Gå til innhold

Til dere som har/skal ta Nib/duo test/Nipt/harmony i utlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser på mulighet for en slik test i København eller Gøteborg. Vet norn om noen klinikker har samarbeidspartnere i Norge som ksn ta blodprøven på forhånd så resultatet av den er klar når man kommer ned til ultralyd?

 

Noen som kan anbefale noen klinikker?

 

Valgte dere NIB eller NIPT og hvorfor?

 

Anonymous poster hash: 53b01...047

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet så er NIPD og Harmony testene KUN blodprøver, og ultralyd hører ikke med. Blodprøva er ikke godkjent i Norge så den må tas i utlandet!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kontaktet en klinikk i London. De ville jeg skulle komme i uke 12 og ta UL samtidig som blodprøven. Og nei, det går nok ikke an å ta blodprøve i Norge såvidt meg bekjent. Tror heller ikke Sverige tilbyr denne blodprøven, men duotest (samme som kvinner som føder etter 38 fylte år eller har andre risikofaktorer får i Norge).

 

Jeg var under 38 år, men over 35 år. Endte med å kun ta tidlig UL privat i Norge. Og fikk en perfekt liten baby. Fant ut at Ryanair til London var billigere enn fly/ båt til København.

 

Hva er grunnen til at du ønsker dette?

 

Anonymous poster hash: c5aa2...387

Lenke til kommentar

Denne blodprøven kan man ta både i Sverige, Danmark og London. Jeg skal selv ta denne prøven førstkommende tirsdag, i Danmark, da den er ca 4000kr billigere enn i Sverige, på klinikken jeg skal. Du kan dessverre ikke ta blodprøven i Norge. På klinikken tar de ultralyd først, så blodprøve. Denne sendes samme dag til Japan ( noen sender til USA). Får svar etter ca 14 dager. Prøven kan tas fra 10 fullgåtte uker. Søk opp NIPT/NIFTY/HARMONY på nettet. Masse info.

Lenke til kommentar

Vi tok denne testen i Sverige på torsdag, tar ca 14 dager å få svar. Tror den ble sendt til Hongkong for analyse. Kostet 7600,- SEK, inkl en liten ultralyd først (denne var ikke så veldig bra)..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Annonse

Hva er det disse prøvene kan vise som man ikke ser på de norske testene? Noe jeg ikke har fått med meg? :)

de viser det samme som Duotesten i Norge.Men duotesten kan bare gi ett  85% sikkert svar,mens Nipt testen er 96-98% sikker.

Lenke til kommentar

de viser det samme som Duotesten i Norge.Men duotesten kan bare gi ett  85% sikkert svar,mens Nipt testen er 96-98% sikker.

Duo-test er ikke det samme som Nipt/harmony-test. En Nipt/harmony analyserer fosterets DNA i mors blod.

En DNA-analyse er mer sikker enn hormon-analyse. 

 

Ved en duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i blodet til den gravide:

  • Pregnancy Associated Plasma Protein A (PAPP-A)
  • Fritt beta humant chorion gonadotropin (bHCG) i serum
  • dette i kombinasjon med ultralydundersøkelse mht nakkefoldmåling
Lenke til kommentar

 

Duo-test er ikke det samme som Nipt/harmony-test. En Nipt/harmony analyserer fosterets DNA i mors blod.

En DNA-analyse er mer sikker enn hormon-analyse. 

 

Ved en duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i blodet til den gravide:

  • Pregnancy Associated Plasma Protein A (PAPP-A)
  • Fritt beta humant chorion gonadotropin (bHCG) i serum
  • dette i kombinasjon med ultralydundersøkelse mht nakkefoldmåling

 

jeg sa ikke det var samme testen ,jeg sa de viser det samme.Og med det mener jeg sjansen for å få diverse trisomier.

Lenke til kommentar

jeg sa ikke det var samme testen ,jeg sa de viser det samme.Og med det mener jeg sjansen for å få diverse trisomier.

Som sagt over her, de analyserer to helt forskjellige ting, så nei, de viser ikke det samme. Man kan ikke få samme resultat av en dna-test kontra en hormontest selv om begge testene ser etter samme trisomier. På bakgrunn av dette, kan man da heller ikke sammenlikne sjansene/prosentene den ene testen viser, opp mot den andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal ta i Gøteborg, koster nesten det samme dom i Køben.. Hvor tar du testen?

 

Anonymous poster hash: 209d5...2a6

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Annonse

Vi dro til København for å ta NIPTY test på Lilleliv. Dro dit på lørdag 9.7, men da plutselig sa de at de ikke gjorde slike tester i helgene....Det står det ingenting om på sidene deres :(

Så da måtte vi flytte fly og hotell så vi reiser hjem en dag senere. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er akkurat blitt gravid, er bare 4 uker på vei, men planleggerå ta denne testen om spiren holder seg på plass.

 

Er 32 år. Noen som vet om man kan ta denne testen i en helg noe sted?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Vi tok harmony/ nipt på ultralydklinikken i København sentrum. http://www.ultralydklinikken.dk

 

De har timer på lørdag (og du kan bestille online på hjemmesiden og avbestille inntil 24-timer før). Tok fly ned om morgenen og retur på kvelden. Takket samtidig ja til duotest i Norge (er over 38 år). Begge viste lav risiko og begge traff på kjønn. I ettertid var det kanskje litt unødvendig å betalte ca 6000nkr for UL og blodprøve (ca 5000dkr), men en bekymring mindre.

 

(Og nei, ingen i Norge samarbeider om å ta blodprøver til dette da det er utenfor Bioteknologiloven, inkl kvinner under 38 år som vil ha duotest).

 

Anonymous poster hash: c5aa2...387

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi dro til København i uke 10. Panoramatest. Blodprøve og UL. Svar en uke senere. Kostet i underkant av 7000,-.  Veldig fin opplevelse. Fikk med film og bilder av UL.

Carla

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...