Gå til innhold

Duotest og morkakeprøve


Mille33

Anbefalte innlegg

Tok duotest, blodprøve uke 12, ul uke 13.

Ul var perfekt, blodprøver var ikke bra.

Gikk fra 1/200 risiko utifra alder (38 straks) til 1/47 på trisomi 21. De to andre var 1/2000. 2,5 gang høyere hcg, papp a: 0,4 (skal være 1)

Bestemte oss for morkakeprøve 2 dager senere. Risiko 0,5 % for abort på Rikshospitalet. Det gikk raskt, bedøvelse i magen. Stikker kjentes ikke, men kjente ubehag i livmoren da de henter ut litt morkakevev. Tok 5 min.

Noe skarpe mensliknende smerter like etter. Gav seg samme dag.

Fikk svar i dag 8 (lange, fæle) dager senere at hurtigtest viste ingen tegn til trisomi 21 eller de to andre. Legen sa jeg kunne ta det med ro og gratulerte. Venter fullstendig resultater i posten om noen uker, men legen sa det var veldig lite sannsynlig at noe annet var galt.

Ville dele min opplevelse da jeg selv har hatt mye hjelp i å lese andres.

:-)

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Gratulerer! For en lettelse!

Kan jeg spørre hva din beta HCG var på? Var den 2,5? Min var på 1,8 og jeg valgte å ikke gå videre med prøver..

Lenke til kommentar

Ja lettelse 😊 Hcg var 2,5 ganger det den skulle. Og papp a var litt under halvparten av det den skulle.. Den kombinasjonen var visst det som utløste at det ble lavt tall (1/47) på trisomi 21.

Lenke til kommentar

Jeg blir snart 37 og vil være 4 måneder unna 38 ved fødsel. Lege mente jeg ikke har rett på noe ekstra test men burde jeg allikevel? Feks ulyd ved 12 uker?

Lenke til kommentar

Man har rett på duotest/fostervannsprøve hvis man har fylt 38 når man har termin.

Jeg hadde bestilt privat ul hvis jeg ikke hadde fylt innen.

Koster 1000-1200 i Oslo/Bærum.

Mellom uke 11 og 13 er det best å se etter fortykket nakkefold og evt manglende nesebein ift risiko for downs.

Lenke til kommentar

Annonse

Oppmuntrende lesing :)

Tok selv duotest i uke 12 blodprøve og ultralyd på samme dag.

Ultralyden var flott men blodprøvene var nok ikke så bra.... Fikk 40/1 på tri 21. Valgt å ikke ta mer prøver men er veldig spent på om vi er en av de 40.....

Alle ultralydene til nå har vært perfekte. Så håper :)

Lenke til kommentar

Takk for det Celcius73 :)

De sier jo at ultralyd er mer pålitelig enn blodprøvene Smiley1977, så det er et veldig godt tegn at de har vært fine hos deg:) Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...