Gå til innhold

Ang matbudsjett. 5 pers -5000kr


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en pågående diskusjon med mannen nå om dette. Han mener vi bruker altfor mye penger på mat og at 5000kr holder i massevis for vår familie på 5.

 

Disse 5000 kr skal dekke mat til 2 voksne og 3 barn fra 1,5 - 7 år, bleier, våtservietter, sjampo, oppvaskmiddel, vaske og skyllemiddel, andre rengjøringsmidler og husholdningsartikler/forbruksvarer.

 

Jeg river meg i håret for jeg skjønner ikke hvordan dette skal gå opp uten å gå på bekostning av barna. Altså det går fint ann hvis vi lever på nuddler og knekkebrød, men vi skal jo ha ordentlig næringsrik mat. Dvs kjøtt, fisk og grønnsaker, brød og frukt.

 

Jeg og mannen hadde en avtale, jeg stod for kostnaden av mat og forbruksvarer i hele fjor, mot at han skulle gjøre det samme i år de mnd jeg går i ulønna perm pga manglende bhg plass (ca 8 mnd)

 

Hele min lønn i fjor gikk inn i husholdningen og dekket min del av regningene og resten til mat og div.

 

Mannen ønsker ikke å gjøre det samme da han vil ha lommepenger til å spise burgere og pølser og drikke brus på jobb, de 12 dagene i mnd han jobber. Derfor har han satt taket på 5000kr og jeg skjønner ikke hvordan vi skal få det til å gå rundt med det. Han vil ikke gi hele sin lønn på å forsørge familien på samme måte jeg gjorde de få mnd det er snakk om. Jeg blir så matt over hvor egoistisk det går ann å være. Vi trenger ikke å snu på krona. Jeg betaler min del av månedlige utgifter med kontantstøtte og barnetrygd. Så det er kun maten han skal dekke. Men han er så egoistisk at han heller vil kaste bort pengene på junkfood til seg selv og pengespill.

 

 

 

Anonymous poster hash: 08293...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en familie på 5 PG har et matbudsjett på ca 6000 i mnd. Vi klarte oss fint på 4500 -5000 men da gikk vi på kompromiss med kvaliteten.

 

Jeg ville ikke ha byttet tilbake igjen..

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 5 PG har et matbudsjett på ca 6000 i mnd. Vi klarte oss fint på 4500 -5000 men da gikk vi på kompromiss med kvaliteten.

 

Jeg ville ikke ha byttet tilbake igjen..

 

Anonymous poster hash: da032...397

Men med 6000 per mnd som er halvparten av det vi fem bruker. Hva kjøper dere da? Eller hva kjøper dere ikke? Spiser dere ekstremt lite mat?

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til SIFO sin referansebudsjett-kalkulator. Plott inn data for dere selv - se hva som er normalt forbruk for en familie som dere. Ser ut som matutgiftene deres definitivt bør være høyere enn 5000 når jeg tar to voksne og tre barn inn i kalkulatoren. 



Anonymous poster hash: 12c28...b16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint. Vår familie er prikk lik deres. Vi bruker 5000-6000 i mnd på dagligvarer.

 

Første bud er å kjøpe frukt og grønt på tilbud. Rema 1000 varierer veldig hva de har på tilbud.

Det samme gjelder kjøtt (vi spiser minimalt med kjøtt, da). Vi spiser mye fisk, prøver å handle rett fra lokale fiskere og fyller opp fryseren. Ikke sikkert dere har mulighet til det, men sjekk rundt.

 

Det vi sparer mest på, er at vi handler ekstremt lite potetgull, godteri og annen søppelmat. Vi drikker ikke brus heller.

 

Middager lages som regel i doble porsjoner, slik at annenhver dag spiser vi oppvarmet. Alltid fra bunnen av - mye supper og gratenger med bønner og linser. Ikke vanskelig, faktisk MYE lettere enn det jeg ser andre holder på med; kjøtt, ris/pasta, grønnsaker, saus - mye kasseroller og barna forsyner seg kun med ris/pasta. Og ikke minst billigere å holde seg unna kjøtt. Vi er ikke vegetarianere altså, men kjøtt blir mer til 'finbruk' nå :)

 

Og så bruker billigste håndsåpe og sjampo, de funker like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint. Vår familie er prikk lik deres. Vi bruker 5000-6000 i mnd på dagligvarer.

 

Første bud er å kjøpe frukt og grønt på tilbud. Rema 1000 varierer veldig hva de har på tilbud.

Det samme gjelder kjøtt (vi spiser minimalt med kjøtt, da). Vi spiser mye fisk, prøver å handle rett fra lokale fiskere og fyller opp fryseren. Ikke sikkert dere har mulighet til det, men sjekk rundt.

 

Det vi sparer mest på, er at vi handler ekstremt lite potetgull, godteri og annen søppelmat. Vi drikker ikke brus heller.

 

Middager lages som regel i doble porsjoner, slik at annenhver dag spiser vi oppvarmet. Alltid fra bunnen av - mye supper og gratenger med bønner og linser. Ikke vanskelig, faktisk MYE lettere enn det jeg ser andre holder på med; kjøtt, ris/pasta, grønnsaker, saus - mye kasseroller og barna forsyner seg kun med ris/pasta. Og ikke minst billigere å holde seg unna kjøtt. Vi er ikke vegetarianere altså, men kjøtt blir mer til 'finbruk' nå :)

 

Og så bruker billigste håndsåpe og sjampo, de funker like bra :)

Supper og gratenger... Hadde gått og vært kronisk sulten altså, hvertfall uten kjøtt. Blir jo billigere såklart, men orker man leve sånn over tid?

 

Og nei, billig håndsåpe og shampo funker ikke like bra. Fikk eksem av firstprice sin håndsåpe, og shampo kjøpes ikke i matbutikk.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke gå gjennom kontoen din og skrive ned hvor mye du brukte på mat og husholdning de mnd du betalte og vise han hvor mye han var med på å bruke da du betalte?

 

Vi er en familie på 4 og bruker mellom 8500 kr og 10 000 kr i mnd.

 

Høres ut som en stjerneklar du har laget familie med.



Anonymous poster hash: 14495...842
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Supper og gratenger... Hadde gått og vært kronisk sulten altså, hvertfall uten kjøtt. Blir jo billigere såklart, men orker man leve sånn over tid?

 

Og nei, billig håndsåpe og shampo funker ikke like bra. Fikk eksem av firstprice sin håndsåpe, og shampo kjøpes ikke i matbutikk.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Aldri sultne, vi :-) mye grønnsaker, fisk, egg, linser og bønner... ikke mettende, mener du?

 

Og altså, såklart kan man få utslett og reaksjoner på såper. Det gjelder å finne det som funker for seg og sine. For oss er billig-såper helt prima, det samme gjelder sjampo. Balsam og kremer, derimot, skal være kvalitet (min Dermalogica-handling går ikke innunder matvarebudsjettet vårt, for å si det sånn ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Supper og gratenger... Hadde gått og vært kronisk sulten altså, hvertfall uten kjøtt. Blir jo billigere såklart, men orker man leve sånn over tid?

 

Og nei, billig håndsåpe og shampo funker ikke like bra. Fikk eksem av firstprice sin håndsåpe, og shampo kjøpes ikke i matbutikk.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Kjøtt er meget næringsrikt og metter godt. Jeg ville også vært kronisk sulten uten kjøtt. Jeg spiser animalsk til de fleste måltider dermed kan jeg fint gå alt fra 5-8,5 timer uten mat uten å gå "i kjelleren" av sult. Stabil og jevn energi er herlig 😊

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 3. Barnet er 2 år. Vi bruker ca 10.000 kr i mnd på mat. Kvalitet er veldig viktig for oss og vi er nøye med hva vi spiser.

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 3. Barnet er 2 år. Vi bruker ca 10.000 kr i mnd på mat. Kvalitet er veldig viktig for oss og vi er nøye med hva vi spiser.

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Skrev feil, jeg mente at vi bruker kr 10.000/mnd på dagligvarer

 

Anonymous poster hash: 1608d...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Supper og gratenger... Hadde gått og vært kronisk sulten altså, hvertfall uten kjøtt. Blir jo billigere såklart, men orker man leve sånn over tid?

 

Og nei, billig håndsåpe og shampo funker ikke like bra. Fikk eksem av firstprice sin håndsåpe, og shampo kjøpes ikke i matbutikk.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

 

Nå finnes det utallige andre billig såper enn first price. Dyr håndsåpe er bortkastede penger. Og hvorfor ikke shampo fra matbutikken?

 

Anonymous poster hash: f7e3a...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Men med 6000 per mnd som er halvparten av det vi fem bruker. Hva kjøper dere da? Eller hva kjøper dere ikke? Spiser dere ekstremt lite mat?

 

Anonymous poster hash: 59936...485 [/

 

En typisk handleliste for oss ser sånn ut:

7 l melk

3 l Biola

3 brød ( til niste) kjøper frosne 12 kr stk

2 pakker havregryn (frokost)

18 egg

Agurk

Paprika

Tomater

Sitron

Ruccula

Gulrot

Søtpotet

Purre

Indrefilet

Hvitløk

Løk

bananer

epler

appelsiner

Druer

Kaffe

Nøtter

Cheerios

Kikerter

Linser

Sei

 

Vi kjøper en del til 50% som er på vei ril å gå ut på dro.

Vi spiser mer grønnsaker enn kjøtt, fyller på med nøtter og linser/ bønner.

Lager all maten fra bunnen av, ofte med vegetarisk utgangspunkt, med litt kjøtt i, gjerne 2-3 kyllingfileter til hele familien i gryten. En indrefilet varer i 2 dager. Jeg lover at vi blir mette!! Dette er et bevisst valg, ikke økonomisk, men helsemessig.

 

Ellers har vi poteter i kjelleren fra i høst, og noe elgkjøtt som vi spiser i løpet av året, så hvis vi skulle ha kjøp det kjøttet, hadde vi ikke klart oss med 6000 i mnd..

 

Vi spiser lite godteri og potetgull, drikker nesten ikke brus eller juice, det er en helg eller 2 i mnd.

 

Bruker lambi toalettpapir, kjøper det og vaskemiddel på tilbud.

 

Vi har det helt supert, men jeg skjønner at dette ikke er for alle.

 

 

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg på min side har aldri skjønt argumentet: såper, shampo, vaskemidler ol skal også gå av husholdningsbudsjettet.

 

Altså, jeg skjønner at det hører hjemme der, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så fryktelig dyrt?

 

Jeg kjøper vaskepulver til vaskemaskinen i 4-5 kg dunker på europris/felleskjøpet - koster ca 99-150kr og varer i ett halvt år. Kjører 5-10 maskiner i uken. Kluet er å ikke bruke for mye, som er ett veldig vanlig problem!

 

Det samme med zalo og lano. 5liters dunker på felleskjøpet. De tror jeg at vi kjøpte for 1,5 år siden og kosta oss nok 500 tilsammen.

 

Håret trives best uten shampo med silikoner, sulfater og annet ekkelt, og det får man på vanlig butikk. Når man behandler håret ordentlig så trenger man ikke vaske det daglig heller - er lik mindre forbruk er lik billigere.

 

Husvask gjør jeg med mikrofiberkluter og vann. Kanskje en spiseskje natron innimellom. Doen kjøper jeg dorens til på europris når de har til ut til 10kr. Og dusj og badekarspray på nille når de har 30% eller 2for3 på vaskeartikler.

 

Tannkrem og annen hygiene - vel vi bruker den mengden som er anbefalt og da varer det lenger. Ansiktet har det best med naturlige produkter, så renses med kokosolje og smøres med ren arganolje.

 

Og man kan helt klar leve billigere og allikevel spise bra! På denne tiden av året er frossne grønnsaker de mest næringstike. Og hele året burde man kjøpe sesongens råvarer. Det er ikke vanskelig å ha ett høyt forbruk hvis det eneste som er godt nok er importerte varer!

 

Og at man ikke blir mett på supper og gratenger viser bare at man ikke kan lage det ordentlig! 🙂

 

Men det er klart, å ha et lavt forbruk koster mer tid, planlegging og energi, så det er ikke for alle.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og barn på 1 år, 6 år og 8 år.

Vi bruker ca 6000 på mat og 300-500 på husholdning(vaskemidler, bleier, kosmetikk, toalettpapir o.l) Målet er hvertfall det, enkelte mnd kan det bli mer.

Men lager jeg middagslister og ukeshandler med skikkelige lister, klarer vi oss fint på 6000.

I hverdagen prøver vi å ha middager til 70-100 kr for dag. Ikke noe avansert, relativt enkle middager. Jeg handler mye på tilbud og har ikke problem med å kjøpe datovarer til 1/2 pris.

Hadde vi vært kresne og kun skulle hatt kvalitet og dyre merker hadde vi måttet økt budskjettet med noen tusen, mne nå kjøper jeg gjerne billigmerker og sparer nok en del på det. Mannen skulle nok gjerne spist biff flere ganger i uka, men det er helt uaktuelt for min del

 

Skal sies at de to eldste er småspiste, så de gjør ikke noe særlig innhugg i matforbruket.



Anonymous poster hash: a7bfc...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side har aldri skjønt argumentet: såper, shampo, vaskemidler ol skal også gå av husholdningsbudsjettet.

 

Altså, jeg skjønner at det hører hjemme der, jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så fryktelig dyrt?

 

Jeg kjøper vaskepulver til vaskemaskinen i 4-5 kg dunker på europris/felleskjøpet - koster ca 99-150kr og varer i ett halvt år. Kjører 5-10 maskiner i uken. Kluet er å ikke bruke for mye, som er ett veldig vanlig problem!

 

Det samme med zalo og lano. 5liters dunker på felleskjøpet. De tror jeg at vi kjøpte for 1,5 år siden og kosta oss nok 500 tilsammen.

 

Håret trives best uten shampo med silikoner, sulfater og annet ekkelt, og det får man på vanlig butikk. Når man behandler håret ordentlig så trenger man ikke vaske det daglig heller - er lik mindre forbruk er lik billigere.

 

Husvask gjør jeg med mikrofiberkluter og vann. Kanskje en spiseskje natron innimellom. Doen kjøper jeg dorens til på europris når de har til ut til 10kr. Og dusj og badekarspray på nille når de har 30% eller 2for3 på vaskeartikler.

 

Tannkrem og annen hygiene - vel vi bruker den mengden som er anbefalt og da varer det lenger. Ansiktet har det best med naturlige produkter, så renses med kokosolje og smøres med ren arganolje.

 

Og man kan helt klar leve billigere og allikevel spise bra! På denne tiden av året er frossne grønnsaker de mest næringstike. Og hele året burde man kjøpe sesongens råvarer. Det er ikke vanskelig å ha ett høyt forbruk hvis det eneste som er godt nok er importerte varer!

 

Og at man ikke blir mett på supper og gratenger viser bare at man ikke kan lage det ordentlig! 🙂

 

Men det er klart, å ha et lavt forbruk koster mer tid, planlegging og energi, så det er ikke for alle.

 

Anonymous poster hash: f72b2...597

Som om jeg skulle sagt det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg ikke så veldig opp i hvor mange tusen dere skal bruke hver måned.  
 
Mannen din vil klare seg med 5000 i måneden på mat.  Da må selvfølgelig han stå for handlingen og matlagingen (hvis han bare jobber 12 dager i måneden kan du kanskje hjelpe ham de dagene). Du skriver på handlelisten ved behov (melk, pålegg, såpe, pasta, frukt osv er et behov, roastbeef er et ønske). Vips, er beløpsgrensen hans problem, ikke ditt.  
 
Hvorfor har du tre barn med en mann som prioriterer seg selv før barna? 
 
Jeg tror nok jeg bruker mer enn 5000 i måneden på mat/husholdningsartikler.  Jeg er alene med to barn (9 og 13). Jeg har heldigvis ikke behov for å spare på maten, jeg velger av og til kjappe løsninger og jeg velger av og til dyre produkter fordi jeg har lyst og anledning.  Jeg er helt sikker på at hvis jeg hadde et hav av tid til å f.eks. kjøre i ulike butikker for å kjøpe ulike tilbudsvarer, hadde tid til å lage ALL mat fra grunnen av og ønsket å spise vegetarisk flere dager i uken kunne jeg levd mye billigere.  I tillegg er det dessverre aldri noen som fyller opp frysen min med viltkjøtt eller fisk.  


Anonymous poster hash: e6fc2...507
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Supper og gratenger... Hadde gått og vært kronisk sulten altså, hvertfall uten kjøtt. Blir jo billigere såklart, men orker man leve sånn over tid?

 

Og nei, billig håndsåpe og shampo funker ikke like bra. Fikk eksem av firstprice sin håndsåpe, og shampo kjøpes ikke i matbutikk.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

 

 

 

For å ikke snakke om hvor kjedelig det er å ete den samme middagen 2 dager på rad hele tiden! Jeg hadde tørnet av sånt kosthold. Kan heller ikke bruke billigsåper fordi de vanligvis er proppfulle med allergener og gir meg utslett, og håret blir elektrisk og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sultne, vi :-) mye grønnsaker, fisk, egg, linser og bønner... ikke mettende, mener du?

 

Og altså, såklart kan man få utslett og reaksjoner på såper. Det gjelder å finne det som funker for seg og sine. For oss er billig-såper helt prima, det samme gjelder sjampo. Balsam og kremer, derimot, skal være kvalitet (min Dermalogica-handling går ikke innunder matvarebudsjettet vårt, for å si det sånn ;) ).

Blir ikke mett uten kjøtt;)

 

Kunne du delt en eller flere oppskrifter med meg så kan vi teste det ut her hjemme:) Vi trenger å spare penger...

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint å klare seg på 5000, er nok mange som må bruke mindre enn det. Men det må jo bli en del enkle og stusselige måltider. Vi er like mange og gamle som dere, og bruker rundt 7000 når vi sparer, 9000 til vanlig. Men vi kjøper f.eks øl og snacks hver helg. Vi har også 8-10 typer pålegg samtidig, stort fruktfat stående fremme osv. Vi er glade i god mat, og er nok litt sære. Synes ikke kneipp er godt nok f.eks.

 

Men at dere skal spare for at MANNEN skal bruke hundre/tusenvis av kroner på take away til SEG SELV er jo helt på trynet! Faktisk verdens dårligste grunn, spør du meg!

 

Anonymous poster hash: 3d825...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere spiser, som ikke klarer dere med mindre enn 12.000 i mnd..

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint å klare seg på 5000, er nok mange som må bruke mindre enn det. Men det må jo bli en del enkle og stusselige måltider. Vi er like mange og gamle som dere, og bruker rundt 7000 når vi sparer, 9000 til vanlig. Men vi kjøper f.eks øl og snacks hver helg. Vi har også 8-10 typer pålegg samtidig, stort fruktfat stående fremme osv. Vi er glade i god mat, og er nok litt sære. Synes ikke kneipp er godt nok f.eks.

 

Men at dere skal spare for at MANNEN skal bruke hundre/tusenvis av kroner på take away til SEG SELV er jo helt på trynet! Faktisk verdens dårligste grunn, spør du meg!

 

Anonymous poster hash: 3d825...0bc

Akkurat den siste der kunne jeg ikke vært mer enig i!!!

 

Anonymous poster hash: da032...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå finnes det utallige andre billig såper enn first price. Dyr håndsåpe er bortkastede penger. Og hvorfor ikke shampo fra matbutikken?

 

Anonymous poster hash: f7e3a...b4c

 

Bortkastede penger på deg kanskje? Shampo fra matbutikken ødelegger håret mitt, trenger noe med pleie i og de er dyrere. Mannen brukte også shampo og dusj såpe fra matbutikk og klagde støtt og stadig på kvisete hud i ansikt og øverst på overkroppen. Jeg kjøpte litt skikkelig produkter til ham og etter noen uker ble huden hans fin igjen. Han ble nesten litt sur (selv om han ble glad), for dette problemet med kviser har han hatt i 20 år... også var det så enkelt å løse

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Men med 6000 per mnd som er halvparten av det vi fem bruker. Hva kjøper dere da? Eller hva kjøper dere ikke? Spiser dere ekstremt lite mat?

 

Anonymous poster hash: 59936...485 [/

 

En typisk handleliste for oss ser sånn ut:

7 l melk

3 l Biola

3 brød ( til niste) kjøper frosne 12 kr stk

2 pakker havregryn (frokost)

18 egg

Agurk

Paprika

Tomater

Sitron

Ruccula

Gulrot

Søtpotet

Purre

Indrefilet

Hvitløk

Løk

bananer

epler

appelsiner

Druer

Kaffe

Nøtter

Cheerios

Kikerter

Linser

Sei

 

Vi kjøper en del til 50% som er på vei ril å gå ut på dro.

Vi spiser mer grønnsaker enn kjøtt, fyller på med nøtter og linser/ bønner.

Lager all maten fra bunnen av, ofte med vegetarisk utgangspunkt, med litt kjøtt i, gjerne 2-3 kyllingfileter til hele familien i gryten. En indrefilet varer i 2 dager. Jeg lover at vi blir mette!! Dette er et bevisst valg, ikke økonomisk, men helsemessig.

 

Ellers har vi poteter i kjelleren fra i høst, og noe elgkjøtt som vi spiser i løpet av året, så hvis vi skulle ha kjøp det kjøttet, hadde vi ikke klart oss med 6000 i mnd..

 

Vi spiser lite godteri og potetgull, drikker nesten ikke brus eller juice, det er en helg eller 2 i mnd.

 

Bruker lambi toalettpapir, kjøper det og vaskemiddel på tilbud.

 

Vi har det helt supert, men jeg skjønner at dette ikke er for alle.

 

 

 

Anonymous poster hash: da032...397

Altså en indrefilet på to dager? Vi må ha minst to på en? Dere spiser jo helt klart mye mindre enn oss da. Vi hadde jo spis opp det der på en dag, og vi spiser også masse grønnsaker.

 

Anonymous poster hash: 59936...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...