Gå til innhold

Rått egg


2i1@

Anbefalte innlegg

Noen som vet om man bør unngå det?? Tenker da på eggedosis, trollkrem, spaghetti carbonara og hjemmelagd bernaise feks ... Dette er mat som jeg elsker, men usikker på om det skal innabords??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser forresten på mattilsynets sider at rå egg i Norge ikke innebærer noen helsefare. Puh.... Det er jo i mye som vi ikke tenker over...majones, kaviar, fromasj osv. Noen andre synspunkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at man skal holde seg fra rå egg,med mindre det er blitt tilberedt eller at det er pasturisert.

for å unngå salomnella eller anden sykdom.

men nå bor jeg i danmark å her er man litt mere streng omkring bruken av rå egg. mens i norge er de mer oppmerksom på samlonella osv.

men jeg spiser ikke noe som er laget med rå egg, det vill si fromage osv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at jeg spiser jo kaviar,majones,kokt egg. alt som er blitt gjennomstekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å tenke på dette med rått egg. Unnlater å spise det nå når jeg er på ferie... Har derfor holdt meg unna speilegg og carbonara, men tenkte ikke på majones... I Norge skal det jo være greit... Huff, så masse å passe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Bernais-saus er jo varmebehandlet og derfor trygg... men man må jo steke biffen i hjel likevel... så det står ikke på menyen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rått egg er helt OK i Norge - har dette fra Matportalen og kjente i Mattilsynet. Men i utlandet er rått egg en av de virkelig viktige tingene å unngå, verken i Danmark eller i Storbritannia, f.eks, kan man garantere at egg er uten salmonella. Det gjelder selvfølgelig majones, eggedosis og annet som er laget med rå egg - noen bruker pasteuriserte egg, og man kan evt spørre om hva slags egg som er brukt.

 

Også i Norge skal man passe på god mathygiene på kjøkkenet og gjerne spise egg mens de er friske og fine (de holder seg godt i kjøleskap ihvertfall en uke over datostempelet, men smaken taper seg litt).

 

Så mens man i mange EU-land må behandle egg på kjøkkenet som en mulig smittekilde, kan vi behandle dem som egg. Noen fordeler er det med Norge, og.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...