Gå til innhold

Postafen,reisesyketabletter mot kvalme - Helt syyykt bra!


Mamma til Elias-gullet :)

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå var jeg hos legen igår og han sa til meg at jeg skulle kjøpe postafen, reisesyketabletter, som du får reseptfritt på apoteket... Det gjorde jeg og disse har fungert helt sinnsykt bra! Kan kanskje føle meg litt svimmel og kvalm om morgenen, men da tar jeg en ny tablett og den funker i løpet av 1 time...

 

Legen sa at disse var helt ufarlig for gravide, og var ikke farlige å ta over lengre perioder (håper han har rett i det).

 

Ellers så er jeg ikke mer enn 9 uker på vei og skal tilbake om et par uker for første gangs kontroll... skal også på tidlig ultralyd da...har blitt gravid etter SA, uten mens imellom, pluss jeg hadde først urinveisinfeksjon som utviklet seg til nyrebekkenbetennelse fordi medisinen jeg fikk ikke virket. Dermed endte jeg opp med noe sterkere kalt ciproxin, som ikke er helt bra å ta når du er gravid (visste ikke jeg var gravid i den tid)...off, bekymrer meg for dette nå... den type medisin kunne ha innvirkning på utvikling av ben og armer :/ er veeeeldig bekymret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det fungerer bra altså. Er så engstelig for å bruke piller jeg. Har tatt litt B6 vitamin, synes det har vært en viss lindring i det, men nå har jeg ligget på sofaen siden jeg kom hjem fra jobb, og jeg føler meg så syk så syk, full av selvmedlidenhe, null energi og kvalm som fy.

 

Hm, vurderer å kjøpe postafen nå ja. Kvalmen blir bare verre og verre, er i min 9. uke nå, og trodde det skulle begynne å dabbe av.

 

Tar du 1 pille flere ganger om dagen, halv pille eller hvordan har du fått beskjed om å dosere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å prøve :) jeg er i min 10ende uke... Legen sa det var helt ufarlig, og at jeg skulle følge doseringen som følger med pakken. Der står det mellom 1 - 2 tabletter i døgnet for voksne, 1 tablett varer 12 timer.. Jeg har tatt en tablett om morgenen, og kanskje 1 tablett før jeg legger meg, prøver å begrense det litt og kjenner på formen hvor dårlig jeg er (jeg var skikkelig dårlig før jeg prøvde disse, var oppe på nettene mange ganger og kastet opp).

 

Det eneste er at du blir veldig "døsig" av tablettene, men heller det enn kvalm...

Tablettene brukes også ifm kvalme etter operasjoner.

 

Jeg spurte legen og forsikret meg 100% at disse er ufarlige! Jeg spurte også om det var farlig og ta disse over lengre perioder, helt ufarlig sa han... Og jeg stoler på han... Han sender meg nå til tidlig ultralyd, fordi jeg har hatt nyrebekkenbetennelse, og fikk tabletter kalt ciproxin ifm det, og disse er visst ikke helt trygge å ta når du er gravid, men jeg visste selvfølgelig ikke at jeg var gravid da... Men skal på ultralyd i uke 12-13 pga det da... så han er veldig flink og følger opp...

 

hvis du er usikker, kan du jo prøve med en halv til å begynne med, men de er ganske små, på str med p-piller...

 

Lykke til! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar Baby i vente :)

Blir nok til å prøve det, sliter så med kvalmen, men føler liksom at jeg er så svak som ikke klarer å stå i mot, babyen skal jo helst ikke ha noe, men godt det skal være trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da har jeg begynt å ta postaen før jeg drar på jobb, og det hjelper :-D Hehe, tar ikke alt, men den verste bøygen. Tar de bare når jeg skal på jobb, føler at jeg får "tåle" litt ellers liksom, men revurderer det litt.. våknet etter 4 timer pga kvalme. Spist, men fremdeles kvalm, så da har det blitt noen timer på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det virkelig noe som funker mot svangerskapskvalme.... dette er mitt 3. svangerskap og i mitt forrige var jeg "dødsyk" av kvalme og oppkast, og fikk til råd å drikke kamille te og spise kjeks - men fy a meg, det ble jo bare verre. så dette må jeg virkelig undersøke nærmere - flottings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

NEI!!!

Dette er ikke bra i det hele tatt! Jeg har vært overalt for å finne en "kur" mot kvalmen min, og det rådet jeg har fått fra alle (inkl. 3 leger) er å IKKE ta "vanlig" reisesyketabletter. De finnes ikke bra for fosteret på et så tidlig stadium. Etter 12 uker kan man begynne forsiktig med de, men det er jo da kvalmen forsvinner som oftest... Det er bedre å sykmelde seg om man er så syk at man ikke fungerer og bare ligge hjemme ved bøtta ;)

Dersom det er noe spesielt som gjør at man må fungere kan legen skrive ut egne kvalmenedsettende for gravide. Men heller ikke disse bør tas mer enn akkurat nødvendig.

Men jeg er ikke noen ekspert da, men har hørt med mange, mange, mange forskjellige folk (leger, akupunktører, jordmødre osv.) om dette, og de var enige om at reisesyketabletter er FY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du går inn på felleskatalogen.no så kan du skrive inn navnet på det legemiddelet du vil vite om så får du infomrasjon. Da under graviditet på postafen står det "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. " .

 

Jeg er i uke 17 nå og har vært veldig kvalm og kastet opp mye siden uke 6-7. Jeg har nå fått noe som heter Afipran av min lege. I felleskatalogen står det om afipran og graviditet

 

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester".

 

Så kan dere lese og bli kloke=) Skjønner godt at man blir frustrert av å være dårlig, men prøv å holde ut litt før man tar noe syns jeg.. Når det ikke ga seg etter uke 12 hos meg fikk jeg resept på afipran. Det er også etter uke12 at alle indre og ytre organer og struktuerer hos barnet er ferdig dannet.

 

Lykke til=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg brukte postafen sist, og mi datter tok ikke skader av det. Når en har vært så dårlig så lenge, ja da prøver du det meste. Men det som var bra, det var att jeg tok postafen bare en liten periode, å da tok jeg liksom knekken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lege mente jeg ikke skulle ta postafen, men heller trilafon som er på resept. Var samme virkning og hjelp og tryggere..

men ikke vet jeg, mange ulike meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...