Gå til innhold

Ang matbudsjett. 5 pers -5000kr


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg på min side har aldri skjønt argumentet: såper, shampo, vaskemidler ol skal også gå av husholdningsbudsjettet.

 

Altså, jeg skjønner at det hører hjemme der, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så fryktelig dyrt?

 

Jeg kjøper vaskepulver til vaskemaskinen i 4-5 kg dunker på europris/felleskjøpet - koster ca 99-150kr og varer i ett halvt år. Kjører 5-10 maskiner i uken. Kluet er å ikke bruke for mye, som er ett veldig vanlig problem!

 

Det samme med zalo og lano. 5liters dunker på felleskjøpet. De tror jeg at vi kjøpte for 1,5 år siden og kosta oss nok 500 tilsammen.

 

Håret trives best uten shampo med silikoner, sulfater og annet ekkelt, og det får man på vanlig butikk. Når man behandler håret ordentlig så trenger man ikke vaske det daglig heller - er lik mindre forbruk er lik billigere.

 

Husvask gjør jeg med mikrofiberkluter og vann. Kanskje en spiseskje natron innimellom. Doen kjøper jeg dorens til på europris når de har til ut til 10kr. Og dusj og badekarspray på nille når de har 30% eller 2for3 på vaskeartikler.

 

Tannkrem og annen hygiene - vel vi bruker den mengden som er anbefalt og da varer det lenger. Ansiktet har det best med naturlige produkter, så renses med kokosolje og smøres med ren arganolje.

 

Og man kan helt klar leve billigere og allikevel spise bra! På denne tiden av året er frossne grønnsaker de mest næringstike. Og hele året burde man kjøpe sesongens råvarer. Det er ikke vanskelig å ha ett høyt forbruk hvis det eneste som er godt nok er importerte varer!

 

Og at man ikke blir mett på supper og gratenger viser bare at man ikke kan lage det ordentlig!

 

Men det er klart, å ha et lavt forbruk koster mer tid, planlegging og energi, så det er ikke for alle.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

Håret trives best uten ekle ting og det får man på butikk? Det er jo butikk shampo som er verstingen på slikt?

 

Ikke ser jeg at det er fornuftig å bruke altfor lite vaskemiddel for å spare penger heller?

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Altså en indrefilet på to dager? Vi må ha minst to på en? Dere spiser jo helt klart mye mindre enn oss da. Vi hadde jo spis opp det der på en dag, og vi spiser også masse grønnsaker.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Da er det nok ikke så rart at vi bruker mindre penger enn dere, nei. Vi sørger for at kjøttet ikke er hovedfokus i retten, men mer et tillegg. Dette trives vi godt med, blir god og mett, men ikke stappmett.. Jeg blir dårlig av å trykke i meg for mye kjøtt, klart vi spiser biff en gang i blant, 'men da spise jeg halv porsjon kjøtt, og spiser meg mett på grønnsaker..

 

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om hvor kjedelig det er å ete den samme middagen 2 dager på rad hele tiden! Jeg hadde tørnet av sånt kosthold. Kan heller ikke bruke billigsåper fordi de vanligvis er proppfulle med allergener og gir meg utslett, og håret blir elektrisk og tørt.

Samme her. Jeg og mannen har allergier og sensitiv hud og kan ikke bruke omo eller annen billig vaskemiddler som selges i store pakker på europris.

Og jeg får sopp av resirkulert dopapir. Har prøvd og det blir både dyrt med appotekkvarer for å bli kvitt f...skapet og ikke minst vondt. Og så må man over på annet papir like vel. 

 

Anonymous poster hash: 14495...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok ikke så rart at vi bruker mindre penger enn dere, nei. Vi sørger for at kjøttet ikke er hovedfokus i retten, men mer et tillegg. Dette trives vi godt med, blir god og mett, men ikke stappmett.. Jeg blir dårlig av å trykke i meg for mye kjøtt, klart vi spiser biff en gang i blant, 'men da spise jeg halv porsjon kjøtt, og spiser meg mett på grønnsaker..

 

 

Anonymous poster hash: da032...397

En kjøttslintre på siden liksom? Hvordan få biffen til ikke å bli hovedfokus? Kjøttet er jo det uansett hvor mye tilbehør man har? Jeg blir sulten igjen etter kort tid om jeg bare spiser grønnsaker, det metter jo ikke veldig lenge.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også 5. Vi bruker nok nærmere 7000,- i måneden. Jeg handler mye på tilbud og fryser ned. Vaskemidler kjøper jeg alltid på tilbud. Vi kjøper likevel alt vi har lyst på.

 

Anonymous poster hash: 12e39...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En kjøttslintre på siden liksom? Hvordan få biffen til ikke å bli hovedfokus? Kjøttet er jo det uansett hvor mye tilbehør man har? Jeg blir sulten igjen etter kort tid om jeg bare spiser grønnsaker, det metter jo ikke veldig lenge.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Hvis vi har biffkjøtt, steker vi det i strimler sammen og spiser sammen med løk, paprika, brokkoli, hummus og guacamole. Det spises i pannekaker laget av kikertmel, havregryn, revet søtpotet og revet squash og egg, med hakkete pistasjenøtter strødd over.

Vi får godt med proteiner fra både kjøtt og kikerter, fett fra avokado og nøtter.

Kunne ikke tenkt meg en bedre middag💕

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Håret trives best uten ekle ting og det får man på butikk? Det er jo butikk shampo som er verstingen på slikt?

 

Ikke ser jeg at det er fornuftig å bruke altfor lite vaskemiddel for å spare penger heller?

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Det er forskjell på å bruke 'altfor lite' og for mye. Veldig mange har et overforbruk av vaskemidler, det er ikke bra for vaskemaskinen, klærne, huden eller miljøet.

 

Vaskemidlene er mye bedre nå enn de var før. Og mange får seg en oppvekker når de måler opp faktisk mengde man bruker mot hva man skal bruke. Mem for all del - hva andre gjør er ikke mitt problem.

 

Hva gjelder shampo og balsam så finnes det fine produkter på matbutikken uten skadlig ingredienser. Selv vasker jeg håret med balsammetoden og vasker håret en til to ganger i uken. Hårprodukter utover det trenger jeg ikke.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye og spare ved å handle på tilbud. Vi sparer mye på å ha en hel billy hylle i boden full av tilbudsvarer. 
Vi bruker Anglamark håndsåpe, kjøpte 30 stk når de var på tilbud til 10kr per stk. 
Kjøper pasta, hakkede tomater, mais, linser osv når det er på tilbud. 
Kjøper kjøtt og ferdigvarer når det er på tilbud pga dato. 

Bruker ikke skyllemiddel i vaskemaskinen, bruker fellskjøpet sin universalvask til all husvask (en dunk på 5 liter koster litt over 300, blandingsforholdet er 1 til 200, den varer evig), inklusiv oppvask, gulvvask osv, har ingen vindusspray, dorens eller andre greier.. 



Anonymous poster hash: cb4c9...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å bruke 'altfor lite' og for mye. Veldig mange har et overforbruk av vaskemidler, det er ikke bra for vaskemaskinen, klærne, huden eller miljøet.

 

Vaskemidlene er mye bedre nå enn de var før. Og mange får seg en oppvekker når de måler opp faktisk mengde man bruker mot hva man skal bruke. Mem for all del - hva andre gjør er ikke mitt problem.

 

Hva gjelder shampo og balsam så finnes det fine produkter på matbutikken uten skadlig ingredienser. Selv vasker jeg håret med balsammetoden og vasker håret en til to ganger i uken. Hårprodukter utover det trenger jeg ikke.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

Vår manskin måler selv hvor mye vaskemiddel det skal til for mengden tøy vi har lagt i maskinen :)

 

Anonymous poster hash: 14495...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mannen te mer at det er viktigere at han får spise pølser og brus på jobb enn at barna skal få sunn og næringsrik mat? Fy f, hadde fått høre det om mannen her hadde sagt noe sånt. 😡

 

Vi er 5, men de to eldste nærmer seg tenårene og spiser mye. Har ikke peiling på hva vi bruker i mat, er vel nærmere 10 000...

 

Anonymous poster hash: 23e86...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er jo mannen sitt argument med at han vil ha ferdigmat kun til seg selv helt på trynet... Egoistisk dritt er min første reaksjon.

 

Vi er en familie på 5 med barn på ca samme alder som du nevner og bruker ca 7500-8000kr i mnd på matbutikken. Kjøper dog mye såpeprodukter på Rema, men bruker noen hundre på snop i mnd også... Forstår ikke deg som kun har 3 brød pr uke. Vi bruker 6-7 og da spiser de fleste havregryn/grøt til frokost.

 

Ift kjøtt spiser vi ca 80% vegetarisk, men kjøttet som kjøpes er dyrt (biff og produkter fra ferskvaredisken).

 

Anonymous poster hash: 34ec9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 sin billigssjampo, SoftStyle, har flere ganger vunnet best i test. Bruker den selv, og er strålende fornøyd. Jeg var tidligere plaget av mye småkviser i hodebunnen, men de forsvant da jeg begynte med denne. Bare et tips. Og så koster den 8 kr.

 

http://www.vg.no/forbruker/billigsjampoen-best-i-test/a/23278710/

 

 

Problemet er jo at butikkshampoer passer til NORMALT hår. Har du tørt, farget, skadet eller veldig fett hår, så funker ikke den lenger.

 

Problemet til HI er at mannen hennes vil spise masse DYR drittmat hver dag, men krever samtidig at kona og barna skal livnære seg av First Price-produkter. Det er jo helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er jo mannen sitt argument med at han vil ha ferdigmat kun til seg selv helt på trynet... Egoistisk dritt er min første reaksjon.

 

Vi er en familie på 5 med barn på ca samme alder som du nevner og bruker ca 7500-8000kr i mnd på matbutikken. Kjøper dog mye såpeprodukter på Rema, men bruker noen hundre på snop i mnd også... Forstår ikke deg som kun har 3 brød pr uke. Vi bruker 6-7 og da spiser de fleste havregryn/grøt til frokost.

 

Ift kjøtt spiser vi ca 80% vegetarisk, men kjøttet som kjøpes er dyrt (biff og produkter fra ferskvaredisken).

 

Anonymous poster hash: 34ec9...94b

Jeg begynner å skjønne at vi kanskje spiser lite.. Et brød varer i ca 2 dager, men det er bare 3 som har niste.. Minste har mat i bhg (glemte å regne med det i mndutgiftene) Og jeg spiser middagsrester på jobb.

Nisten består av to skiver 100% grovt brød med omelett eller kjøttpålegg, grønnsaker, frukt og nøtter..

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En kjøttslintre på siden liksom? Hvordan få biffen til ikke å bli hovedfokus? Kjøttet er jo det uansett hvor mye tilbehør man har? Jeg blir sulten igjen etter kort tid om jeg bare spiser grønnsaker, det metter jo ikke veldig lenge.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Jeg tror alle blir sultne etter kort tid om de kun spiser grønnsaker. Grønnsaker er sunt, men ikke så næringstett at at det kan være ett måltid alene. For å bli mett må man ha både rikelig med fett og proteiner i "bunnen". Slik setter jeg sammen alle mine måltider og det går alt mellom 4 og 8,5 timer mellom hvert måltid. Deilig med jevn og god energi

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å bruke 'altfor lite' og for mye. Veldig mange har et overforbruk av vaskemidler, det er ikke bra for vaskemaskinen, klærne, huden eller miljøet.

 

Vaskemidlene er mye bedre nå enn de var før. Og mange får seg en oppvekker når de måler opp faktisk mengde man bruker mot hva man skal bruke. Mem for all del - hva andre gjør er ikke mitt problem.

 

Hva gjelder shampo og balsam så finnes det fine produkter på matbutikken uten skadlig ingredienser. Selv vasker jeg håret med balsammetoden og vasker håret en til to ganger i uken. Hårprodukter utover det trenger jeg ikke.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

På hvilket grunnlag kan du si at det finnes eks shampoo på matbutikk uten skadelige ingredienser? Vet du hva de inneholder?

 

For å få en shampoo uten kjemikalier er det best å gå for økologisk. Det er mitt langsiktige mål

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse proteiner i linser og bønner. Mannen min var skeptisk til mat uten kjøtt, men nå spiser vi kjøttfritt alle ukedager. Sparer masse penger på det, og han innrømmer at det ikke er noe problem. 

 

Men trådstarter: holdningen til mannen din er et problem. Kan ikke skjønne at han prioriterer egen fast-food fremfor felles matbudsjett. Da får han få ansvar for å sette sammen en bra og næringsfull meny for 5000 i måneden, da! :)



Anonymous poster hash: 12c28...b16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag kan du si at det finnes eks shampoo på matbutikk uten skadelige ingredienser? Vet du hva de inneholder?

 

For å få en shampoo uten kjemikalier er det best å gå for økologisk. Det er mitt langsiktige mål

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Når du tror økologiske sjampoer er sjampoer uten kjemikalier, ville jeg heller hatt som langvarig mål å øke allmenkunnskapen...

 

Hilsen kjemikeren.

 

Anonymous poster hash: af65e...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Masse proteiner i linser og bønner. Mannen min var skeptisk til mat uten kjøtt, men nå spiser vi kjøttfritt alle ukedager. Sparer masse penger på det, og han innrømmer at det ikke er noe problem. 

 

Men trådstarter: holdningen til mannen din er et problem. Kan ikke skjønne at han prioriterer egen fast-food fremfor felles matbudsjett. Da får han få ansvar for å sette sammen en bra og næringsfull meny for 5000 i måneden, da! :)

 

Anonymous poster hash: 12c28...b16

 

Ja linser og bønner er fin kilde til proteiner for de som kan spise det.

Jeg tåler svert lite av det, men så har jeg en tarmsykdom også. Spiser heller ikke svinekjøtt siden det forverrer betennelsessykdommer. Og lite ren storfe siden det er tungtfordøyelig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 14495...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja linser og bønner er fin kilde til proteiner for de som kan spise det.

Jeg tåler svert lite av det, men så har jeg en tarmsykdom også. Spiser heller ikke svinekjøtt siden det forverrer betennelsessykdommer. Og lite ren storfe siden det er tungtfordøyelig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 14495...842

Da forandres jo selvfølgelig forutsetningene..

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var matbudsjettet når du betalte for det?

 

Jeg henger meg veldig opp i at mannen setter et tak på 5000 fordi han skal spise pølser og burger på jobb?!?

 

Om han jobber to uker på og to uker av? Så får han ta seg ekstrajobb når han er hjemme? Evt du jobbe de to ukene et sted?

 

Hvor mye vil han bruke på burger og pølse de to ukene?

 

Evt så får de pengene han vil bruke på burger og pølse i jobbtiden også rekke til de to ukene han er hjemme. Det vil si at han må kjøpe ekstra brød melk, tillegg til middagene dere skal ha. .. da får vel pipa en annen lyd kanskje? Når han har brukt det meste på jobb?

 

5000 til du og barna går kanskje bra? Høres ut som en mann som spiser en del (usunt) og da rekker ikke hans penger noe særlig, samtidig som du sparer på ditt matbudsjett.

 

 

 

Anonymous poster hash: c084a...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe snop, chips, snacks, brus, boller å All annen usunn dritt mat har vi spart enorme summer på. Her snakker vi faktisk flere tusen kroner.

Nå handler vi bare litt inn til helgen.

Bare en pose med bamsemoms koster jo søren meg en 50 lapp, helt sykt og fullstendig unødig å kjøpe.

 

Om mannen her dropper å kjøpe seg brus, snop, pølser å hamburgere og heller legger litt flid i matpakken hjemmefra så kan dere leve bedre og samtidig finansiere årets sommerferie...for så dyrt er det faktisk å kjøpe dyr søppel mat HVER dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja linser og bønner er fin kilde til proteiner for de som kan spise det.

Jeg tåler svert lite av det, men så har jeg en tarmsykdom også. Spiser heller ikke svinekjøtt siden det forverrer betennelsessykdommer. Og lite ren storfe siden det er tungtfordøyelig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 14495...842

 

 

 

I tillegg så smaker jo linser og bønner ingenting. Helt greit at noen ser på mat kun som vomfyll med næringsstoffer, men jeg ønsker i tillegg å kunne nyte maten. Å proppe magen med ting uten smak fører ikke til noe nytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så smaker jo linser og bønner ingenting. Helt greit at noen ser på mat kun som vomfyll med næringsstoffer, men jeg ønsker i tillegg å kunne nyte maten. Å proppe magen med ting uten smak fører ikke til noe nytelse.

Det at du ikke klarer å lage god mat med andre ingredienser enn du vanligvis bruker, betyr ikke at det ikke går an, vet du...

 

Jeg opplever større matglede og nytelse med min vegetarmat enn jeg gjorde med det kjørtbaserte kostholdet jeg hadde før.

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så smaker jo linser og bønner ingenting. Helt greit at noen ser på mat kun som vomfyll med næringsstoffer, men jeg ønsker i tillegg å kunne nyte maten. Å proppe magen med ting uten smak fører ikke til noe nytelse.

Jeg skulle ønske jeg kunne spist det for jeg syns det er godt. Spiste det før jeg fikk uc.

Det jeg enda kan spise av og til er grønne linser, sorte bønner og kikerter så det har vi en gang i blant.

 

Nå har vi nok kommet langt unna His innlegg, men vi har heller ikke hørt noe mer fra henne.

 

Anonymous poster hash: 14495...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...