Gå til innhold

Sykepenger etter endt svangerskapspermisjon og 3 md ulønnet perm


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvor lenge jeg må jobbe for å få rett på sykepenger etter den 3 måneder lange ulønnede permisjonen jeg hadde etter svangerskapspermisjon?

Jeg var så uheldig å utvikle revmatisk sykdom som følge av graviditeten. Dette fant man først ut flere måneder etter fødsel. Jeg burde jo blitt sykmeldt, men visste ikke alvorlighetsgraden av min situasjon den gang og tenkte dette var forbigående vondter så jeg bad ikke om sykmelding.. Jeg har aldri ønsket å misbruke den flotte velferden vi har her til lands og tok 4 uker ferie etter perm og så 3 md ulønnet perm i håp om at jeg da ville være bra igjen til jobb.

I perioden med ulønnet perm prøves det ut behandling etter behandling og ingen medisin fikk jeg effekt av. Legen min sier jeg ikke bør jobbe før sykdommen er under kontroll for da blir det ekstra belastning på leddene mine og dette kan i verste fall føre til uførhet. Jeg finner så ut at jeg har mistet retten på 100% sykepenger pga den ulønnede permen og er i et dilemma da jeg ikke har råd til å gå i måneder uten full inntekt. Jeg tvinges egentlig ut i jobb pga det økonomiske og dette er imot spesialistens råd og ønske for meg.

Denne uken fant jeg også ut at jeg igjen er gravid og de neste månedene blir veldig uforutsigbart da jeg må slutte på medisinene som prøves ut pga barnet og mtp om jeg blir verre i kroppen. Mitt spørsmål er: hvor lenge må jeg jobbe for å ha rett på 100% sykepenger ved ev sykdom når det gjelder meg? Og må jeg jobbe den tiden i 100% stilling? Hva med om min sønn blir syk og rett på å være hjemme med han? Han starter i barnehage neste uke.

 

 

Anonymous poster hash: 4abe2...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jobbe minst 4 uker i den % du har stilling i.

Om ungen blir syk kan far ta sykt barndager.

 

Det du bør tenke på er om en graviditet er så lurt siden belastningen på leddende dine vil bli mye større, men det regner jeg med legen din også har fortalt deg.

 

 



Anonymous poster hash: 8c111...f60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min og revmatologen min er klare på at tilstanden IKKE skal være en grunn til å velge bort å få flere barn. Det har i visse tilfeller også skjedd at tilstanden bedres ved ny graviditet, men kan også skje at den forblir som den er.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...