Gå til innhold

Føskolelærere/studenter


Sommerfugl24

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer nå å søke skoleplass som førskolelærer til neste år...jeg har jo da fått min lille bebis...

Men lurer på om det er noen her med erfaring rundt førskolelærer studie? evt noen som jobber som det? kunne dere delt litt erfaringer, tips osv?

F eks er det vanskelig å komme inn på det, er det populært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er førskolelærer...

 

studiet er lett og kan fint kombineres med baby. Vet mange som gjorde dette....

 

er glad jeg har utdannelsen, men når det gjelder jobb så er jeg ikke så fornøyd. Dårlig betalt, lite ressurser i barnehagene, svært lite penger til videre kursing etc. siden det er så mange førskolelærere som ønsker bedre jobber så er det vanskelig å få konsulent jobber og styrerjobber selv om du har flere års videreutdannelse.

 

å få jobb som førskolelærer (i Oslo) er nesten for lett....de kaster jobber etter deg,,,så det er bare velge å vrake.

 

lykke til med valget ditt....

jeg ville valgt almennlærer skulle jeg valgt på nytt.....men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

jeg er førskolelærer også!

Jeg stortrivdes på studiet, syns det var kjempeinteressant.

 

Jeg stortrives også i jobben min som ped.leder i en flott toavdelingsbarnehage, og kjenner meg ikke så veldig igjen i Fertila sin beskrivelse av jobbsituasjonen. Jeg føler at jeg får gitt mye av mine sterke sider, og at jeg jobber i et givende miljø med stort rom for videreutvikling.

Tror det er veldig avhengig av hvilken kommune du velger å jobbe i...jeg hadde selv aldri valgt oslo - selv om man "kaster" jobber etter en - der jeg jobber var det stor konkurranse om jobbene- dette igjen resulterer i høyt nivå blant de ansatte, og som igjen gir et stimulerende og utviklende arbeidsmiljø- man kan si det sånn at vi "løfter" hverandre..

(Misforstå meg rett: Ikke noe I VEIEN med de som jobber i oslo sånn sett, men er ikke alltid bare bare når rubbel og rak får enhver jobb...)

 

Jeg skulle gjerne hatt litt mer lønn ( har et års videreutd. -Ped. arb. på småskoletrinnet 1 & 2 , og tjener 295. 000 i året)...men det var heller ikke lønna som "dro meg inn i dette yrket" -visste jo hvordan ståa var før jeg begynnte.

 

Dersom du trives med å jobbe sammen med barn og andre voksne, få bruke kreativiteten din og å sette ditt preg på arbeidet, så anbefaler jeg studiet på det varmeste!

 

Mye ute-tid, mye aktivitet og mye glede og humor! Fantastisk!

 

Kjenner mange som hadde små babyer da vi studerte. det gikk fint! :)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er førskolelærer student.

 

Hvor vanskelig det er å komme inn kommer vel veldig ann på hvor du søker. På Høgskolen i Bergen har det de siste årene blitt litt vanskliger, pga mange søkere men da er NLA et alternativ.

 

er i bergen er det flinke og legge tilrette for de med barn, feks hvor man får praksiss osv..

 

Det er et givende studie, men har desverre litt få mannlige medstudenter, og mangen av foreleserene er ikke utdannet førskolelærere noe som gjør at de ikke altid er like flinke til å gjøre undervisningen relevant for det arbeidet vi skal ha i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne legge inn et veldig varmt og godt ord om førskolelærerutdannelsen i volda...det syns jeg de fortjener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) nå ble jeg mer trygg i avgjørelsen min faktisk :) jeg tenker ikke penger og lønn men hva jeg vil trives med i fremtiden... trivsel på jobb er så viktig, mer enn penger syns nå jeg :)

 

Flott å høre dere er fornøyde stort sett, og at det er flere som har kombinert dette med barn :)

 

Da vet jeg hva jeg skal søke neste år ja :)

 

Blir høyskolen i porsgrunn jeg kommer til å søke på da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei mamma ulv

vet du, du har helt rett.

 

før jobbet jeg som styrer i en annen kommune og før det igjen som ped.leder....

 

jeg stortrivdes. Men da vi flyttet til oslo så måtte jeg jobbe som ped.leder her for å få barnehage plass....mistrives vanvittig og glemmer innimellom hvor fantastisk det var før.

 

takk for at du minte meg på det...

 

ps vi skal snart flytte ut av oslo, og da skal jeg aldri aldri jobbe i kommunal bhg i oslo mer.....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg startet på skolen da jeg var 6mnd på vei, og fødte datteren min i nov. Brukte 2 år på 1året pga det ble vanskelig å ta praksis, men eksamen og forelesninger gikk veldig greit å ta. Gått på skole sammenhengende i fem år, da jeg også tok videreutdanning.

 

Førskolelærer studiet er nok ikke av de de tyngste 3årig studiene, i fare for å tråkke noen på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og elsker yrket mitt. Tok også utdanning mens jeg hadde små barn. Hvor tungt studiet er, er litt hva du gjør det til. Man kan greit surfe gjennom uten å anstrenge seg nevneverdig, men dersom man vil gjøre det bra og er oppriktig interessert i det man driver med, krever det masse av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..er veldig enig i det siste utsagnet der. Alt er hva man gjør det til selv. At det er lett å komme inn, betyr ikke nødvendigvis at alle kommer gjennom studiet heller. På vår skole ble flere "luket" ut etterhvert..både av studieveiledere og gjennom flunk på eksamener..

 

Jeg hadde ikke den helt store sansen for kvalitetsreformens inntog. Jeg ble meget provosert på at flere av eksamenene plutselig skulle evlegges i gruppeoppgaver ol. Det ble jeg mektig lei av. Alt for mange "gratispassasjerer" som baserer seg på andres innsats, og det er vanskelig å "ta dem" på det også...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...