Gå til innhold

Single med donorbarn?


Mulan :)

Anbefalte innlegg

Vil veldig gjerne høre deres erfaringer, både de gode og de dårlige (hvis dere har.. Noen utfordringer må det vel være?). Gjerne på PM hvis dere ikke vil legge det ut her. Har såååå lyst på flere barn, men er veldig usikker på om jeg tør å begi meg ut på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Jeg har et donorbarn på 3, men har en slags pappa til ham. Nå er jeg så vidt på vei med nr 2, som jeg skal ha helt alene. Må innrømme jeg er litt spent, men tenker at det går sikkert greit. Har tross alt litt mer peil på hva det dreier seg om nå, og tenker at det er mye snakk om hvor man legger lista ;) Tenker selvfølgelig litt på hva om det nye barnet er spesielt krevende, sykt eller lignende - men sjansen er tross alt ganske liten, så det er egentlig ikke noe poeng å bekymre seg for mye for det foreløpig.

Har du også én fra før? Hvor gammel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stykker fra før, 8 og 10 år. Ikke donorbarn.... Derfor er dette litt nytt og skummelt!! 😳

Hva mener du med såvidt i gang? Med planlegging, eller forsøk? 😊 Hvilken klinikk har du brukt?

Sendt meg gjerne PM 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Floren

Hei! Jeg er singel og har akkurat gjort første forsøk med inseminasjon av donor på Storkklinik i Danmark. Nå venter jeg på å kunne ta graviditetstest.

 

Hvis alt er som det skal med hormoner og sånn så er det veldig enkelt å få dette gjort. 1: ta påkrevde tester 2: kjøpe donor 3: reise ned når du har eggløsning og inseminere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende, får håpe det er full klaff da!! 👍🏼 når kan du teste?

 

Jeg er i kontakt med Sellmer klinikk i København, så tenker jeg kanskje skal dra dit. Kan bestille donorsæd fra en liste derfra , så det er ganske praktisk. Men med barn fra før så er det ikke like lett å bare stikke til Danmark en tur 😉

 

Skjønner ikke helt vitsen med å ta alle disse testene før man kan insemineres men... 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Floren

Oi, en stund siden jeg har vært her. Så gøy at du har tatt kontakt med en klinikk alt :) 

 

Juni ble negativ :( testet 21.6... kun 20-30% sjans hver gang. Hadde tenkt å prøve i juli, men da slo ikke EL-testen ut for første gang på et år... så nå smører jeg meg med tålmodighet til august, og da har jeg bedt om å gjøre ultralydassistert inseminasjon med en eggløsningssprøyte for å bedre planlegge (og være sikker på) at jeg får eggløsning.

 

Du kunne jo bedt om å få ultralydassistert inseminasjon med eggløsningssprøyte (Ovitrelle) - da er det lettere å planlegge. Men insemiasjon må skje 36 timer etter sprøyten er tatt. Hvis du får deg barnevakt i 3 dager, eller om du tar de med? det tar ikke så lang tid så kanskje de kan vente i resepsjonen?

 

Tenker du hormonprøvene? det er for å se om du trenger hormontilskudd for å (lettere) bli gravid (FSH), og at du har mange nok egg igjen (AMH).

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingre for at testen slår ut og at du får reist i august! 😊

 

Er de prøvene du nevnte jeg tenker på ja.. Har ikke trengt å ta de, alt er egentlig klart til å prøve nå. Tenkte prøve første forsøk uten noen hjelpemidler (siden jeg har blitt lett gravid tidligere..). Tester med EL tester nå, men tror ikke det passer med å få reist denne mnd... Må nok vente til august jeg og!!

Har tenkt tanken på å ta barna med en tur til Danmark.. Men det blir så dyrt med fly for oss alle tre, så hadde vært kjekkest uten sånn sett! Men det går 😉 Tenker veldig rask svipptur opp og ned, så kan rekke det på en skoledag nesten! 😁

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaaa!!! Det blir spennende 😊 Er veldig positiv, men skjønner jeg får meg en real knekk om det ikke klaffer på første forsøk (innbiller meg at det skal funke først gang, hehe....)

 

Håper du får noen svar på sykehuset i høst da. Kjedelig å vente så lenge! Men kanskje det blir til at du ikke er så stresset, så plutselig sitter'n! 😊👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Floren

Jeg er 32. og skal reise nå neste uke, gleder meg veldig, men har psyket meg opp til at jeg trenger mange forsøk før det går så jeg ikke blir så skuffet. Prøver å lure meg selv :P haha

 

Har du bestemt deg om du skal reise nå i august du også Mulan? tar du EL-tester fra apoteket? har du fått noen til å se etter barna mens du drar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på å høre fra dere begge, om det blir reise på deg Mulan og Lennox, reiser du snart? Har du reist? Fortell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i Danmark nå. var på ultralyd om onsdagen. cyclus dag 13. men folikklene var ikke store nok så skal tilbake i morgen cyclus dag 16. Jeg sa til dem at jeg aldri har hatt eggløsning før cyklus dag 17, men de ville egentlig jeg skulle komme på dag 12, så jeg hadde rett. nå bare venter jeg å håper alt jeg kan for at de er store nok i morgen for jeg må reise hjem igjen på mandag. blæ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så spennende Lennox! Krysser fingre for at alt klaffer i løpet av helgen :)

Jeg får ikke reist i august heller jeg, er bortreist den uken EL blir, så må vente lenger.. Starter i ny jobb i september, så spørs hvordan det blir da og....!! Ikke enkelt ;) også må jeg spare opp litt mer penger... *fattiglus* he he.

Masse lykke til i helgen!! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for flotte ønsker snille deg! :)

Folikkelen vokste ikke nok nå i august. onsdag 10.aug var den 10mm (syklus dag 13) så 12 mm på lørdagen, og 12,5 mm på mandagen og 13 mm på syklus dag 20... :(  har heller ikke fått positiv el  test før i går på syklus dag 32 (da jeg egentlig skulle ha mensen). De tror jeg har PCOS og jeg har nå vært til samtale for å få hormoner - Pergotime for å få folikklene til å vokse raskere. veldig rart det her for det har ikke skjedd på hele året når jeg har testet for el. men det kan være psyken min som gjør det.

 

Iallefall. så neste uke (hvis jeg ikke får mensen, da må jeg utsette) så skal jeg på sykehuset for å sjekke om jeg har åpne eggledere og så syklus dag 2-3 etter undersøkelse starter jeg på hormoner, deretter ultralyd i norge for å finne ut når jeg bør ta e-sprøyte og så reiser jeg ned kun på dagen for inseminasjon. så det blir forhåpentligvis i slutten av september eller i oktober/november. 

 

Litt frustrerende for jeg har reis til danmark flere ganger nå, men ikke fått gjort noen forsøk pga manglende el og små folikkler. Nå har jeg høy AMH på 51,2 som de mener er årsaken til at folikklene mine vokser sakte.

 

Så kanskje vi drar samme måned allikevel. Masse lykke til i ny jobb! Spennende :D :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte ønsker snille deg! :)

Folikkelen vokste ikke nok nå i august. onsdag 10.aug var den 10mm (syklus dag 13) så 12 mm på lørdagen, og 12,5 mm på mandagen og 13 mm på syklus dag 20... :(  har heller ikke fått positiv el  test før i går på syklus dag 32 (da jeg egentlig skulle ha mensen). De tror jeg har PCOS og jeg har nå vært til samtale for å få hormoner - Pergotime for å få folikklene til å vokse raskere. veldig rart det her for det har ikke skjedd på hele året når jeg har testet for el. men det kan være psyken min som gjør det.

 

Iallefall. så neste uke (hvis jeg ikke får mensen, da må jeg utsette) så skal jeg på sykehuset for å sjekke om jeg har åpne eggledere og så syklus dag 2-3 etter undersøkelse starter jeg på hormoner, deretter ultralyd i norge for å finne ut når jeg bør ta e-sprøyte og så reiser jeg ned kun på dagen for inseminasjon. så det blir forhåpentligvis i slutten av september eller i oktober/november. 

 

Litt frustrerende for jeg har reis til danmark flere ganger nå, men ikke fått gjort noen forsøk pga manglende el og små folikkler. Nå har jeg høy AMH på 51,2 som de mener er årsaken til at folikklene mine vokser sakte.

 

Så kanskje vi drar samme måned allikevel. Masse lykke til i ny jobb! Spennende :D :biggrin: :D

 

Mulan: Lykke til i oppstart med ny jobb. Håper du får spart opp litt, det tar tid, og det koster med dette prosjektet. Jeg har jo hatt 3 turer allerede. Sparer i vei selv, har jo funnet ut at det sannsynligvis blir enda flere enn først tenkt, evt ivf. 

 

Lenox: 

Så kjipt at det ikke gikk. For meg ble de første syklusene etter jeg startet prosessen preget av stress, og dermed ganske lange. Selv om jeg hadde planlagt og tenkt på det hele lenge, så ble det annerledes når jeg var i gang, på ordentlig. Føler den biten har roet seg litt. Tenker på det, men ikke på samme måte. Jeg har 28-29 dager vanlig syklus, med pergotime blir den 31, da slipper ikke folliklen egget før litt senere (slik jeg forstod det). Jeg bruker 2 pergotime i 5 dager og ovitrelle når folliklen er 18 mm. Høy AMH, hva er det? Har ikke lest om det. Har selv tatt testene, men ikke fått med meg hvilke tester som er hva, han sa de så fine ut. 

 

Vi satser på sommerbarn høres det ut som!!! Jeg håper på operasjon i november og forsøk i desember. Og håper virkelig at de finner svar og gjør noe som kan hjelpe...

 

Har brukt to ulike donorer til nå. Vet ikke hvilken jeg skal bruke.Har dere bestemt og står fast ved valget, eller har dere endret litt på hva dere tenker er riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er så godt å høre om andre som har opplevd liknende ting !!! Da kan jeg slappe av litt :P sykt mye en stresser egentlig selv om man tenker man ikke skal gjøre det.

 

Jeg var på sykehuset i forrige uke og fikk sjekket egglederne (HSU). Var like ved å besvime, tror det var psyken min som gjorde det, for var ikke særlig vondt, men glad for å være ferdig med det. Og egglederne var åpne :) Så fikk jeg mensen i helga på syklus dag 44 (!!!!!!) og var på ultralyd dag2 nå på mandag, da fant de en folikkel på 12mm og danmark måtte i tillegg ha østradiol blodprøve for det kunne være en syste, men østradiolet var heldigvis lavt og jeg startet på pergotime i går kveld. og så skal jeg ta ovitrelle når den tid kommer. På hvilken syklus dag har du tatt ovitrelle? (tenker planleggge med en liten ferie i dagene rundt eggløsning).

 

AMH er eggreserven. altså hvor mange egg du har igjen på en måte (ikke antall, men en verdi for det). jeg har 51,2 og det betyr at jeg har veldig mange egg igjen (som egentlig er bra, noen har få egg og da er det vanskelig å bli gravid - evt. umulig). men det ødelegger litt nå da... Mener å huske du nevnte en gang at du hadde mange egg du også, s¨å da har du sannsynligvis høy AMH du og. Legen min sa forøvrig at AMH-en min var bra, men de i danmark mente den var for høy... tror referanseområde er mellom 3-60...

 

Jeg håper at de kan gjøre noe som kan hjelpe deg. Er kanskje lurest med ivf så man får plassert egget i riktig livmor. Kanskje hvis de gjør det så slipper du å operere? Nå er det iallefall ikke lenge igjen til oktober og til du får noen svar! Du må holde oss oppdatert :) (hvis du vil da selvfølgelig).

 

Ja! Vi bestemmer at det blir sommerbarn på oss! Sånn er det med den saken! ikke noe mer tull :)

 

Jeg går for samme donor (har to igjen), likte han så godt, så håper jeg slipper å finne ny. Men går det ikke på noen av de to siste så må jeg jo prøve en ny en. tenker det er ganske liten sannsynlighet for at kjemien ikke skal stemme. så bruker kun en til det er tomt og så neste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mulan og Lennox, hvordan går det? 

 

Jeg har vært på skehuset, de er ikke villige til å gå inn og se på livmor og eggstokker. Syns det er så urettferdig, de hadde gjort det dersom jeg hadde en mann (det er jo ikke de som skal inseminere meg, de skal sjekke om helsen min er ok). Ble veldig skuffet, de sa de var villige til å gi en vannscanning, men det er lang ventetid. 

 

Jeg har snakket med klinikken, og det blir IVF på meg for å øke sjansene. Er så dumt å ta 5 forsøk og så finne ut at jeg må ha IVF, da blir det dyrt. Så satser på IVF oppstart i slutten av november eller desember, vet ikke helt hva vi rekker. Da er det stimulert syklus for å hente egg, egguttak og de blir befruktet før ett egg blir satt inn. Skal ha telefonkonsultasjon neste uke, så har skrevet ned endel spørsmål. Det er godt å være i gang igjen etter å ha hatt pause siden tidlig mai. Har tenkt mye på dette siste ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fryktelig dumt å høre at de ikke vil hjelpe deg i norge !!! :( Har du snakket med fastlegen din? hvis fastlegen ber om at du skal få hjelp så kan du kanskje det? og vannspyling? mener du sjekke om egglederne er åpne? det har du vel tatt tidligere før du begynte med pergotime? det måtte jeg iallefall. Men du må ikke la det stoppe deg iallefall, noe jeg forstår det ikke har gjort ,så det er bra :) stå på!!! Du har gjort alt du kan gjøre og så må du bare fortsette nå. så går det til slutt! du er heldig som får ta IVF nå allerede. det er jo sååå mye større sannsynlighet :) Da krysser jeg fingrene for deg!

 

Jeg har inseminert ennå en gang forrige torsdag. så venter på å ta test i slutten av denne uken igjen. hjernen min forbereder seg på å bli skuffet igjen, så gruer meg mest til å se resultatet. hvis det ikke går nå må jeg vente med neste forsøk til etter jul pga må spare opp penger. Jeg har tenkt IVF også: regner med det er det som må til til lsutt, men jeg har da tenkt å kjøpe en IVF pakke som inneholder 3 forsøk. og det koster jo 60 000kr for bare pakken. donor og fly i tillegg.så det har jeg ikke råd til før ejg får feriepenger. så jeg kommer til å fortsette å inseminere fram til feriepengene iallefall. 

 

Skjønner godt du er klar for å starte opp igjen ja. jeg vil bare prøve hver måned føles det som. og du har jo gått et halvt år og ventet. hjelpes! Men glad å høre at du er igang og forsøker igjen :) jeeey :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt å ikke få hjelp. Ville nok ikke gjort noen forskjell om det var fastlegen som sendte henvisning eller om det var gyno. Har ikke sjekket om egglederne er åpne med vannscanning, bare tatt 3d ultralyd. Alt ser fint ut, så håper håper at det klaffer nå. Helst på første forsøk. Ser for meg at IVF er ganske mye mer krevende enn vanlig inseminering. 

 

Er det 60 000 dkk eller nok? Kontrakt med 3 ferskforsøk? Hva med frys? 

Jeg betaler 40 000 dkk for 3 ferske forsøk og 2 fra frys. Da blir eggene befruktet og dyrket frem i 4-5 dager før innsett og overskudd til frys. Århus er ganske billig sammenlignet med mange andre klinikker, samtidig har jeg oppfattet de som veldig seriøse. De har også et tilbud med money back deal, betal 75000 dkk for 4 forsøk og 3-4 fra frys, hvis en ikke blir gravis ila 2 år, fås 50% av beløpet igjen. Det er jo litt lengre reisevei da, men billettene kjøpt med 1-2 dagers varsel er samme pris til køben og århus. 

 

Jeg skal ta blodprøver og 2 scanninger nå, blir en tur til Århus med egguttak og innsett, så blir noen dager. Akkurat nå er det jeg tenker mest på at 1. ul skal tas i starten av syklus. Jeg håper å få det til dagen før blødning, men er ikke sikker. Tenk om jeg må ta ul innvendig med blødning??? Det er litt rart syns jeg. Blitt vant til ul, men aldri hatt under blødning (og jeg blør mye... ). 

 

Kjenner til venting. Krysser fingrene. Kjenner til den blandingen av å håper og samtidig prøve å ikke forvente og samtidig kanskje tro det ikke blir. Så da venter du til sommeren før du prøver mer? Er jo litt penger å skaffe ja, spesielt alt det som kommer i tillegg, medisiner, undersøkelser, reise, donor (levering av donorstrå) osv... Jeg har vel regnet nesten like mye på annet som på selve kontrakten. 

Endret av LennyPenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes norge burde gi lov til single foreldre snart også. I sverige ble det lovlig i Mai 2016. men norge er kanskje litt sære :P

 

Så rart at de gjør ting forskjellig. :eeeh: Stork krevde at jeg fikk utført vannspyling av eggledere før jeg fikk lov å bruke pergotime. Hvis man blir gravid med tette eggledere kan det føre til graviditet utenfor livmot visstnok.  det var iallefall ikke lang ventetid på dette på sykehuset. tok 3 uker fra gynekolog søkte til  jeg fikk time. Men tror ikke det har noe å si for ivf, for dem sier at hvis du har tette eggledere så er eneste mulighet ivf. så det blir jo det samme for deg nå, og det er ikke noe behagelig å gjøre det heller -så greit å slippe :)

 

60000 var i NOK eller skulle vel vært nærmere 57000 men det blir jo det smme nesten. 3 ivf forsøk er 43000 DKK så litt dyrere på stork, men det er uaktuelt for meg å bytte klinikk. De er veldig nøye og kommuniserer raskt så jeg har absolutt ingen grunn til å skulle bytte. Om de koster litt mer så får det så være :) Bortsett fra dette så vet jeg ingenting om ivf egentlig... jeg har ikke satt meg inn i det ennå, så kan ingenting om frys osv. Men stork har også money back deal leste jeg :)

 

angående UL når du blør er det ingen problem! det har jeg gjort nå de to siste forsøkene :briller:  men tenkte akkurat det samme som deg første gangen. er jo super ekkelt! :frustrert: Men storkklinik krever UL på CD2 og CD10, når jeg skal ta pergotime og ovitrelle. På CD2 er det jo full texas med blod alle kanter, men gyn stikker bare inn ul staven og sjekker og så ut igjen. gynekolog her i norge hadde ingen problem emd det å sa det var helt vanlig for  henne . forstå du synes det er super ekkelt, jeg kunne ikke tro det selv første gangen, men det går fint! 

 

Takk for at du krysser fingrene!!! det setter jeg pris på. :Nikke: Neida, jeg klarer ikke vente et halvt år. fortsetter å inseminere etter jul 3-4 ganger og så blir det ivf etter jeg får feriepenger. Klarer alltids å skrape sammen til et forsøk på et par måneder og i mars er  det bonus så jeg bare kjører på inntil det sitter.  :legrine:

 

Men ialllefall så må du gjerne dele veien videre for deg nå med ivf. der har jeg mye å lære om. er helt blank bortsett fra at det befruktes utenfor kroppen og blir satt inn. så utfordringen der er vel at det må feste seg? jeg kommer ikke over at du er så heldig å få ta ivf nå!!! *misunne* :D fortsatt stå på :)

Endret av Lennox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du mente 60 000 dkk, det hadde vært stor forskjell. Men da har de samme pris og samme kontrakter da :) Så nettopp på kartet, genialt plassert for noen dagers opphold det da. 

 

Ul og blødning, ja jeg sliter med det. Har veldig kraftige blødninger så ser jo for meg det verste. 

 

Lest litt om IVF, det er nok det med medisiner som er mest styr akkurat nå. 

 

Har Sverige tillatt? Norge kommer nok etter, men det tar tid... 

 

Hvor mange forsøk har du hatt nå? 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det hadde vært så stor forskjell skulle jeg vurdert å bytte klinikk.  :legrine: Jeg pleier bare ta dagsturer.

 

Jeg har og ganske heavy blødninger og veldig sterke smerter at jeg tar pinex forte. Før tok jeg naproxen+pinex det var det beste, men  naproxen blir vurdert brukt som prevensjonsmiddel så styrer unna den! angående ul hos gyno så brukte jeg tampong til rett før og så tar jeg med meg klut og går inn på toalettet hos gyno å vasker meg rett før jeg gårinn. Da føler jeg at det hjelper litt. 

 

Yes. sverige fikk lov i mai, det var ei svensk pleierske på stork som sa det til meg. googlet noen klinikker i gøteborg, hadde jeg bare fortsatt bodd på østlandet...

 

Nå er det tredje forsøket, men magefølelsen er ikke bra altså... og med min flaks så regner jeg med at jeg må ha en 5-6 forsøk. Så lurer nå på hva som kommer først av mensen eller negativ test. Jeg har jo hatt sykt lange sykluser på 38 og 44 dager og folikler som ikke vokser før jeg begynte på pergotime. så selv om første forsøk var i juni så har jeg bare fått inn 3 forsøk. 

 

Har du forresten brukt lutinus progesteron tabletter? 

 

Lykke til nok en gang når du skal igang nå! blir spennende!  :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var debatt om å få til assistert befruktning for single her i Norge tilbake i 2009. Slik det er nå er det jo diskriminering av kvinner basert på deres sivilstatus (avhengig av om de er gift, samboere, eller single så får de eller blir nektet medisinsk behandling).

Finland, Sverige, Danmark, Storbritannia, til og med Island, tillater assistert befruktning for single. Det er bare her i Norge at det ikke er lov. Noe som faktisk strider mot FNs menneskerettigheter (det er ikke lov å diskriminere med medisinsk behandling basert på sivilstatus, og diskriminering er det jo).



Anonymous poster hash: 1454a...ae8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...