Gå til innhold

Hvilke kilder for generelle helseråd modererer dere etter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere sier dere sletter råd som går på tvers av generelle helseråd, men hvilke kilder bruker dere? Er det folkehelseinstittuttets uttalelser dere modererer etter eller noe annet? Kan være greit å vite siden det tydeligvis er en fast regel.

 

Anonymous poster hash: d787f...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jigglewiggle

Hvilke generelle helseråd vi modererer etter varierer naturligvis, alt etter hvilken problemstilling eller spørsmål en bruker har. Det er også viktig å huske på at noen av moderatorene kan ha kompetanse innen et felt og da er det ikke alltid så enkelt å finne linker for å underbygge påstandene. Det tar unødvendig langt tid for oss å sitte og lete opp linker for å underbygge alle avgjørelser. Vi er få moderatorer og da må vi prioritere å moderere det som trengs, vi har også løst det ved å ha en egen tråd på ris og ros som forklarer hvilkene tråder som er fjernet og med henvisning til reglene.

 

Om informasjonen kommer fra lege, ernæringsfysiolog, personlige trenere eller doktor online så kan det være vanskelig å komme med link (unntatt dr online og andre nettsider hvor det kommer artikler, råd eller annet, for eks).

 

I dette tilfellet er min kilde ernæringfysiolog og legen min, jeg lærte utrolig mye av å gå hos dem for noen år siden.

 

Fant en link som nevner det å gå med kaloriunderskudd;

http://www.afpt.no/?page=3&title=fagstoff&post=1369&rel=78

 

Jeg skrev det i det andre svaret mitt at det som er sunt for en er ikke nødvendigvis sunt for en annen. Derfor prøver vi ligge på en gyllen middelvei, og det er ikke bra å ligge 1000 kcal i underskudd per dag over lengre tid. Særlig ikke når det er trening i tillegg.

 

JW, moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke generelle helseråd vi modererer etter varierer naturligvis, alt etter hvilken problemstilling eller spørsmål en bruker har. Det er også viktig å huske på at noen av moderatorene kan ha kompetanse innen et felt og da er det ikke alltid så enkelt å finne linker for å underbygge påstandene. Det tar unødvendig langt tid for oss å sitte og lete opp linker for å underbygge alle avgjørelser. Vi er få moderatorer og da må vi prioritere å moderere det som trengs, vi har også løst det ved å ha en egen tråd på ris og ros som forklarer hvilkene tråder som er fjernet og med henvisning til reglene.

 

Om informasjonen kommer fra lege, ernæringsfysiolog, personlige trenere eller doktor online så kan det være vanskelig å komme med link (unntatt dr online og andre nettsider hvor det kommer artikler, råd eller annet, for eks).

 

I dette tilfellet er min kilde ernæringfysiolog og legen min, jeg lærte utrolig mye av å gå hos dem for noen år siden.

 

Fant en link som nevner det å gå med kaloriunderskudd;

http://www.afpt.no/?page=3&title=fagstoff&post=1369&rel=78

 

Jeg skrev det i det andre svaret mitt at det som er sunt for en er ikke nødvendigvis sunt for en annen. Derfor prøver vi ligge på en gyllen middelvei, og det er ikke bra å ligge 1000 kcal i underskudd per dag over lengre tid. Særlig ikke når det er trening i tillegg.

 

JW, moderator.

Med andre ord modererer dere da etter eget forgodtbefinnende.

 

Det synes ikke jeg er noen god måte å regulere et slikt stort forum på. Det kor bare mulig å lese ut fra forumreglene Hva som er ok og hva som ikke er ok å skrive. Når dere sensurerer noe bør dere kunne henvise tydelig til hvilken regel som har blitt brudt.

 

 

Anonymous poster hash: d787f...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jigglewiggle

Med andre ord modererer dere da etter eget forgodtbefinnende.

 

Det synes ikke jeg er noen god måte å regulere et slikt stort forum på. Det kor bare mulig å lese ut fra forumreglene Hva som er ok og hva som ikke er ok å skrive. Når dere sensurerer noe bør dere kunne henvise tydelig til hvilken regel som har blitt brudt.

 

 

Anonymous poster hash: d787f...036

Det ligger alltid en begrunnelse på hvorfor en tråd er fjernet. At vi modererer etter forgodtbefinnende stemmer aldeles ikke og du finner tonnevis med informasjon når det gjelder kaloriunderskudd under trening over lang tid.

 

For meg å ramse opp alle mulige linker har ingen mening siden det ligger mye info om dette tilgjengelig.

 

Dette blir siste svaret fra meg angående dette temaet. Vi har rett og slett ikke kapasitet til å verken lete frem linker for å forsvare alle modereringer, da får vi aldri gjort jobben vår som er å moderere etter reglene satt av forlaget.

 

JW, moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger alltid en begrunnelse på hvorfor en tråd er fjernet. At vi modererer etter forgodtbefinnende stemmer aldeles ikke og du finner tonnevis med informasjon når det gjelder kaloriunderskudd under trening over lang tid.

 

For meg å ramse opp alle mulige linker har ingen mening siden det ligger mye info om dette tilgjengelig.

 

Dette blir siste svaret fra meg angående dette temaet. Vi har rett og slett ikke kapasitet til å verken lete frem linker for å forsvare alle modereringer, da får vi aldri gjort jobben vår som er å moderere etter reglene satt av forlaget.

 

JW, moderator.

Nå spurte jeg Hva dere brukte som utgangspunkt for det dere kaller generelle helseråd, ikke spessielt for kaloriunderskudd. Helse dreier seg jo om mer enn slanking. Er det for eksempel greit å foreslå ulike typer dietter? Treniñgsråd? Bruk av akupunktur eller heading?

 

Det finnes mer eller mindre klare generelle anbefalinger for mye som har med helsen vår å gjøre.

Min forslag er at dere lager faste retningslinjer jeg, som legges ut sammen med resten av forumreglene, for hva dere godtar og hva dere ikke godtar på området. Det kan for eksempel være at dere sletter alt som bryter med folkehelseinstituttet anbefalinger eller liknende.

 

Anonymous poster hash: d787f...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jigglewiggle

Nå spurte jeg Hva dere brukte som utgangspunkt for det dere kaller generelle helseråd, ikke spessielt for kaloriunderskudd. Helse dreier seg jo om mer enn slanking. Er det for eksempel greit å foreslå ulike typer dietter? Treniñgsråd? Bruk av akupunktur eller heading?

 

Det finnes mer eller mindre klare generelle anbefalinger for mye som har med helsen vår å gjøre.

Min forslag er at dere lager faste retningslinjer jeg, som legges ut sammen med resten av forumreglene, for hva dere godtar og hva dere ikke godtar på området. Det kan for eksempel være at dere sletter alt som bryter med folkehelseinstituttet anbefalinger eller liknende.

 

Anonymous poster hash: d787f...036

Du kommer med gode forslag og jeg tar det med videre, takk for tips! :)

 

JW, moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg Hva dere brukte som utgangspunkt for det dere kaller generelle helseråd, ikke spessielt for kaloriunderskudd. Helse dreier seg jo om mer enn slanking. Er det for eksempel greit å foreslå ulike typer dietter? Treniñgsråd? Bruk av akupunktur eller heading?

 

Det finnes mer eller mindre klare generelle anbefalinger for mye som har med helsen vår å gjøre.

Min forslag er at dere lager faste retningslinjer jeg, som legges ut sammen med resten av forumreglene, for hva dere godtar og hva dere ikke godtar på området. Det kan for eksempel være at dere sletter alt som bryter med folkehelseinstituttet anbefalinger eller liknende.

 

Anonymous poster hash: d787f...036

 

Men utfordringen er jo å lage regler som ikke er åpne for vurdering av den enkelte moderator. Det er en god tanke å lage helt klare regler, men også Norges lover er åpne for fortolkninger. Det blir litt flåsete å si at det modereres etter den enkeltes forgodtbefinnende, men det er selvsagt at det modereres etter den enkeltes skjønn. Det er like selvsagt at det derfor blir noe tilfeldig hva som modereres og hva som får stå. Selv har jeg faktisk fagkunnskap på et av de områdene som veldig ofte modereres, men da jeg selv var moderator i en kort periode, var det allikevel ikke slik at jeg kunne bruke egen tittel og egne leste bøker som argument for at lista skulle legges der jeg ville lagt den. Så sånn sett støtter jeg at man i større grad bruker f.eks folkehelsa som norm og prøver å legge moderering i samsvar med råd derfra. Selv om jeg altså mistenker at det allikevel vil bli stor variasjon i hva som får stå og hva som blir moderert, rett og slett fordi man leser råd og retningslinjer ulikt avhengig av hvem man er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også drøyt å forlange full helseutdanning på frivillige moderatorer.



Anonymous poster hash: fd8ce...a18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er også drøyt å forlange full helseutdanning på frivillige moderatorer.

 

Anonymous poster hash: fd8ce...a18

 

 

Og ikke ville det vært i samsvar med fagetiske retningslinjer heller. Å moderere her inne som lege, som ernæringsfysiolog, som sykepleier, som psykolog - det ville ikke vært i samsvar med faglig forsvarlig yrkesutøvelse. Så lenge man ikke ser personen, kjenner helheten og vet sikkert hva man rådgir, så bør man ikke rådgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...