Gå til innhold

Kan en 13-åring dra på valpekurs, eller er det aldersgrense?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har lyst på hund, hatt lyst på hund i årevis. Resten av familien har også lyst på hund, men det blir mest 13-åringens ansvar. Kan han dra alene på valpekurs?

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må være 16 år for å ha ansvaret for dyr, så tror ikke det nei.

 

Anonymous poster hash: aaeff...223

Kommer jo ikke til å få ansvaret alene.. Blir familiens hund, men han skal få gå turer og sånne ting.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at han kan gå alene på kurs,men det virker litt rart.Da vi var på valpekurs var det flere familier der,men ingen barn som kom alene.Det er litt viktig at det er en voksen med også.Man lærer utrolig mye på disse kursene.Ideelt sett burde hele familien gå.

 

Anonymous poster hash: 03977...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke gå alene på kurset tror jeg, men han kan være den som er fører av hunden på kurset. I allefall kjenner jeg flere som har gjort det på den måten, den yngste var ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke latt han gå på valpekurs alene nei. Den som gjør alt er greit, men en voksen burde være med for å lære og. Blir for mye og forvente at han skal gå på kurs, og så komme hjem og lære dere det samme. Hjelper f.eks ikke at en i familien har gå pent trening på tur om fler går tur med den, da faller det fort ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har lyst på hund, hatt lyst på hund i årevis. Resten av familien har også lyst på hund, men det blir mest 13-åringens ansvar. Kan han dra alene på valpekurs?

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Barn skal ikke ha hovedansvaret for dyr, selv ikke ansvarsfulle tenåringer. Når det kommer til valpekurs er det ikke noe problem at 13-åring er "hovedfører" men dere voksne må også lære å takle hunden, ellers er treningen bortkastet om hunden bare lærer å høre på 13-åringen. Og har dere tenkt på hva som skjer om fem år når barnet kanskje flytter ut for å studere? Hva skjer med hunden da?

 

Å skaffe hund er en forpliktelse som skal vare resten av hundens liv. Forklar 13-åringen dette og si at han ikke kan ta dette ansvaret nå, 1. fordi han ikke er voksen, og 2. fordi livet hans de neste 10-15 årene er så uforutsigbare. Det er dere som foreldre som skal ha hovedansvaret, hvis dere ikke ønsker dette så kan dere ikke skaffe hund.

 

 

Anonymous poster hash: cacbe...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg hund som 17 åring og gikk på kurs og sånt alene. Jeg var eneste som trente hunden aktivt og forsøkte å lære familien med varierende hell...

 

Idag sliter vi litt med at hunden er lydig og veloppdragen med meg, men er ganske umulig med de andre. Drar i båndet og kjefter på andre hunder, mens hun kan gå løs når jeg er med...

liiitt slitsomt å ha en "en-manns-hund".

og slitsomt når familien "ødelegger" treningen min.

 

Anbefaler virkelig at en voksen er med, så flere får med seg instruksene og kan hjelpe hverandre i treningen.

 

Anonymous poster hash: cab20...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan han på noen steder. Andre steder vil de si nei. Men uansett er det helt idiotisk å skulle la en 13 åring dra på valpekurs og ha ansvar for en hund. Hva man gjør de første månedene avgjør hvordan det blir å ha hund hele hundens levetid. Vil du virkelig overlate det til en liten unge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Barn skal ikke ha hovedansvaret for dyr, selv ikke ansvarsfulle tenåringer. Når det kommer til valpekurs er det ikke noe problem at 13-åring er "hovedfører" men dere voksne må også lære å takle hunden, ellers er treningen bortkastet om hunden bare lærer å høre på 13-åringen. Og har dere tenkt på hva som skjer om fem år når barnet kanskje flytter ut for å studere? Hva skjer med hunden da?

 

Å skaffe hund er en forpliktelse som skal vare resten av hundens liv. Forklar 13-åringen dette og si at han ikke kan ta dette ansvaret nå, 1. fordi han ikke er voksen, og 2. fordi livet hans de neste 10-15 årene er så uforutsigbare. Det er dere som foreldre som skal ha hovedansvaret, hvis dere ikke ønsker dette så kan dere ikke skaffe hund.

 

 

Anonymous poster hash: cacbe...6bf

Sukk.. Som sagt.. Hunden skal være familien sin hund, ikke hans alene, men han får ansvar for å passe på at den får mat, tur og stell. Vi foreldre skal selvfølgelig være det med ham og følge opp! Vi har begge vokst opp med hund og har selv hatt ansvar for hund fra vi var på den alderen.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med valpekurs har jeg allerede skrevet at vi kommer til å bli med ham.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Nei, har visst ikke fått det med. Nå hr jeg skrevet det iallfall.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg hund som 17 åring og gikk på kurs og sånt alene. Jeg var eneste som trente hunden aktivt og forsøkte å lære familien med varierende hell...

 

Idag sliter vi litt med at hunden er lydig og veloppdragen med meg, men er ganske umulig med de andre. Drar i båndet og kjefter på andre hunder, mens hun kan gå løs når jeg er med...

liiitt slitsomt å ha en "en-manns-hund".

og slitsomt når familien "ødelegger" treningen min.

 

Anbefaler virkelig at en voksen er med, så flere får med seg instruksene og kan hjelpe hverandre i treningen.

 

Anonymous poster hash: cab20...258

 

Dette kan like mye komme av rase.

Enkelte raser knytter seg til en eier, mens hos andre raser hadde det gått helt supert at en person sto for dressuren på vegne av familien.

 

Anonymous poster hash: 32558...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukk.. Som sagt.. Hunden skal være familien sin hund, ikke hans alene, men han får ansvar for å passe på at den får mat, tur og stell. Vi foreldre skal selvfølgelig være det med ham og følge opp! Vi har begge vokst opp med hund og har selv hatt ansvar for hund fra vi var på den alderen.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Men da er det dere som har hovedansvaret for hunden, for dere skal vel følge opp at hunden får mat, vann og tur hver dag? Og at pelsstell, kloklipping osv foregår slik det skal? Og dere er forberedt på å over ansvaret om 13-åringen viser seg å ikke være moden nok for oppgaven likevel og forsømmer ansvaret sitt? Eller vil dere da kvitte dere med hunden? Det er enten eller, enten er det 13-åringen som har hovedansvaret eller så er det dere foreldre.

 

Og igjen, hva skjer når 13-åring flytter ut? Blir det hans hund da? Dere kan ikke garantere at han vil kunne ha eller vil ønske å ha en livsstil som er forenelig med hundehold når han er ung voksen. Om dere er forberedt på å beholde hunden er det dumt om resten av familien ikke har tatt like mye del i hundens liv og oppdragelse frem til det punktet.

 

Altså det er veldig enkelt - det er helt greit og veldig bra at barnet deres er engasjert og ønsker å ta del i oppdragelse (hundekurs) og oppgavene (som mat, tur og stell) som har med hund å gjøre, men han skal ikke ha hovedansvaret. Jeg har gått på hundekurs der barn ned i 10-års-alderen har vært med på treningen så det er nok ikke noe problem for sønnen din å få delta. Men jeg anbefaler dere voksne å ta minst like stor del av hundeholdet som barnet. Det må først og fremst være deres hund. Er dere like motiverte for å ha hund om 13-åringen plutselig ikke ønsker å ha noe med hunden å gjøre?

 

Anonymous poster hash: cacbe...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lyst på hund, hatt lyst på hund i årevis. Resten av familien har også lyst på hund, men det blir mest 13-åringens ansvar. Kan han dra alene på valpekurs?

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

 

Det med valpekurs har jeg allerede skrevet at vi kommer til å bli med ham.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

 

Nei, har visst ikke fått det med. Nå hr jeg skrevet det iallfall.

 

Anonymous poster hash: 17a4d...532

Bra du har skjønt at 13-åringen ikke bør gå alene på kurs med valpen. Om dere skal bli med tror jeg ikke det er noen restriksjoner, har aldri hørt om at noen nekter barn å delta. De fleste oppmuntrer til det og en 13-åring er såpass stor at jeg ikke ser hvorfor det kan bli et problem. Men hvis du er usikker bør du høre med de som leverer kurset, det finnes jo mange forskjellige opplegg der ute.

 

Anonymous poster hash: cacbe...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...