Gå til innhold

Avsporinger


sug lut

Anbefalte innlegg

Jeg ser i en annen tråd her at man har moderert fordi en tråd sporet av, og at andre reagerer på det. Jeg har ikke lest den aktuelle tråden, men på generelt grunnlag bør "avsporing" ikke være grunnlag for moderering i det hele tatt, i alle fall ikke på anonymforum som er det eneste levende forumet - det er ofte avsporingene som skaper liv på siden her, som skaper lange tråder og engasjement. Det er for den saks skyld ofte avsporingene som skaper den gode samtalen. Det som modereres bør falle under en av de andre fy-kategoriene deres, og de er legio, ikke bare være et tematisk avvik fra hovedinnlegget, ellers blir det uhyre kjedelig og snusfornuftig her inne. Er det hogget i stein at avsporing = moderering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einig.  Det er ofte avsporingane som er artigast.  Eg kan forsåvidt forstå at det er irriterande i saklege trådar der HI tek opp ein problemstilling og spør om råd, men mange av trådane på annonymforum er jo mest for underhaldninga og diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om avsporingar skal modererast vekk tenker eg at eg og fleire lever farlig. Det er i avsporingane dei interessante tinga kjem fram ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Avsporinger bør ikke modereres vekk med mindre de gjelder noe helt annet enn tråden ellers. Da bør de imidlertid ikke fjernes, men flytes til en egen tråd.



Anonymous poster hash: b5413...8af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig! Avsporinger bør ikke modereres vekk med mindre de gjelder noe helt annet enn tråden ellers. Da bør de imidlertid ikke fjernes, men flytes til en egen tråd.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

 

Også en uting. En tråd har sitt eget liv, den kan ikke amputeres og transplanteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Enig! Avsporinger bør ikke modereres vekk med mindre de gjelder noe helt annet enn tråden ellers. Da bør de imidlertid ikke fjernes, men flytes til en egen tråd.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

 

Også en uting. En tråd har sitt eget liv, den kan ikke amputeres og transplanteres.

 

Jeg er helt enig i at det bør være utgangspunktet, ja, men jeg kan se noen veldig få tilfeller der en tråd kan ende opp med å gå i to helt ulike retninger, som for eksempel en diskusjon om bleiemerker og en annen om hvordan mobbing bør håndteres. Hvis moderator da mener det er helt nødvendig å fjerne avsporingen er det bedre om den blir flyttet til en ny tråd enn om den blir slettet.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager sen tilbakemelding!

Når det kommer til avsporinger har det vært litt forskjellig praksis her på forumet.

 

Tidligere var stort sett alt av avsporinger tillatt, og det ble svært sjelden fjernet kun på bakgrunn av denne reglen. Vi fikk mye kjeft av brukerne som mente at dette ødela tråder. Det blir også rapportert inn ofte, både av HI og av andre som misliker at tråden tar en helt annen vending. Eller blir ødelagt som de gjerne sier.

På bakgrunn av dette ble det tatt en avgjørelse om at moderatorene skulle være strengere når det kom til avsporinger.

 

Jeg må ta deres meninger videre med forumansvarlig, ettersom dette er bestemt av Egmont.

 

Kira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal dere fortsatt slette det meste av avsporinger eller har dere gått tilbake til at det meste er tillatt.

Hvis dere fortsatt skal være strenge bør dere være konsekvente. Da har dere en haug med tråder å rydde i.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerfuggel

Skal dere fortsatt slette det meste av avsporinger eller har dere gått tilbake til at det meste er tillatt.

Hvis dere fortsatt skal være strenge bør dere være konsekvente. Da har dere en haug med tråder å rydde i.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Hei :)

LITT avsporinger blir det ofte, det er ganske vanlig at tråder utvikler seg. Det er når tråden sklir ut og ikke lenger dreier seg om hovedinnlegget, men f.eks begynner å dreie seg om en bruker som har svart, eller det er side opp og side ned med avsporinger o.l hvor vi modererer "med hard hånd". Ellers må vi tillate at noen svar er litt utenfor temaet.

 

Hvis dere ser det er tråder dere mener bør modereres er det fint om dere skriver om det her inne og legger ved link :)

 

Sommerfuggel

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal dere fortsatt slette det meste av avsporinger eller har dere gått tilbake til at det meste er tillatt.

Hvis dere fortsatt skal være strenge bør dere være konsekvente. Da har dere en haug med tråder å rydde i.

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Hei :)

LITT avsporinger blir det ofte, det er ganske vanlig at tråder utvikler seg. Det er når tråden sklir ut og ikke lenger dreier seg om hovedinnlegget, men f.eks begynner å dreie seg om en bruker som har svart, eller det er side opp og side ned med avsporinger o.l hvor vi modererer "med hard hånd". Ellers må vi tillate at noen svar er litt utenfor temaet.

 

Hvis dere ser det er tråder dere mener bør modereres er det fint om dere skriver om det her inne og legger ved link :)

 

Sommerfuggel

Admin

 

Spørsmålet er egentlig om dere har endret politikk eller om dere fortsetter som før. Har dere fått noe svar fra "forumansvarlig"?

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Jeg som er forumansvarlig, og ikke "forumansvarlig" stiller meg bak det Sommefuggel sier her. Litt avsporinger tillates, men om det blir side opp og ned med tull og fjas og brukerdebatt blir det moderert. Jeg vet ikke om dette karakteriseres som å endre politikk, men det er i alle fall den linja vi skal ligge på. Altså kan man ikke bare spore av i det uendelige uten at noe skjer. 

 

Det er imidlertid vanskelig å ha hundre prosent kontroll på tåder hele tiden, så om det er noen tråder dere mener bør modereres hardere må dere rapportere dem inn eller skrive om det på Ris og Ros.

 

Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som er forumansvarlig, og ikke "forumansvarlig" stiller meg bak det Sommefuggel sier her. Litt avsporinger tillates, men om det blir side opp og ned med tull og fjas og brukerdebatt blir det moderert. Jeg vet ikke om dette karakteriseres som å endre politikk, men det er i alle fall den linja vi skal ligge på. Altså kan man ikke bare spore av i det uendelige uten at noe skjer. 

 

Det er imidlertid vanskelig å ha hundre prosent kontroll på tåder hele tiden, så om det er noen tråder dere mener bør modereres hardere må dere rapportere dem inn eller skrive om det på Ris og Ros.

 

Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig.

Ikke vær så hårsår. Gåseøyne brukes for å vise til et sitat. Det henviser til hva Kira skreve lenger opp der hun svarte "Jeg må ta deres meninger videre med forumansvarlig, ettersom dette er bestemt av Egmont." Det jeg lurte på var bare hva "forumansvarlig", som da tydeligvis er deg, hadde kommet frem til. Enten bestemte du vel da at det skulle fortsette som før eller så bestemte du vel at det skulle bli endringer. Det kan være greit å vite når vi vet dere skulle ta det opp. Hvilket nivå dere ønsker å ligge på har litt å si for hva vi gidder rapportere.

 

 

 

Anonymous poster hash: b5413...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Jeg er ikke hårsår, prøvde å tulle tilbake, (fordi jeg trodde du tulla med gåsetegn). Det kommer ikke så lett fram skrittlig, dessverre! :)

 

Alt som avgjøres for hva moderatorene skal gjøre finner vi ut i fellesskap, men jeg har siste ordet hvis det skulle være ekstremt store uenigheter, siden jeg er ansatt. Vi bestemte omtrent i fjor sommer at vi skulle prøve å ikke la det ta helt av med avsporinger, men at det er rom for skjønn. I enkelte tråder er det mer naturlig enn i andre at det blir litt avsporinger, så det er vanskelig å beskrive nøyaktig hvordan det skal være siden temaene som diskuteres er så forskjellige.

 

Det er alltid nyttig å rapportere, for enten kan det hende moddene ikke har sett tråden, eller at de vil revurdere om avporingene er veldig ille dersom det er mange som mener det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...