Gå til innhold

Til alle i 2 trimester og som snart skal over i 3 trimester


Meg, J & L

Anbefalte innlegg

Vi lurer på mye som gravide... her er noen svar på noen av mine spørsmål underveis :) Håper det kan hjelpe dere. LYKKE TIL!

 

KYNNERE OG RIER

 

Skrevet av: Åsa Prebensen - jordmor

 

Årsaker

Livmoren er et muskelorgan som gjør sammentrekkninger fra uke 18.

Livmoren trener og forbereder seg for fødselen, da den skal utføre kraftig muskelarbeid.

 

Forekomst

Det er meget vanlig med kynnere fra uke 18. Kynnere kommer oftest på slutten av dagen eller efter anstrengelse. Rier får alle når fødselen setter i gang.

 

Sykdomsmekanisme

Selve årsaken til at riene og dermed fødselen starter vet man ikke riktig. Flere

hormoner og signalsubstanser deltar. Det viktigeste hormonet som styrer etablerte rier er oxytocin fra hypofysens bakre del.

 

Symptomer ved kynnere

• Magen blir hard og stram, deretter gir det seg og magen blir myk igen.

• Dette kommer tilbake igjen ofte i intervallkarakter

• De kan oppleves smertefulle

• De forsvinner ved hvile eller varmt bad.

 

Symptomer ved rier

• vedvarende sammentrekkninger som varer mer enn 45 sekunder.

• regelmessige sammentrekkninger; ca 5-10 minutters intervall.

• Smerte nederst i livmoren som sterk menssmerte, eller vondt i ryggen og ned mot lyskene.

 

Hva kan man gjøre selv ved sykdom

For å skille mellom kynnere og rier kan man legge seg å hvile eller ta et bad.

Hvis sammentrekkningene forsvinner er det kynnere, hvis ikke er det sansynligvis rier. Plages man av mye kynnere kan det være et tegn på at noe

ikke er bra. Dette kan skylles stress, overanstrengelse eller for hard belastning.

Hvile og avlastning kan da hjelpe.

 

Når søke lege

Ved symptomer på rier kontaktes jordmor, lege eller fødeavdelning for en vurdering.

 

Hva kan legen gjøre

Undersøke om livmorhalsen er påvirket, d.v.s. se om den har myknet og begynnt å åpne seg. Man kan da sannsynliggjøre om fødselen har startet.

 

Behandlig og bivirkninger

Ved kynnere er første behandling hvile. Om det etableres fødselsrier for tidlig, d.v.s. truende for tidlig fødsel kan det bli aktuelt å gi riehemmende middel.

Fødselsrier i fullgått tid skal naturligvis ikke behandles men oppmuntres!

 

Forløp

De fleste kynnere gir seg spontant. Enkelte ganger kan det lede til truende for tidlig fødsel. Noen ganger går det ikke å stoppe, da blir det for tidlig fødsel.

 

Komplikasjoner

Ubehaget av mye kynnere kan være hemmende og lede til at sykmelding behøves. Det kan som nevnt ovenfor lede til for tidlig fødsel .

 

Hva kan du gjøre selv -forebyggende

Lytte til kroppen. Ved mye kynnere ta det med ro.

 

MENSSMERTER

KJEMPE VANLIG!!!

Betyr ikke at du skal føde for tidlig...Av og til kan imidlertid mens-lignende ubehag kjennes når livmoren trekker seg sammen. Det er helt normalt å kjenne en og annen sammentrekning i løpet av dagen, men dette er svært individuelt.

Neste gang du kjenner symptomene kan du evt. kjenne etter om magen også blir hardsamtidig. På denne måten kan du finne ut om "smertene" er knyttet opp mot en sammentrekning.

Uansett vil jeg råde deg til å ta det opp med jordmor/legen som du går til kontroll hos.

 

MAGESMERTER

 

Jeg hadde /har ofte vondt øverst i magen...Legen sier det skyldes luft. Alt blir jo presset sammen..fordøyelsessystemet får det trangere, derfor får man slike smerter.

 

SLIMPROPP

 

Slimproppen sitter som en propp og beskytter inngangen til livmoren. Slimproppen kan ofte ha litt seig konsistens, kan av og til være blodtilblandet, men variasjonene er store. Det er ingen regel for når fødselen starter etter at en ev. slimpropp har gått. Det kan gå fra timer og dager.

Farlig med sex dersom slimproppen har gått?

Det er ikke farlig med sex selv om slimproppen har gått, men slimproppen virker som en barriere som beskytter fosteret. Dersom slimproppen går, er denne barrieren brutt.

 

 

HODET FESTET

 

Når fester hodet seg? Hvor lang tid det tar fra fosteret begynner å feste seg til hode er festet? Og hvor lang tid det normalt tar fra hode er festet til barnet kommer?

Dette er svært individuelt, og bare barnet selv "vet" det. Trenger ikke feste seg heller. Til en kontroll kan hodet være knapt festet for til neste være bevegelig igjen. Men, når det først har festet seg og ligger dypt i bekkenet blir det der!

Det er heller ingen som kan forutse eller si noe om hvor lang tid det vil ta fra dette skjer til fødselen starter.

Det er med andre ord svært mye spenning knyttet til den siste tiden også.

 

Hvis vannet går og barnets hodet ikke har festet seg kan det være en liten sjanse for at navlesnoren kan komme i klem mellom kvinnens bekken og barnets hode. Dette har vært grunnen til at kvinner ble bedt om å ligge. Navlesnoren kan derimot ikke tvinne seg rundt barnets hodet om fødselen starter med vannavgang. Mange barn blir riktignok født med navlesnoren rundt halsen både en og to ganger, men det har skjedd på et tidligere tidspunkt i svangerskapet da det var plass nok til å stupe kråke. Heldigvis er navlesnoren laget på en slik måte at det er nærmest umulig å klemme den av.

 

 

FOSTERVANN

 

Renner du tyntflytende utflod???Lurer du på om du lekker fostervann??

Du er ikke den første som har gjort lignende observasjon. Utflod kan være svært vannholdig. Det kan ”renne” en dråpe eller to fra skjeden ned langs låret for eksempel og være til forveksling svært lik det man forbinder med fostervann. Men, - utflod stopper å lekke og det lukter ikke fostervann. Er du i det minste i tvil om det er fostervann som kommer vil jeg råde deg til å ta kontakt med fødeavdelingen for en prat, evt. en sjekk.

Ta f.eks på deg bind til å ”samle opp” vesken med, eller ta på en farget truse, siden det da er lettere å se hvor mye veske du har lukket. Det er SVÆRT sjelden du faktisk lekker fostervann...selv om vi alle tror det. MEN bedre å sjekke opp i det enn å være bekymret. 

 

En fødsel starter sjelden med vannavgang 

 

PAPIRER TIL FØDSELSPENGER

 

Jeg jobber 100%. Jeg gikk inn på trygdekontoret...der låg det en konvolutt som sto "Fødsel" på... oppi der låg det følgende papirer:

 

1. Kravskjema. Altså der du søker om fødselspenger... Den skal trygdekontoret ha, sammen med en dokumentasjon for fødselstermin som du da må få hos lege.

 

2. kravskjema til far.. der han søker om fødselspenger..(til han skal ut i permisjon)

 

3. Skjema for "inntekts og skatteopplysninger" Det skal du levere til arbeidsgiveren din. Han/hun skal fylle ut skjema og du skal ta det med tilbake til trygdekontoret. (kan være han/hun sender det for deg hvis han/hun er grei, hehe, men poenget er at du har ansvar for at det blir levert)

 

- Jeg måtte også fylle ut et skjema på jobb, som jeg fikk hos min arb.giver som han skulle ha. Bare noen spørsmål...som når jeg gikk ut i permisjon og når jeg var tilbake osv...

 

NÅR KONTAKTE FØDEAVDELINGEN??

 

Tegn på at fødselen er i gang:

- Rier, regelmessige med 5-10 min mellomrom

- Fostervannet går, eller lurer på om fostervannet har gått

- Blødning fra skjeden

- Konstante smerter

 

SYKEHUSBAGGEN

• Helsekort og annet papir i konvolutten (svangerskapsjournal, Rh-lapp, ultralydskjema)

• Småpenger til brus-/mat automater og til parkering

• Lommebok, visa kort

• Mobil + lader

• Kamera + lader

• Videokamera

 

• Musikk/lesestoff/annet tidsfordriv

 

I toalettveska:

• Lip balm

• Q-tips

• Fuktighetskrem

• Hårføner (til å tørke såre sting med)

• Shampoo

• Balsam

• Dusjsåpe

• Intimvask eller servietter.

• Bodylotion

• Hårbørste

• Hårstrikk

• Hårklemmer

• Hårspray

• Mini-speil

• Sminke

• Deodorant

• Parfyme

• Tannkost

• Tannkrem

• Sminkefjerner serviettene

 

Klær:

• Morgenkåpe?

• Tøffler

• Stygge føde-sokker (så du ikke blir kald på beina når du føder, kastes etterpå)

• Vanlige sokker

• Truser

• Joggeklær

• Topper som er lette å amme i

• Gensere?

• Bukse? Hørt at de flest bruker mammabuksene de første dagene

• Pysjamas?

• Amme bh og amme innlegg.

• Hjem reiseklær til baby

 

• Drikke (cola, energi-drikk, vann e.l.)

• Mat/snacks (sjokolade, frukt, energi-bar)

 

• Mat til pappa (evt penger så han får kjøpt)

• Klesskift til pappa (han kan bli litt svett :o)

 

LINKER JEG HAR BRUKT MYE I 2/3 TRIMESTER

 

Diverse tips om graviditet o.l: http://www.apotek1.no/index.asp?tabmid=185

 

Regne ut fødselspenger? Datoèr for utbetalinger o.l: http://www.trygdeetaten.no/

 

Diverse Statistikker: http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4554&am%20p;MainArea_4320=4550:0:15,3278:1:0:0:4320;4493;::0:0:0&ContentArea_4550=4554:0:15,3280%20:1:0:0:4320;4550;::0:0:0&Area_4554=4739:0:15,3297:1:0:0:4320;4550;4554;::0:0:0

 

Legemiddler man kan ta og ikke ta under svangerskapet. Skriv inn legemiddel og info kommer opp: http://www.felleskatalogen.no/

 

Andre sider:

http://www.babyverden.no/

 

Forklaring på helsekort:

http://www.ammetaka.no/svangerskap/helsekort.php

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for bra innlegg :)! Eneste jeg lurer på er hvorfor jeg må ha stygge fødesokker, kan de ikke være litt fine da - siden en sikkert ser ut som en dass på alle andre områder mens en holder på å presse ;)? Hi hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Tusen takk for gode råd og tips og erfaringer!!! Dette var et kjempebra innlegg =)

 

Lykke til med fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK sjokkabolla for at du ville dele dette med oss:) Flott innlegg.

 

Lykke til med den forestående fødselen

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Versegod :) greit som førstegangs å ha "noe" å forholde seg til kansje...

 

hehe... joda, fine fødesokker er bra!!! Jeg tror ikke jeg skal ha med meg fødesokker i det hele tatt... men den låg no på lista. :)

 

Takk for det alle sammen... gru gleder meg litt nå! I morgen begynner permisjonen. Wææææ..... hehe.

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du? Det kravskjemaet for far? Finnes dte på trygdeetaten sine nettsider også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm...nei, det finner jeg ikke. Kan være, men jeg finner det ikke. Det er liksom et dobbelt ark. Der første siden er Kravskjema og andre siden er Skjema for "inntekts og skatteopplysninger" som han også skal levere. Du må sikkert hente det på trygdekontoret.

Men hvis han ikke skal ha permisjonen sin før f.eks til neste år så trenger du ikke levere det enda. Fordi han vil kansje stige i lønn før den tid. osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-takk for et supert innlegg! Dette skal jeg lagre på "favoritter" og plukke fram når fødselen nærmer seg :)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på et spørsmål til som "alle" lurer på når de kommer inn på 3.tri:

 

Når kan man si at man er høygravid.. ? -Det er når man har 40 dager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holdt på å ikke lese denne jeg. siden jeg bare er 20 uker

er jo en stund til jeg skal over til 3 trim.

Men er glad jeg leste den likevel:)

Mye nyttig!! Skal lagres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må dytte litt jeg også....klesskift til far!!? Ja vi jenter tenker nå på alt....jeg får et til hankjønn i hus i august så det er bare å være forberedt på alt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns og at denne var bra!!! har sikkert sett på an 3 ganger nå, glemme litt hver gang. Men må bare tilføre toalettpapir!!! Alle mine venninner som har født understreker det hver gang!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...