Gå til innhold

Endt årsvikariat i permisjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøver å sette meg inn i foreldrepenger og mødrekvote og fedrekvote og det hele - og må si jeg blir litt forvirret angående hva som lønner seg og ikke. Kanskje noen her kan hjelpe meg?

 

Jeg har termin i midten av august, og har for tiden et årsvikariat i det offentlige som går ut i oktober 2017. Dette er et svangerskapsvikariat (jadda, vikaren ble også smelt på tjukka), så mest sannsynlig ikke en stilling som ville blitt fast for min del. Uansett, så betyr jo det at jeg ikke har en jobb å gå tilbake til etter endt permisjon. Jeg har skjønt at det lønner seg økonomisk å ta 100 % dekningsgrad, da ender permisjonen min i mai, så tar far 10 uker + ferie = august og barnehagestart. Sånn sett funker jo det - men hva med meg?

 

Dersom jeg skulle ha en jobb klar har jeg jo f. eks ikke krav på ferie, har jeg vel? Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er uansett, erfaringsmessig har jeg som regel begynt i ny jobb etter fellesferien. Dersom jeg ikke har en jobb klar, må jeg søke dagpenger hele sommeren mens far er hjemme? Hva om man har et jobbtilbud 3 mnd frem i tid, har man da krav på dagpenger i påvente av ny jobb?

 

Eller skal jeg bare smelle til med 80 %, ha permisjon ut juli - men da vil jo far ikke ha mulighet til å ta ut sine 10 uker før barnehagestart om jeg har skjønt det riktig?

 

Åhman, det er en jungel...

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger!

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 66f19...20b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ikke jobbe i sommer og er sikker på at du får deg ny jobb til høsten bør du velge 80% og heller utsette bhg start til etter far har tatt sin permisjon, men da vil du få 62 % dagpenger av 80% foreldrepengene om du ikke får deg jobb med en gang

.

Velger du 100% permisjon og melder deg arbeidsledig vil nok nav forvente at du tar deg sommerjobb noe som ikke bruker være ett problem å få. Nav er spessielt oppmerksomme mot mødre som blir "arbeidsledige" rett etter foreldrepermisjon og sier de ikke klarer finne seg jobb. Spessielt på sommeren der det er mange sommervikariater.



Anonymous poster hash: 6b4c0...614
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...