Gå til innhold

Søsken - aldersforskjell spørsmål


BambiMilla

Anbefalte innlegg

Heisann dere !

Jeg lurte på en liten ting som jeg vet er veldig individuelt men ønsker gjerne å høre litt erfaringer fra dere dersom dere vil dele.
Jeg venter mitt andre barn og det vil bli ca 5 år mellom dem. Så lurer jeg på om det er noen som har barn med 4-5 års mellomrom. Hvordan er dette? Fordeler, ulemper? Syns dere det var stor forskjell å gå fra en til to?

Vet at det vil bli helt annerledes enn ting er, men jeg har så mange spørsmål og tanker som svirrer, lurer sånn på hvordan det vil bli. Noe jeg ikke vil få svar på før lille er ute og hverdagen begynner, men ønsker veldig å høre erfaringer fra andre dersom dere ønsker dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir det ca 5 1/2 år i mellom, er også veldig spent på hvordan det blir. Gutten vår viser så mye kjærlighet og hjelp i vår lille niese, men er også tidvis tydelig sjalu når vi snakker om bebisen. Blir så spennende dette😊 Hvor lagt er du kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ca 5 1/2 år i mellom, er også veldig spent på hvordan det blir. Gutten vår viser så mye kjærlighet og hjelp i vår lille niese, men er også tidvis tydelig sjalu når vi snakker om bebisen. Blir så spennende dette Hvor lagt er du kommet?

Koselig ! Jeg også er kjempespent, fortalte det til gutten min veldig tidlig, så føler han ikke helt skjønner når det skjer. Virker som han er litt lei av å snakke om det og at alle spør, så jeg har sluttet snakke så mye om det, kun når han vil eller spør.

Jeg håper og tror det vil gå bra. Er så utrolig rart å tenke på hvordan ting vil bli fordi jeg aner jo ikke. Blir jo en helt ny hverdag på alle måter.

 

Kan jo godt hende han vil se på babyen litt som sin egen  :) !

Jeg er kun 15 uker på vei (eller, 16 imorgen ! ) Kjenner en del liv, men nå syns jeg det er påtide med spark da jeg kjente det med første i uke 16.

Hvor langt er du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 21 uker. Har så vidt begynt å kjenne liv. Med første kjente jeg liv veldig tidlig så jeg synes det er litt ekkelt at det er så lite aktivitet nå. Har morkaka foran så det demper visst en del.

 

Utrolig spennende er det i hvertfall og gøy å då oppleve det litt igjennom barna også. En av de fine tingene med å få med stort mellomrom synes jeg er at de involveres på en litt annen måte 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er 5 år mellom jentene mine. Nå er yngste 9 mnd, og det har gått kjempefint. Det var stor overgang for storesøster, som hadde vært enebarn så lenge. I begynnelsen var hun veldig følsom og sårbar, vi snakket mye om hvor glade vi er i henne, at vi aldri vil bli mer glad i lillesøster enn i henne osv. Fordelen med en femåring er at de langt på vei kan si hva de føler og unngår å holde det inni seg. Hun syns babyen var litt kjedelig i begynnelse, hun lå jo bare der. Nå som hun gir mer tilbakemelding, er det kjempekoselig å se hvor god kontakt de har. Ingen får lillesøster til å le så mye som storesøster. I tillegg er det super avlastning, de leker og koser sammen hele tiden <3   



Anonymous poster hash: c70ae...317
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er 5 år mellom jentene mine. Nå er yngste 9 mnd, og det har gått kjempefint. Det var stor overgang for storesøster, som hadde vært enebarn så lenge. I begynnelsen var hun veldig følsom og sårbar, vi snakket mye om hvor glade vi er i henne, at vi aldri vil bli mer glad i lillesøster enn i henne osv. Fordelen med en femåring er at de langt på vei kan si hva de føler og unngår å holde det inni seg. Hun syns babyen var litt kjedelig i begynnelse, hun lå jo bare der. Nå som hun gir mer tilbakemelding, er det kjempekoselig å se hvor god kontakt de har. Ingen får lillesøster til å le så mye som storesøster. I tillegg er det super avlastning, de leker og koser sammen hele tiden <3   

 

Anonymous poster hash: c70ae...317

 

Så fantastisk å lese <3 Min gutt er en veldig følelsesladd person, elsker å hjelpe til  men er også veldig følsom og sensetiv. Veldig spent på hvordan det vil gå :) Jeg har inkludert han i svangerskapet fra første stund, så han er med på hele reisen. Vi snakker om det når han har lyst og han får være med på å se magen vokse. Klarte ikke holde det hemmelig, han merker så fort på meg når det er noe. 

Det er klart helt rett det du skriver, det er godt at vi kan få høre hva dem tenker og mener. Hva de føler ! Det er et stort pluss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jente er nesten 9 år når den lille kommer, var ikke så populært med en gang vi fortalte det, og det ble en del tårer å frustrasjon. Hun er redd for å bli glemt/ og at vi skulle bli mer glad i babyen. Men etter en lang samtale så har hun endelig begynnt å glede seg masse. Hun er eneste barnebarn osv også så man kan si hun har fått alt fra alle i alle år😆 Så klart det blir en stor forandring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 4 år mellom her, kjekt å se det er flere med 4-5 år i mellom, vi prøvde lenge så jeg har stresset litt med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! 

 

Jeg hadde en gutt på fem da jeg fikk en ny gutt for 2,5 år siden. Det var veldig praktisk at han var så stor at han kledde på seg selv, ikke trengte å bæres o.l. Vi kunne jo også prate med ham og forklare hva babyen tåler og ikke.

 

I ettertid ser jeg at vi nok har hatt for store forventninger til eldstemann; at vi gjorde ham litt større enn han egentlig var. Og så var det nok en veldig stor overgang at han plutselig fikk så mye mindre oppmerksomhet.

Når det er så lenge siden man har hatt baby, har man nesten glemt hvordan det er :). Det tar jo så utrolig mye tid!  jeg ser nå at dette bare har vedvart, og at manglende oppmerksomhet/omsorg overfor eldstemann har gjort ham i dårlig humør. Veldig synd!!! Jeg var IKKE forberedt på at det skulle bli sånn, og jeg har altså ikke sett det skikkelig før nå - når jeg er gravid igjen (vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men man tenker jo litt mer over det hele når man er gravid :D). 

 

Så skulle jeg gjort dette på nytt ville jeg prøvd å fulgt opp eldstemann bedre, i hvert fall fra babyen nærmer seg året og faktisk kan overlates til andre en liten stund (det er jo selvfølgelig individuelt når man er klar for det, da....) Jeg husker at jeg spurte ham i begynnelsen om vi skulle finne på noe på egenhånd bare vi to, men han var sjelden interessert i det. Og så bare dabbet det av. Men nå har jeg begynt å bruke de små mulighetene i hverdagen, f.eks prioriterer jeg å lese på sengen for eldstemann, noe som lenge ble fullstendig nedprioritert. Prøver også å unne ham litt ekstra, slik som at vi voksne og eldstemann ser film sammen/spiller spill sammen på lørdagskvelden etter at minsten har lagt seg. Og så ser jeg at det er kjempeviktig å holde rommet hans hellig! Tror faktisk det som gjør han i aller dårligst humør er at jeg har vært for sløv med å la lillebror gå inn på rommet hans... (Forståelig nok...)

 

I tillegg er det en utfordring å få ettermiddagen til å gå opp. Eldstemann skal på diverse treninger og kamper, og da må jo lillebror bare bli med. Så det har blitt mye leking langs fotballbaner og diverse :). Men det er jo også veldig kjekt, da! Men det er vanskelig å få til egne aktiviteter for oss voksne når ungene har så forskjellige behov.

 

Ellers er det altså mange fordeler, det merker jeg i hvert fall nå når jeg skal ha baby og 2,5-åring samtidig..... 

 

Storebror gleder seg kjempemye til neste baby kommer, så det er jo et godt tegn, da...

 

Ble litt langt dette, men spørsmålet ditt satte i gang masse tanker hos meg :)

 

Masse lykke til med ny baby!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi venter nå nr 4 i august😀 de 3 andre er da 9,5 år, 7,5 år og 4,5 år 😉 fordelen er at de andre klarer seg mer selv og mer enn gjerne vil være med å hjelpe til. De gleder seg veldig 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter nr 3 og det blir 3.5 år mellom de to eldste og 5 år mellom mellomste og den som nå er i magen. Eldste min gleder seg glugg, mens minste er veldig usikker (4.5år nå). Han presiserer veldig ofte at han er minst i familien.. He he. Så det blir spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...