Gå til innhold

Kosthold, gjør jeg feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 7 og vil høre om det jeg spiser og drikker er ålreit, rett og slett.

Dette spiser jeg iløpet av en dag..

 

Frokost: to stk knekkebrød med smør og brunost. (I helgene to brødskiver). Et glass appelsinjuice eller lettmelk.

 

Mellommåltid: appelsin

 

Middag: f.eks kyllingsalat med pesto, mango og avokado. Evt kjøtt, potet, grønnsaker.

 

Kvelds: Ca det samme som til frokost, appelsin/eple. Noen ganger har jeg spist lite i løpet av dagen, og derfor kanskje knasker i meg nøtter, frukt, ritzkjeks eller sjokolade.

 

Jeg tar også folat, jern og omega-3.

Høres dette for mye ut? Jeg er redd for å få i meg altfor mye kalorier for både meg og babyen, men jeg har aldri vært gravid før og er ganske rådvill når det kommer til kosthold under graviditet.. haha.

 

Takk så mye for svar, erfaring og tips!

 

Anonymous poster hash: 87e1f...bd6

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

I første trimester trenger du ikke å spise noe mer enn du gjorde tidligere, så bare spis det samme som du gjorde før du ble gravid (med mindre du allerede er overvektig da, da bør du kutte ut det som er usunt og spise mindre porsjoner).

 

I slutten av svangerskapet trenger du ikke mer enn 300 kalorier ekstra per dag, så man spiser ikke "for to". Det er snakk om et par ekstra brødskiver per dag, og det er kun mot slutten.

Lenke til kommentar

Kroppen vil nok og fint gi beskjed hva du trenger :) Jeg merker at jeg og har noen dager hvor jeg spiser ekstremt lite, andre dager spiser jeg uten å bli mett :P

 

Matsuget er forskjellig, og tror det går litt på hva kroppen trenger.

Uansett, du har masse lager i kroppen babyen henter næring fra.

Jeg fikk omgangssyke , har en pod på 22 mnd nå i barnehagen, jeg spiste ingenting på nesten 3 dager, kun vann klarte jeg å få ned, merket ingen forskjell på bevegelser til babyen. Var da i ca uke 28, nå i uke 34+5

 

Du gjør det helt riktig. Bruk sunn fornuft, variert kost og ellers vanelig anbefaling relatert til et sunt kosthold. Og man har lov å skeie ut iblant. ;) så lenge man ikke overdriver i lengre perioder gjør det ingenting ;)

Lykke til og kos deg med graviditeten <3

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes det høres lite ut det du spiser i løpet av 1 dag, om alle dager er omtrent like da.

Er du overvektig, har problemer i forhold til mat, eller er det en annen grunn til at du spiser så lite?

 

Synes du bør innføre 1-2 mellommåltider til i stedet for å stappe i deg sjokolade og kjeks.

 

Men spis ordentlig mat når du er sulten. Jeg er sulten hele tiden når jeg er gravid. Må selvfølglig ikke spise hele tiden ;)

 

Barnet klarer seg nok uansett hvor lite du får i deg, men du bør ha en normal vektstigning, og det går jeg utfra at følges opp på kontoller.

Men du skal også ha litt å ta av etter fødsel i forhold til amming og det å ta deg av babyen.

 

Lykke til i allefall.



Anonymous poster hash: afd20...f07
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...