Gå til innhold

Trygt å dra til tannlegen?


blizzard77

Anbefalte innlegg

Jeg hadde helt glemt at jeg er satt opp med en tannlegetime nå på mandag. Da er jeg 6+1. Men er det trygt å gjennomføre den? Jeg har googlet, og jeg ser jo at mange fraråder det. Vil jo helst ikke gjøre noe som kan være skadelig 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs litt hvem du går til/hva slags utstyr de har.

 

Jeg måtte ringe min tannlege i uke 29 pga akutt tannverk. Han sa at han ikke hadde røntgenapparat som var trygt for gravide, men henviste meg til en litt større tannklinikk i nærmeste by. Jeg ringte dit, og de hadde apparat som var trygge i bruk.

 

Anonymous poster hash: 438d5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt motsatt faktisk, at det anbefales at man går til en ekstra sjekk hos tannlegen når man er gravid. Husker ikke helt årsaken, men tror det har noe med at man lettere kan få hull når man er gravid. Tannlegen min hadde røntgenforkle jeg kunne ha på meg, men han sa også at det er veldig lite stråling i de nyere apparatene, og at det f.eks. kan være mer stråling ved en ultralyd. Møt opp til avtalt tid på mandag og fortell at du er gravid. Det er ikke sikkert det trengs å ta røntgen, evt kan du spørre om røntgenforkle. :)



Anonymous poster hash: 66ffe...d6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av jordmor om å ta en ekstra sjekk hos tannlegen. Har ikke gjort det (pga latskap), men så lenge du sier ifra til tannlegen skal det være helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100% trygt å gå til tannlege for en undersøkelse med røntgen når man er gravid!!! Mye større strålefare ved UL og flyturer. Og nå har de aller fleste tannleger digitalt røntgenutstyr med minimal stråling.

 

Det som man skal huske på er at gravide ikke skal benytte bedøvelse som heter Citanest. Citanest kan føre til spontanabort og prematurfødsel.

 

Hilsen tannlege😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da ikke noe stråling når man tar UL, siden apparatet bruker lydbølger, ikke røntgen.

Jo, det er noe stråling ved UL. Men dette er ikke røntgenstråling.

Slik stråling man benytter under UL kan føre til oppvarming av fosteret, og kan dermed være risiko ved uvettig bruk. Men uvettig bruk er det jo ikke snakk om ved et normalt svangerskap.

Så stråling ved UL og røntgenstråling ved tannlegebesøk regnes som helt ufarlig😊

Håper dette var oppklarende.

 

http://www.nrpa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd er ikke ioniserende stråling slik som røntgen, men benytter lydbølger. Det er helt forskjellige ting, og kan ikke sammenlignes.

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken du viser til fra strålevernet handler om "uvettig" bruk der foreldrene utfører ultralyd som ikke er diagnostisk berettiget. Dette kan feks være undersøkelser der foreldrene kun er ute etter bilder til "å henge på veggen". Det er ikke nok forskning tilstede og derfor forholder de seg til føre-var prinsippet. Ordinære ultralydundersøkelser er trygt

 

Anonymous poster hash: 9d4a1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen i dag. Han ville faktisk ikke ta røntgen, men sa det var ulik praksis rundt omkring i landet? At i Bergen gjorde de gjerne det, mens i Oslo var de litt mer restriktive på det? Vel, en bekymring mindre i hvert fall - og det ble dyrt nok med rens og slikt likevel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos tannlegen forrige uke, er 11 uker. Måtte borre og han anbefalte ikke bedøvelse! Han sa det var litt uavklart om det var greit eller ikke, men at forskning viste at det kunne være skadelig tidlig i svangerskapet... Pinte meg igjennom boringen 😁 Røntgen ville han ikke ta..

 

Anonymous poster hash: 5f35c...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...