Gå til innhold

takk for advarsel, sjokkert over helsevesnet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Takk til deg som tok opp temaet GBS-test. jeg hadde ikke engang hørt om det, men i mitt tilfelle er jeg sjokkert over at ingen i helsevesnet har tilbudt meg å bli testet for denne bakterien. Det burde ringe noen bjeller synes jeg når jeg, svært ofte er plaget med urinveisinfeksjon, har abortert tidlig i svangerskapet flere ganger, og mitt første barn ble veldig dårlig av en streptokokinfeksjon bare ti dager gammel, innlagt på sykehus og fikk antibiotika rett i blodet, han holdt på å dø for oss! Dette synes jeg er for mange sammenfallende symptomer...... Skal ta kontakt med legen så fort som mulig. Jeg bør vel i alle fall testes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til tross for din noe VG-pregete overskrift, som ikke under noen omstendigheter inspirerer noen i helsevesenet til å svare, gir jeg deg en kort orientering om hvordan denne saken ser ut fra "andre siden".

 

GBS finnes normalt i tarm og skjede hos minst 30 % av gravide kvinner. Man kan bare utrydde den kortvarig med antibiotika, men den kommer tilbake igjen med en gang. 30 % av norske barn fødes derfor av mødre som potensielt kan smitte dem med GBS. Det er imidlertid bare et par prosent som får alvorlig bakteriell infeksjon, og da er det også en rekke andre bakterier involvert.

 

Det anbefales at man sender urin til dyrkning i løpet av svangerskapet (det er blant annet derfor man leverer urinprøver ved kontrollene). Dersom urinprøven viser oppvekst av GBS, bør dette behandles i likhet med en hver annen urinveisinfeksjon. GBS i skjede og tarm utryddes også midlertidig under denne behandlingen.

 

Siden de aller fleste barn ikke får problemer med GBS-smitten de utsettes for under fødsel, vil det være grov overbehandling [med dødsfall av bivirkninger til følge] dersom alle barn av GBS-positive mødre skulle få antibiotika under eller etter fødsel. Man har derfor valgt å gripe inn i den situasjonen der man har mest å hente; nemlig ved fødsel av for tidlig født barn. Disse vurderes rutinemessig for antibiotikabehandling, og i mange tilfeller får mor antibiotika via en vene under fødselen. Dette sparer liv.

 

Når det gjelder abort/dødfødsler som følge av GBS er dette er høyst aktuelt problem. Men siden bakteriene kommer tilbake rett etter behandling, er det i praksis vanskelig å gjøre noe med situasjonen. Noen steder har det vært vanlig å tilby mor test dersom hun tidligere har hatt en dødfødsel eller senabort som følge av GBS, men uten at man har en god plan for oppfølging dersom mor er positiv. Å behandle mor resten av svangerskapet med antibiotika er en uholdbar belastning både for mor og den lille. Testen fører altså bare til bekymring, og fører ikke til at det spares liv.

 

Til alle dere som tror at helsevesenet bare er ute etter å lure dere og/eller spare penger; det hender at også vi tenker, og til og med at vi bryr oss om pasientene våre. Ingen unner noe menneske å oppleve verken abort eller dødfødsel. Hvis det fantes en enkel løsning på GBS-problemet, ville den ha vært tilbudt.

 

 

 

Hilsen en som er lei av å få skyllebøtte på skyllebøtte adressert "helsevesenet"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for oppklarende innlegg!! Vet ikke om jeg skal være beroliget nå eller mer bekymret, men vet ihvertfall at jeg skal følge opp veldig nøye at alle involverte kjenner til at jeg har disse streptokokkene slik at ingen eventuelle forglemmelser fra legens eller andres side setter mitt lille gull i fare!

Hilsen meg =-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg anonym! De som jobber i helsevesenet er faktisk opptatt av å redde liv, hadde det vært en enkel løsning på problemet så ville de selvfølgelig benyttet seg av den. Ikke glem at Norge er det landet i verden med lavest spedbarnsdødelighet. Vær glad for at dere går gravide og føder barna deres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne klapper jeg for. Utrolig saklig og bra skrevet.

 

Vi har så lett for å la oss rive med i saker, dette var en fin måte å minne oss på at man må se en sak fra to sider....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym fra helsevesenet: Fakta ang. betahemolytiske streptokokker og svangerskap er det vanskelig å uttale seg om. Hvorfor? Fordi det i Norge aldri har vært forsket eller satt fokus på. Det medisinske miljø har konkludert med at denne bakterien kan skape problem i svangerskapet, med det strides altså om hva som er mest hensiktsmessig i forhold til forebygging/oppfølging. I Sverige pågår en storstilt undersøkelse med 100 000 gravide i forhold til gbsinfeksjon. Og fra sykehuset i Vestfold har det blitt oppfordret til å teste alle gravide. Følgende link anbefales: http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060428/NYHETER/104280236&SearchID=73244244404711

Jeg jobber også i helsevesenet, men blir i motsetning til deg ikke fornærmet over at folk stiller spørsmålstegn ved måten vi jobber på. Det er da ikke vår feil at de lærde strides? Men det som er sikkert, er at det vil komme bedre rutiner for de gravide som er bærere av denne bakterien. Kanskje om et år eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke fornærmet over at folk stiller spørsmålstegn ved måten vi jobber på, men måten spørsmålene stilles på. Ofte er kritikken usakelig og preget av stor harme mot alt og alle i helsevesenet. Jeg er i likhet med alle andre også bruker av helsevesenet, og kan bli frustrert selv, men jeg synes likevel det er greit å oppfordre til at folk ikke behøver å tenke svart-hvitt. Helsevesenet er ikke en "snill" eller "slem" institusjon, men noe vi er avhengig av for å holde oss friskest mulig. Helsevesenets misjon er å gjøre det beste ut av situasjonen for flest mulig, innenfor de rammer som legges når det gjelder økonomi, tid og [manglende] kunnskap.

 

Det blir flott å få resultater fra GBS-undersøkelsen i Sverige, og som jeg påpekte i innlegget mitt over mangler vi en god plan for å håndtere de med positivt svar på prøver. Hvorfor teste [og skape angst hos de 30 % positive] når vi ikke kan tilby noe som hjelper, og det dessuten vil gå aldeles glimrende med de fleste av disse svangerskapene? Fødselslegene ved universistetssykehuset der jeg holder til går derfor imot testing av alle gravide.

 

Nye rutiner for svangerskapsomsorgen kom i 2005, og der anbefales ikke testing av GBS annet enn i urinprøver, da vi vet at ubehandlet urinveisinfeksjon ikke er gunstig for svangerskapet. Dersom det kommer nye resultater fra Sverige, må disse settes i system og man må komme frem til en handlingsplan som er best mulig med tanke på at flest mulig skal få et trygt og godt svangerskap. Det kommer ikke til å skje på et år eller to.

 

Komklusjonen min er at med den begrensete kunnskap om behandling av GBS vi har i dag, er det ikke til noen hensikt for barna om mødrene testes rutinemssig. Derimot skal GBS i blære behandles, og antibiotikabehandling vurderes ved alle for tidlige fødsler. For de som ønsker ytterligere informasjon om svangerskapsomsorgen, er det mulig å bestille brosjyre om denne fra Sosial- og helsedirektoratet (men den er beregnet på leger og kan være litt vanskelig å lese).

 

Vennlig hilsen den anonyme fra helsevesenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjempebra skrevet, anonym helsearbeider!

Hvis jeg hadde testet positivt på denne bakterien hadde jeg neppe valgt å bruke anibiotika resten av svangerskapet, selv om jeg hadde blitt tilbudt det.

Husk alle sammen; det går helst bra!

 

 

Hilsen nok en anonym helsearbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....som prøver å hjelpe andre mødre så de ikke havner i samme situasjon. Det er tøfft å miste barnet sitt 48 timer før fødsel. Det er iallefall noe ikke jeg ønsker å oppleve! Hun har min dypeste respekt som ønsker å gjøre en grusom situasjon til noe fint og opplysende.

 

Som helsemedarbeider bør man kanskje ha litt mer medfølelse.

 

Det er viktig at dette blir informert om til gravide, at leger vet om dette. Min fastlege ante ingenting om dette før jeg informerte henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott besvart du fra helsevesenet - fint at noen orker å ta debatten og gjøre det så saklig som du !!

 

hilsen en som heldigvis ikke er så bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg som skrev innlegget "ikke for å skremme jenter" - kanskje det er det dere viser til...

Idag fikk jeg brev fra sykehuset - jeg hadde akutt betennelse i morkaken og streptokokk gruppe B - så kjære mine medsøstre; er dere i tvil om utflod, be de sjekke... Jeg hadde forhøyet verdi av hvite blodlegemer i forkant av dette...

 

Så vidt jeg har forstått kan man behandle dette, men ser jo av noen innlegg her at det forutsetter behandling i hele svangerskapet og det er vel ikke holdbart for noen...

Men uansett - jeg føler meg snytt av helsevesenet; jeg kjenner min kropp og følte at det ikke var rett det som skjedde - og ingen tok meg på alvor...

Det toppet seg jo selvf når legen først sier at her er det liv, men så litt etter sier at det er for lite fostervann så dette må vi nok avslutte... Fikk et par tre timer på oss, blant annet for at mannen min skulle komme fra oslo (jobb) og da hun kommer inn på ettermiddagen er kommentaren; "er det like trist ennå?" Vi satt da altså der med et barn som levde i magen og som vi måtte ta livet av... hun la da inn modningstabletter og gikk hjem - da hun kom dagen etter var det første hun sa "jeg hører dere insisterer på å obdusere" - da ble til og med mannen min opprørt; det var et tilbud vi fikk som vi takket ja til...

Så ja jeg er bitter på helsevesenet; og har forsåvidt lite tiltro til iallefall dette sykehuset... Så nå går vi til en privatpraktiserende menneskelig lege som vi blir tatt godt vare på hos...

Så dere som er i helsevesenet; dere må ikke glemme det medmenneskelige aspektet i behandling av slike tilfeller...

Ikke for å fornærme noen, men man prøver å komme seg igjennom slike saker på best mulig måte; og små kommentarer kan såre og ødelegge mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir veldig provosert av noe av det som blir skrevet over... Bitter mor - javel, men har man ikke lov å være bitter? For oss som har mistet pga dette er det uvirkelig og vanskelig å forstå at helsevesenet ikke følger opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om det? Og har man ikke rett til å være bitter i hennes situasjon? Jeg ville iallfall vært det, og jeg hadde nok ikke hatt overskudd og krefter til å ta tak i saken på samme måte som hun har gjort. -Jeg synes det er kjempeflott.

 

Jeg snakker stadig med folk som har opplevd å miste, få baby med infeksjon eller som kjenner noen som har opplevd dette. -Så, det er flere tilfeller enn mange tror!

 

 

hilsen en annen anonym helsearbeider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du misforsto meg - jeg synes denne siden var informativ, og som hun skriver hun er ikke utdannet i helsefag, men skriver om egene erfaringer... Jeg har selv mistet og synes det er vanskelig å leve med den erfaringen av at de iallefall skulle tatt meg på alvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar var til anonym som srev at gbs-sida var laget av ei bitter mor....

 

 

 

anonym helsearbeider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...