Gå til innhold

Uforklarlig barnløse/utredning gir ingen svar


_Harefrøken

Anbefalte innlegg

Hei 🙂

 

Forsøkt å lete litt rundt etter flere som har vært gjennom utredning som ikke har ført til noen forklaring på hvorfor man ikke blir gravide, men ikke funnet.

 

Jeg er litt overvektig, men har alltid hatt regelmessig mens. På det meste kun +-5 dager på sykluslengde. Vi har vært prøvede i ca. halvannet år og det er kun to måneder(nov. 15 og jan. 16) hvor jeg ikke har fått påvist eggløsning. I januar var det nok på grunn av noen cyster i buken som måtte ut.

 

Tester med EL-tester og temper. Tatt blodprøver i syklus som ikke viser noen hormonell ubalanse.

 

Tatt hsg-røntgen, viste mulig tetthet på høyre side, men legen mente dette kun skyldes en muskelsammentrekning og ikke faktisk tett eggleder. Noe som støttes av epikriser fra to lapraskopier, første november 14 og neste januar 16.

 

Hadde lapraskopi for fjerning av cyster. Alle cystene var i buk eller på tarm og er ikke antatt å ha noe med fertilitet å gjøre.

 

Prøvene til samboer ligger over normalen, så ingenting å være bekymret for der.

 

 

Har snakket med kjente som var i litt samme situasjon(bare uten overvekt), som fikk progesteron for å sikre at det ikke var et evnt fall i prod. mot endt syklus som var skyld i at det aldri klaffet. Andre har fått andre tilbud.

 

Jeg sitter med en følelse av at min gynekolog ikke foreslår noe som helst på grunn av overvekten. Min venninne som har PCOS og veier 30kg mer enn meg får god oppfølging og behandlingstilbud. Mens jeg bare før beskjed om å gå ned 15 kg før man prøver å henvise til IVF.

 

 

Det ble mye på en gang her, men håper å høre fra andre i noe lignende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

 

Håper dere finner ut av det. Vi prøvde i 1,5 år og skjønte ingenting ettersom vi har 1 barn fra før. Så oppdaget de en stor cyste, og etter at den ble fjernet klaffet det på andre forsøk... Har også litt høy BMI og lurte på om det var grunnen. Har du sjekket om du har PCOS.

Ønsker det lykke til videre - før eller siden går det nok skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå privat! De kan også henvise til ivf offentlig. Vi gjorde det da vi ikke følte tiltro til legen som hadde utredningen. Privatlegen vår sendte henvisning på bakgrunn av utredning (be om journalen, så du har alle prøvesvar) og vips så var vi i kø. Vi endte med privat ivf også, da kjemien med legen på sykehuset var katastrofal og jeg har legeskrekk. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde visst klart å slå av varsler her gitt...

 

MaiBaby13: Ingen tegn til PCOS... Takk for det :)

 

Åse: Hjelper ikke gå privat for henvisning til offentlig IVF, grensen for BMI endrer seg ikke av den grunn. Per dags dato ønsker vi ikke å gå privat, vi vil jo helst at det skal klaffe uten IVF også. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser det er en stund siden denne ble opprettet, så kanskje du har blitt gravid eller fått hjelp?:)

 

hvis ikke vil jeg absolutt anbefale å ta kontakt med Medicus, de er bare helt fantastiske :) vi gikk også til en gyn som vi følte ikke gadd å engasjere seg og se på løsninger med oss. Det har vi heldigvis en helt annen oppfattning av med Medicus, å her er vi inne i siste del av ny utredning nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet noe videre siden jeg skrev det. 

Har hatt en lapraskopi til, men de fant ingenting der. De bekreftet derimot at høyre eggleder er tett, men prøvde ikke gjøre noe med det.

Vi avventer med å gå privat, har med kostnad å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, _Harefrøken skrev:

Har ikke kommet noe videre siden jeg skrev det. 

Har hatt en lapraskopi til, men de fant ingenting der. De bekreftet derimot at høyre eggleder er tett, men prøvde ikke gjøre noe med det.

Vi avventer med å gå privat, har med kostnad å gjøre.

Kostnad var også for vår del veldig relevant :) vi bruker kun medicus nå i første omgang for å få en secound opinion, så blir vi nok å gå i det offentlige om de mener det samme som vår tidligere gyn :) 

Det er dessverre ikke noen billige måter å gjøre dette på :/ men man får bare håpe at det en dag går riktig vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...