påkjørt...

Alt kan man ikke holde seg unna, men jeg tror det er viktig at man siler ut hva man selv synes er viktigst.. jeg selv slutta å røyke da vi begynte å tenke.. kanskje en dag i framtiden skal vi ha barn.. det er 2 år siden nå.. og er veldig glad for det i dag...

Men det hjelper i hvertfall ikke å stresse de som røyker med hvor skadelig det er.. det bør de vite fra før..

Vi bør heller gå i oss selv alle sammen , både ikke røykere og røykere..

og finnet ut hva vi selv setter høyest og viktigst i denne perioden ..

 

Men jeg må alikevell si til dere som prøver å slutte, hva det nå er av.. vin, røyk,sukker.. for mye kaffe..etc

fortsett sånn , stå på ! Vi kan klare det til slutt;=)

Vi har alle våre laster..!!!!!!

 

 

Stor klem til dere alle sammen, og jeg håper dette var konstruktivt og at dersom ere var sinna når dere leste dt .. så les det igjen ,,, det er bare ment konstruktivt!!

 

Lykke til og klem igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som røyker sett hva som faktisk skjer med barnet i magen når dere trekker inn røyk? Jeg synes dere like gjerne kunne pustet røyk rett inn i barnevogna også, etter at barnet er født!

Jeg har røyka sjøl i mange år, men å røyke med barn i magen - nei det gjør man bare ikke! Ja, det er vanskelig å slutte, men det er langt ifra umulig. ..og en ting til.. fler og fler kvinner dør av lungekreft hvert år - gjett hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er en brennhet debatt og jeg vil gjerne si et par ord. Jeg vet selv hvordan det er å være røyker og hvor vanskalig det er å slutte. har røyket fast i 14 år og sluttet den dagen testen var positiv. Holdningene er veldig vesentlige, vi har virkelig ønsket oss dette barnet og jeg ville fått magesår om jeg var med på å utsette vårt barn for livstruende fare. Jeg skjønner godt at alle dere røykere trøster dere til hverandre, men det er vel egentlig bare en metode for å lukke realiteten ute. Jeg har selv en venninne som mistet sin 10 mnd gamle sønn i krybbedød. Hun bebreider fremdeles seg selv fordi hun ikke sluttet å røyke under svangerskapet.

Lykke til jenter, håper dere greier å kutte røyken ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er bra at også folk som har røyket kan fortelle at det er dumt og dele erfaringene sine, for det er ikke bare ikke røykere som synes det er galt at dere røyker i svangerskapet, det er jo faktisk også de som selv har vært i denne situasjonen ! Lær av de istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at mange sliter med å slutte. Klarte det ikke selv før jeg ble gravid første gangen. Ville på en måte,men var ikke motivert. Det gikk litt lettere når jeg ble gravid og kvalm. Men må si det tok 13 år med røyking før jeg virkelig skjønte hvor farlig det faktisk er. Dere som røyker bør ikke søke støtte og trøst i hverandre for å gjøre det mindre farlig og mere greit på en måte. Det hjelper iallefall ikke på å slutte.

Morsomt å se åssen oppslutning denne tråden har fått. Tydelig at det engasjerer mange. Det er bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...