Gå til innhold

Gudforelder/fadder=det samme?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter slik jeg har forstått det:

 

Gudmor/far bærer barnet til dåpen. Faddere "står ved siden av" evt. tar av lue, tar imot lyset.

 

Hvor mange som er vanlig varierer. Her i Norge har man færre enn mange andre land. Noen velger å kun ha en som bærer (+evt. ektefellen til denne) Alt fra 1-4 tror jeg er innenfor "vanlig" Vet ikke om det er noen øvre grense.

 

Dersom du ringer prestekontoret (hvis det er det det heter da..) så får du nok svar på det meste rundt dåp:) (om du ikke finner noe nr. dit, så har de det nok på kommunen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet det samme. Men vær obs på at i forskjellige deler av landet brukes det forskjellig. F.eks at enkelte steder brukes kun gudforeldre, andre steder kun faddere. Noen velger også å benytte navnet gudforeldre på den som bar barnet og faddere på resten.

Det mest vanlige er å ha 2-4 gudforeldre/faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at det het gudfar/mor i katolismen og fadder i kristendommen, men har forstått nå i det siste at det kommer an på hvor i landet man bor. Der jeg er fra heter alle fadder, mens jeg kjenner andre som bruker gudmor/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - jeg har vært fadder noen ganger og da har vi vært ca 6 stk, kanskje fler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter fadder og jeg tror man kan ha så mange man ønsker. Var i dåp for ikke så lenge siden og alle dåpsbarna i kirken hadde en haug med faddere hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det hadde med hvordan oppgavene fordeles i kirken. De som bærer frem barnet er gudmor og gudfar. De andre er faddere. Jeg er fadder til en liten jente. Fikk høre at jeg ikke var gudmor siden det ikke var meg som bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vanlig at gudmor/far er et familiemedlem (typisk en av besteforeldrene) og at de bærer barnet til dåpen. Mens fadderene kan være venner eller familie.

Jeg har hatt to av pappas venner og to av mammas venninner som faddere selv, og det har betydd mye for meg i oppveksten. Ikke akkurat når det gjelder tro, men de har blitt som noen ekstra tanter og onkler som jeg har hatt god kontakt med gjennom hele livet. Tanter, onkler og besteforeldre vil jo barnet ha et forhold til uansett, så det er hyggelig å ha noen andre synes jeg. Håper derfor at mitt barn kan få det på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...