Gå til innhold

Sykepleiere o.l, ang cellegift...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jobber på ei stor avd på sykehus... Der gir vi blandt anna cellegift til kreftpasienter..

Lurer litt på kor myke eg kan "vere" med desse pasientene, kan jeg f.eks vere på rommet og snakke med dei, koble til f.eks antibiotika drypp og div... Vet jo eg ikkje kan vere i kontakt med cellegifta og div kroppsvæsker.

Vil ikkje spørr de på jobb, for er ikkje så langt på vei og det er en liten hemmlighet enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

veit ikkje heilt sikkert, men hos oss er ikkje gravide inne hos pas som har fått cellegift. Det er bedre å si ifra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gravide skal IKKE hverken ha noe med cellegift eller pasienter som får det å gjøre. Dette er helt rigide regler som ikke skal tøyes. Derfor kan du ikke holde på din hemmelighet - du MÅ si fra til sjefen din så du kan få andre arbeidsoppgaver.

 

Cellegift kan føre til svært alvorlige konsekvenser for babyen du bærer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kreftsykepleier og jobber daglig med kreftpasienter. Du må nok fortelle at du er gravid til avdelingssykepleier slik at hun kan tilrettelegge arbeidet ditt. Du skal under ingen omstendighet håndtere cellegift nå når du er gravid!!! Og de to første døgnene etter at pasientene har fått cellegift, skiller de ut cellegift av alle kroppsvæsker; spytt, svette, oppkast, urin, avføring og blod. Derfor skal du unngå å stelle pasientene, skifte på sengetøy og håndtere avfallsstoffer fra disse pasientene i to døgn etter at de har fått cellegift. Du kan snakke med dem, håndhilse og kontakt uten at du "gjør" noe med dem, men du skal ikke koble til drypp ol!! To døgn etter cellegiftkuren er avsluttet, kan du forholde deg til disse pasientene som alle andre pasienter siden da cellegiften er ute av systemet. Jeg husker at jeg måtte ut med hemmeligheten når jeg var bare seks uker på vei siden vi da hadde så mange cellegiftpasienter den perioden......Sånn er det bare å være sykepleier.....umulig å holde noe hemmelig!!

Hvis det blir vanskelig å få til dette på arbeidsplassen din, kan det hende at du må få arbeide et annet sted for svangerskapet. Les arbeidsmiljøloven, der står alt dette. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...