Gå til innhold

Trygt å dra til tannlegen?


blizzard77

Anbefalte innlegg

Jeg hadde helt glemt at jeg er satt opp med en tannlegetime nå på mandag. Da er jeg 6+1. Men er det trygt å gjennomføre den? Jeg har googlet, og jeg ser jo at mange fraråder det. Vil jo helst ikke gjøre noe som kan være skadelig 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs litt hvem du går til/hva slags utstyr de har.

 

Jeg måtte ringe min tannlege i uke 29 pga akutt tannverk. Han sa at han ikke hadde røntgenapparat som var trygt for gravide, men henviste meg til en litt større tannklinikk i nærmeste by. Jeg ringte dit, og de hadde apparat som var trygge i bruk.

 

Anonymous poster hash: 438d5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt motsatt faktisk, at det anbefales at man går til en ekstra sjekk hos tannlegen når man er gravid. Husker ikke helt årsaken, men tror det har noe med at man lettere kan få hull når man er gravid. Tannlegen min hadde røntgenforkle jeg kunne ha på meg, men han sa også at det er veldig lite stråling i de nyere apparatene, og at det f.eks. kan være mer stråling ved en ultralyd. Møt opp til avtalt tid på mandag og fortell at du er gravid. Det er ikke sikkert det trengs å ta røntgen, evt kan du spørre om røntgenforkle. :)



Anonymous poster hash: 66ffe...d6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta en ekstra sjekk hos tannlegen. Har ikke gjort det (pga latskap), men så lenge du sier ifra til tannlegen skal det være helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100% trygt å gå til tannlege for en undersøkelse med røntgen når man er gravid!!! Mye større strålefare ved UL og flyturer. Og nå har de aller fleste tannleger digitalt røntgenutstyr med minimal stråling.

 

Det som man skal huske på er at gravide ikke skal benytte bedøvelse som heter Citanest. Citanest kan føre til spontanabort og prematurfødsel.

 

Hilsen tannlege😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider