Gå til innhold

baby og hund..


paula28

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har hund?

Vi har lyst å kjøpe ny hund, men så lurer vi på hvordan det lar seg kombinere med en liten baby..Venter vårt første barn på sensommeren. Jeg er fullt klar over at døgnrytmen kan bli snudd fullstendig på hodet, at vi må innrette oss etter babyen.

 

Har svært god erfaring med hunder, og vet hva det innebærer å ha hund. Noen her som har hund og venter/ har barn? Bør jeg vente til babyen runder et år eller to??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du syns ikke det blir travelt med en valp og en liten baby på en gang da?

Tenker litt på at det kanskje ikke blir så lett med en omplasseringshund heller som da har dere alene kun en liten stund før noen kommer og "stjeler" oppmerksomheten dens..

Vi har hund, men hun har 3år på baken nå..er begynt å bli voksen og har roet seg betraktelig med valpefakter. Føler meg trygg på at hun har tålmodigheten med småtroll da hun har blitt herjet med siden hun var valp av andre unger.

Var tenkt å sette på henne et kull i våres, men siden det ble matmor som kom henne i forkjøpet la vi fra oss den planen i og med at vi vil ha en valp av henne selv. Vi orker rett og slett ikke valp og baby samtidig, her kommer det ny hund i hus når ungen har blitt større istedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du!

vi fikk en valp i fjor sept. og visste at d kom til å bli en baby snart når vi fikk den...er 1 år når babyen kommer men hun er veldig snill og rolig av seg...veldig god familiehund...d er også moren til hunder vår..godt gemytt:)heldigvis...d er en blandingshund mellom border collie og labrador..men må si at jeg hadde ikke skaffet meg en hund nå for å si d sånt..får d mer en nok travelt med en baby i hus om jeg ikke skulle vent en valp av med å tisse inn...tygge på ting og følge med på den hvert minutt..

 

mitt råd er:vent til du har tid til en valp og og ikke minst overskudd.

krever jo en del av deg den også...på sin måtte.

 

gjør som du har lyst til og lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paula

 

Vi har en hund på snart fire år, og skal nå bli foreldre for første gang. Er helt sikker på at dette kommer til å gå kjempebra, men er veldig glad for at hunden er blitt voksen og rolig.

 

Er det første barnet deres også? Tror jeg ville ventet til etter fødselen og sett om jeg følte at jeg hadde overskudd til en hund i tillegg. En omplasseringshund kan jo være midt i blinken det - kanskje dere finner en rolig en som er ferdig stueren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt:-)

Hunden vi ønsker er ikke engang født enda, vi har bare snakket med en oppdretter, som sier hun skal sette hvalper på den ene hunden sin til høsten. Så uansett får vi prøve å være foreldre en stund før det evt blir hvalpekjøp.

Kanskje vi finner en voksen hund av rasen vi ønsker oss?

Vi får se :-) Mammarollen prioriteres først iallefall :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labrador var litt over året da prinsen kom, og det har gått kjempefint. Vennet henne til småbarn så godt jeg kunne, "dyttet" på henne og forstyrret henne i matfatet etc så hun lærte at det var greit og at vi ikke var noen trussel. Nå er jo labrador en herlig og rolig hunderase, men det har gått over all forventning. Lillegutt bruker henne som klatrestativ og hun finner seg i alt fra den nye "sjefen" i familen. Og sommeren er jo en fin tid å ha valp på - bare å ha bikkja ute så mye som mulig, så blir hun fort husren. Min fikk panikk da det begynte å snø - hun hadde aldri tisset på annet enn gress, og skjønte ikke at det var lov å tisse på snøen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hund - den er 4 1/2 år da så er godt over barndommen. Jeg tror ikke jeg ville anbefalt å anskaffe meg en valp og en liten baby på samme tid - med tanke på valpen. Valpen skal tross alt ha (nesten) like mye oppmerksomhet som et lite barn. Jeg tenker da på at den skal få tid og rettledning til både å bli husren, gå fint i band, god oppdragelse og ikke minst bli trygg på seg selv. Vel det var mine tanker da... :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før vi fant ut av at vi skulle ha en liten en så tenkte vi på hund...men tingen er at valpen trenger mye omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet....tanten og onkelen min kjøpte også hund rett før hun fikk sin første og hun endte opp med å måtte gi den bort pga at hunden ble så sjalu på barnet...

klart skjer ikke dette med alle, men jeg hadde ihvertfall tenkt meg godt om...

vi kutta den ut pga ett barn i huset er nok...og når hunden skal ut å luftes og babyen ligger å sove...dilemma når ikke pappa er hjemme;)

lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med et tidligere forhold der vi nettopp hadde giftet oss og hadde planer om å kjøpe hund, tok jeg kontakt med oppdretteren av den ønskede hunderasen og stilte spørsmål vedrørende anskaffelsen. Da vedkommende fikk vite at vi var nygifte lurte hun på om vi hadde planer om å få barn; endatil spurte hun om vi hadde så konkrete planer at vi hadde sluttet med prevensjon! Begrunnelsen hennes for å spørre om dette var at hun ALDRI solgte valp til mennesker som hadde baby.

 

Årsaken mener jeg å huske var at en hundevalp trengte 100% oppmerksomhet og oppdragelse; noe den naturlig nok ikke ville få dersom det var et nyfødt barn i huset...

 

Tror vel denne oppdretteren var mer bastant enn mange andre som driver oppdrett av hund, men det var i allefall et synspunkt fra en som burde kjenne til det å ha hund generelt og valper spesielt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så hyggelig at dere har lyst på hund! har selv en hund på 3 år, og er veldig spent på hvordan det blir når baby kommer. Statser på at det går fint, bare vi hjelper dem ltit til å bli kjent og vant med hverandre.

jeg tror ikke jeg ville skaffet meg hund samtidig eller like etter at bayen er kommet. En valp er på mange måter nesten som en baby, og trenger mye oppmerksomhet, kjærlighet og konsekvent oppdragelse fra dag en. Det tar mye tid og energi å lære den lille valpen til å bli stueren, til bitehemming og andre ting som skal på plass. Og ikke minst tålmodighet! Så det er nok lurt å vente å se hvor mye overskudd dere har, og kanskje også vente til barnet er stort nok til å lære seg å respektere valpens grenser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi har også hund, en dachs. Hun rekker å bli 2 år før babyen kommer. Er vant med å få all oppmerksomhet, men er vant med å ha barn rundt seg. Men kan bli sjalu. Litt spent på hvordan det går når babyen kommer. Vi vil at hunden vår skal få valper, men ikke nå. Vil vente et par år tenker jeg. Ville ikke kombinert hund og baby. Er masse jobb i starten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hund, og husker første året +++ som valp/unghund var veldig krevende, men så valgte vi en ganske krevende rase (terrier) + hannhund. Krever i hvert fall masse jobb med valp i huset, så dere får vurdere om dere har tid til å bruke den tiden valpen fortjener eller om dere bør vente litt. Fordelen er jo at det stort sett kommer til å være noen hjemme med valpen det første året, slik at å venne den gradvis til å være alene hjemme bør gå smertefritt. Det har gått veldig bra med vår hund og baby sammen, men er litt mer usikker på valp + baby. Valpene skal tygge på alt den første tiden og har veldig skarpe tenner.

Hvilken rase ønsker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men vær obs på at det ikkje anbefales å ha hund i huset barnets første leveår dersom det er allergi i familien... Dette er min hodebry for tida, for vi vil ikkje gi bort hunden vår men heller ikkje utsette babyen for å få allergi. En skikkelig knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Vi har en hund som er 2,5 år nå, og hun er kjempeglad i barn, og overhodet ikke av den sjalu typen så vi satser på at dette skal gå bra:) Når jeg tenker tilbake på valpetida, så kan jeg ikke forstå hvordan denne skulle kunne la seg kombinere med ny baby i hus... Det var utrolig slitsomt med renslighetstrening, soving om natta (mangelen på den) og en særdeles selskapssyk og oppmerksomhetskrevende valp... For ikke å glemme all den tida vi la ned i lydighetstrening og hjemme-alene-trening. Mener ikke å være fullstendig pessimist, da det er stor forskjell fra valp til valp, men hos oss hadde ikke kombinasjonen valp- baby gått. Håper dere klarer å vente litt- det er uansett utrolig koselig med hund! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis du skaffer deg hund, samtidig som du får babyen blir det ofte fryktelig slitsomt. Husk på at den skal gjøres stueren, og venne seg til en rytme osv den også. Så enten burde du gjøre det noen måneder før babyen kommer, eller en liten stund etterpå når du har kommet i en rytme med babyen.

Det er det JEG mener:-)

Men bortsett fra det, ser jeg ikke noe problem i å skaffe seg hund mens man har små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Vil bare si en ting om det. Vent med å skaffe dere hund nå. En hund krever tid og arbeid. Det er som å få en liten baby inni huset igjen. Både for deres skyld og for hunden er det best å vente. Hunden krever sin oppmerksomhet. Det er ikke sikkert hunde - kennelen vil selge dere valp, nettopp pga. at det skal komme en liten tass til i huset. Hunden kan bli sjalu....

 

Et godt tips.... Vent med å nskaffe dere hund før ungen er 3 - 4 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet et par år med hunden. Minst! Har hatt flere valper, og det er VELDIG mye arbeid. Også har jeg en 1-åring og vet hvor mye det krever. Har to 4 år gamle hunder i tillegg, og gravid i uke 27, og er veldig glad for at hundene er voksne og veloppdragne. Og hvem vet, kanskje dere også vil ha flere barn ganske tett..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å skaffe oss hund med tid og stunder, men tenker å vente til barna er litt større og kan være med på å få en liten hund i hus :-) Tenker det blir nok med baby i første omgang. Venter vår første nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en hund på 2 år, kan love deg det er TRAVELT når de er valper.

Ambefaler deg baby først, så hund (dersom det er valp som er alt.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt det motsatte... At det er bra at ikke alt blir for sterilt og at barnet da vil kunne få opparbeidet motstandsstoffer så det ikke blir alergisk... men dette er visst nyere teorier som ikke helt har kommet ut til folk ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...