Gå til innhold

Lystgass på st.Olav???


Limeserethe

Anbefalte innlegg

Er det det ennå? 5 år siden sist å da var det Me ei spesiallagd maske utenpå som liksom skulle fange opp alt utslipp... å hva er evt alternativet? Er ikke veldig ivrig på epidural...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har slutta med lystgass. Jeg var veldig skeptisk, siden jeg følte at lystgassen hadde berget meg første gang. Men etter samtale med jordmor på sykehuset (henvist fra min vanlige jm), ble jeg litt mer vennlig innstilt til epidural. Og når dagen kom, og riene hadde vart i 12t og dryppet ble skrudd på, da hylte jeg etter epidural. Og det ble en veldig fin fødsel, ingen plager i etterkant. Bare en absurd følelse mens den satt i av å ikke ha helt kontroll på kroppen. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde epidural me nr 1. Fikk en spinalhodepine som varte i 4 dager etterpå. Nr 2 brukte jeg kun lystgass. Unner ikke min værste fiende den hodepina. Ikke no som hjalp. Fikk ikke stort heller siden jeg skulle amme. Kasta opp å lå å grein i 3 dager... flott barseltid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på St.Olavs i mars, og fikk ingen form for smertelindring. Det eneste jeg hadde lyst på var lystgass, men fikk vite like før fødsel at de ikke hadde det på St.Olavs.. Når jeg kom inn med 5 cm åpning og intense rier fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde noe som kunne dempe smerten, jeg spurte og ba flere ganger om jeg ikke kunne få et eller annet slik at det dempet det bittelitt iallefall, men nope. 

Min baby satt fast i bekkenet og det hele tok forferdelig lang tid, blant annet 2,5 time med full åpning og konstante rier. Det var rett og slett helt grusomt, jeg hadde ingen kontroll på kroppen og smertene var så intense at jeg var villig til å få hva som helst bare den verste smerten kunne dempes litt. Hadde en veldig tafatt jordmor som verken sa noe eller gjorde noe, det var på nippet til å gå galt da en barnelege kom inn å lurte på hvorfor i all verden de ikke var tilkalt tidligere når makstiden på full åpning og pressing er 1 time.. 

Snakk med jordmor før du skal føde, få vite nøyaktig hvilken alternativer du har til smertelindring, slik at du kan be om det du vil ha når det står på! 

Lykke til, det ER fantastisk tross alt! :-)



Anonymous poster hash: 6425e...503
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men iallverden for en tafatt jm du kom utfor da?! Jeg testet ut badekar, dusj, gå/bevege meg med prekestol, epidural, ulike stillinger da jeg ikke kunne stå lenger; det meste. Så de har jo masse hjelpemidler til rådighet! Og de alle jm var så snille og greie. Kanskje du traff på hun som tok i mot mitt første barn? Hun vil jeg aldri se igjen! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det jeg både har sett på fødeprogrammer og lest, at det nettopp finnes mange alternativer 🙈 Men jeg fikk et plent "nei vi har ikke noe, det finnes ikke noe du kan gjøre/få nå dessverre"

Jeg sa i tillegg maange ganger at jeg kjente jo at det ikke skjedde noe der nede og at det ikke var fremgang "joooda litt fremgang er det.." Men jeg hadde jo rett, babyen satt helt fast så det skjedde jo ingenting.

 

Pga jordmoren så var så tafatt og verken kommuniserte med meg eller hjalp meg noe som helst ble det en traumatisk fødsel for oss dessverre.

 

Så jeg råder deg HI til å undersøke alternativene dine, og bytt jordmor om du ikke "klaffer" godt nok med henne! 😄

 

 

Anonymous poster hash: 6425e...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...