Gå til innhold

dåp, skal du??


nicolai kommer i nov.

Anbefalte innlegg

der her at det er mye snakk om dåp. er det sånn at alle skal døpe barnet sitt??

 

jeg er ikke troende og føler det blir feil for meg å døpe barnet, så jeg vil heller ha en navnefest. pappan vil ha dåp, og jeg har egentlig sagt at det ikke er så nøye for meg, men akkurat nå er jeg alene mamma, så da velger jeg! og da blir det NAVNEFEST!! juhu!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappan vil ikke døpe så da blir det navnefest eller ingenting slik det ser ut foreløpig... Jeg synes det kunne vært fint å døpe på grunn av stemning og gammel tradisjon... og liker ikke tanken på at barnet skal måtte døpe seg som voksen om "alle de andre" skal konfirmeres... men siden det mest er av tradisjonsgrunner så blir det nok ikke... Diskusjonen om hvordan det skal gjøres er ikke helt ferdig enda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, faren er ikke kristen. Tror det hadde vært veldig merkelig om vi skulle ha døpt vårt barn, da! Det er jo en religiøs tradisjon som hører til en tro vi ikke er del av eller kan stå inne for. Så får barnet selv velge hvilken (om noen) religiøs tilhørighet han skal ha når han er stor nok til å ta slike valg selv.

 

Om noen begynner å mase om noen fest, så får det bli en liten navnefest evt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappen vil døpe, men for meg er det i utgangspunktet uaktuelt. Ser ikke ut som vi blir enige, så har rett og slett bare utsatt problemet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi ikke spesielt kristne, men vi velger og døpe denne bebbisen og. Synes det er en veldig hyggelig "tradisjon". Lille bebbis skal døpes i samme kirke som storesøster, storebror, mamman og pappan sin :o) Vi skal også gifte oss i den kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har døpt de to andre og skal døpe denne også. syns det er en fin tradisjon vi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal IKKE døpe. Hverken jeg eller mannen min er kristne, og da føler jeg det er veldig hyklersk og stå og love å oppdra barnet i den kristne tro. Synes det oser veldig dobbelmoral av de som døper fordi det er 'så koselig tradisjon' uten å være oppriktig troende kristne. Uansett, husk hva kirken står for. Presten bør jo for eksempel ikke døpe barna til mennesker som lever i 'synd', dvs ikke er gift..

Venninnen min døpte nettopp barnet sitt fordi det er tradisjon, og ville selvfølgelig ikke høre på surmulingen min ;), men hun fikk en liten bismak etterpå. Angret på at hun ikke hadde undersøkt det humanetiske alternativet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer hvem som er oppriktig troende kristne? Og hva er en kristen? Jeg mener vi burde ha litt mer vidsyn og toleranse overfor andre mennesker enn å absolutt måtte sette alle i en bås. Om man er personlig kristen uten å breie ut om det syns jeg er helt greit, det er opp til hver enkelt. Og selv i kirken er det lov å tilgi og vise ydmykhet overfor sin neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal døpe den lille babysen når den kommer, i samme kirke som sønnen vår er døpt og vi giftet oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss borgelig og barnet vårt skal få en skikkelig navnefest! Så vi skal ikke døpe barnet vårt. jeg er ikke kristen og min mann har ikke tatt et valg ennå. Jeg er ikke døpt, hadde navnefest, men min lillesøster er døpt. Hun er foreløpig 7 år (halvsøsken, attpåklatt), blir spennede å se hvilken vei hun velger å gå :-)

Jeg vil at mitt barn skal ta et selvstendig valg på bakgrunn av sine egne opplevelser. Hvis mitt barn velger å tro på Gud, Allah eller andre guddommeligheter er det mitt barns valg og ikke noe jeg verken kan eller vil styre.

Jeg gleder meg til navnefesten, blir fint å markere at barnet vårt får en offentlig identitet :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal døpe. Er ikke særlig kristne, men vi synest dette er en fin tradisjon og det vil bli lettere for barnet med en kristlig konfirmasjon dersom det ønsker det. Er lettere og være døpt og la vær og konfirmere seg i kirken eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her blir det heller ikke dåp, av samme grunn som de andre her. vi gjør troligen som sist, tar en ekstra stor feiring av 1-årsdagen til gullet, med middag og det hele og kaller det navnefest (men helt privat, ikke seremoni i regi av human-etisk forbund som mange velger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ha gudmor ved navnefest? Er det noe som heter borgelig dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge kristne, og vil døpe barnet vårt i kirken. Aldri vært snakk om noe annet egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke ha dåp. Blir navnefest på oss også. Synes seremonien er like fin som en dåp. Blir nok noen oldemødre som blir skuffet...men men...vårt valg.

 

Vi er heller ikke troende og føler at Humanetiske Forbund (skrives det slik tro?) har verdier som stemmer bedre overens med våre =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker litt rart med gudmor ved navnefest, spør du meg! Men hvis du velger humanistisk navnefest kan man ha 'vitner'...

 

Selv skal vi ha navnefest for gutten vår. Er veldig enig i at det blir feil å døpe i kirken hvis man ikke er troende. De skal jo liksom oppdras i en kristen tro osv... blir helt feil for oss i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke døpe! Er begge utmeldt av statskirken (ble selv døpt begge to dessverre). Mener det er helt feil å døpe ungen hvis man selv ikke står for det. Mange døper ungen bare fordi "alle andre" gjør det og fordi det er tradisjon. Dette er jeg veldig motstander av. Man må ta sine egne valg og ikke bare følge strømmen. Det er nå min mening. Andre får gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leelu23 *27.11.2006*

vi skal ikke døpe. jeg er ikke døpt og ikke konfirmert etter eget ønske :)

samboer er døpt og konfirmert - men ikke kristen

ser ikke vitsen av å døpe babyen vår i jesu kristu navn når vi ikke trur på gubben sjæl engang :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal ingen døpes. Jeg ble ikke døpt og ingen av oss er i nærheten av kristne. Tror heller at folk hadde blitt skuffet og særdeles overrasket OM vi hadde døpt :)

 

Humanetisk navnefest har jeg ikke noe forhold til ,så vil ikke innom der... Skal undersøke med Bifrost om de har en norrøn navnefest å vise til. Det kunne nemlig vært å foretrekke...

 

Ang. Gudmor/vitne/fadder,- har ikke tenkt så mye på det.... Jeg kunne jo tenke meg å ha en gudemor/far for Isa... Men det hadde jo ikke blitt i kristen versjon. Heller en som er der for jenten min om noe skulle skje oss... Og jeg vil da kalle vedkommende Gudemor el Gudefar. Tror jeg. For det ville bety mer for meg å vinkle det hele norrønt enn noen annen vei . Får tenke litt mer over saken. Har litt tid igjen til det er aktuelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...