Gå til innhold

PCOS OG VEKT?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har diagnosen PCOS og Lavt stoffskifte, dessverre er jeg overvektig i følge BMI og jeg klarer ikke gå ned i vekt. Jeg har prøvd i samarbeid med lege og gå ned i vekt, i starten gikk jeg ned 5 kilo med endring av kosthold og mye trening men etterhvert ble jeg stående fast på vekten. Nå går jeg opp og ned 2-5 kilo som en jojo, jeg ligger alt mellom 85-90 kg, og jeg er 163 cm høy så det er jo kraftig overvektig i følge BMI. Jeg la på meg mye etter mitt første svangerskap, men så klarte jeg gå ned igjen di kiloene frem til jeg fikk PCOS og lavtstoffskifte.. Da gikk det bare andre veien. Det jeg lurer på her er om noen har noen tips eller råd til oss med pcos? Jeg har lest meg grønn at vi med PCOS kan få metformin som en dra hjelp? Lest både positivt og negativt med denne form for medisin. Jeg har legetime men det er lang ventetid og jeg blir gal her. Det begynner og gå innpå meg, jeg føler meg tykk og har problemer med å konsentrere meg om noe annet. 

Jeg har variert kosthold og er heller ikke særlig glad i søtsaker. Legen har tilbudt meg mageplastisk (På grunn av overflodig hud etter forrige svangerskap) men siden jeg vil ha flere barn i fremtiden må jeg vente. 

Frustrert.. Så hvis du har noen råd - Bring it on!  :briller: 


 



Anonymous poster hash: 1eaaa...44b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter også med og gå ned i vekt. Øker også fort grunnet pcos.

Jeg spiser og rører meg normalt.

Ble satt på Metformin av gynekolog i fjor.

Bivirkningen er vel at jeg kan bli en smule dårlig i magen til tider.

Spesielt om det er mye fett i maten..

Har til nå gått ned 13 kg.

 

Anonymous poster hash: c9e51...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått legetime hos fastlegen min, så får vi se hva han har og si om saken. Har nå igjen etter 100 gang begynt på hardtrening kur igjen… Så får jeg se om jeg går ned noe frem til timen min. 

Uansett, så godt for at metformin fungerer for deg. Så kanskje det er håp for meg.



Anonymous poster hash: 1eaaa...44b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer på PCOS, både på symptomer og overvekt er lavkarbo kosthold. Mange blir helt kvitt alle problemene PCOS fører med seg. Google det, så vil du se mange som har stor suksess med denne typen kosthold.



Anonymous poster hash: 50f84...5b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metformin hjalp ikke på meg, jeg ble også veldig dårlig i magen og klarte ikke ta full dose. Fikk også problemer med lavt blodsukker. Det som funker på meg er å spise lite og grovkarbo, kutte sukker, frukt og hvetemel.



Anonymous poster hash: bfa37...d07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg strikt lavkarbo med maks 15g karbo per dag. Jeg er 168 og veide 90 på det tjukkeste. Hadde uregelmessige menstruasjon. Alt fra 50-100 dager. Gyn sa at jeg MÅTTE ned i vekt hvis jeg ville bli gravid. Tok meg selv i nakken og begynte i oktober. Nå i dag veier jeg 70 og dkal ned til 65. Hormonprøvene mine har normalisert seg samt cystene er borte. De siste to månedene har syklusen vært på 20-25 dager! Helt utrolig!

 

Råder deg å gå inn på lavkarbogruppen lukket på Facebook. Det gryr av oppskrifter og gir masse motivasjon :) lykke til

 

Anonymous poster hash: 416ac...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del hjalp det med mindre fett i kostholdet. Spiser også grovkornet/fullkorn og så rent som mulig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lavt stoffskifte og pcos. Har gått på metformin i flere år og det har fungert strålende for meg. Tok et par uker med dårlig mage etc, men nå merker jeg ingenting av bivirkninger. Med metformin fikk jeg menstruasjonen tilbake og fikk den regelmessig, mistet "hormonkvisene" ( de klumpete kvisene man får på kjakene) og jeg føler meg generert bedre. I tillegg prøver jeg å unngå sukker, brød og pasta, men er ikke fanatisk. Kan feks spise panert fisk til middag, men bare med salat og uten pasta/poteter.

 

Anbefaler deg å lese "Spis dig gravid" av Bjarne Stigsby. Den hjelper deg mht hvilken mat som er bra og ikke bra for de med pcos. Feks et havregryn sunt, men ikke et riktig valg for en pcos'er som ønsker å bli gravid...

Endret av Modenogmodig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

 

Hei. Jeg har diagnosen PCOS og Lavt stoffskifte, dessverre er jeg overvektig i følge BMI og jeg klarer ikke gå ned i vekt. Jeg har prøvd i samarbeid med lege og gå ned i vekt, i starten gikk jeg ned 5 kilo med endring av kosthold og mye trening men etterhvert ble jeg stående fast på vekten. Nå går jeg opp og ned 2-5 kilo som en jojo, jeg ligger alt mellom 85-90 kg, og jeg er 163 cm høy så det er jo kraftig overvektig i følge BMI. Jeg la på meg mye etter mitt første svangerskap, men så klarte jeg gå ned igjen di kiloene frem til jeg fikk PCOS og lavtstoffskifte.. Da gikk det bare andre veien. Det jeg lurer på her er om noen har noen tips eller råd til oss med pcos? Jeg har lest meg grønn at vi med PCOS kan få metformin som en dra hjelp? Lest både positivt og negativt med denne form for medisin. Jeg har legetime men det er lang ventetid og jeg blir gal her. Det begynner og gå innpå meg, jeg føler meg tykk og har problemer med å konsentrere meg om noe annet. 

Jeg har variert kosthold og er heller ikke særlig glad i søtsaker. Legen har tilbudt meg mageplastisk (På grunn av overflodig hud etter forrige svangerskap) men siden jeg vil ha flere barn i fremtiden må jeg vente. 

 

Frustrert.. Så hvis du har noen råd - Bring it on!  :briller: 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 1eaaa...44b

 

 

Min løsning har vært å tenke at jeg aldri kan spise like mye som andre. Det høres kanskje brutalt ut, men jeg har funnet min vei og det er vel nøkkelen. Skape en ny normal. Jeg har cøliaki og melkeallergi så bestemte jeg meg for å bli vegetarianer. Med disse forutsetningene spiser man mye grønnsaker, bønner og frukt og det er derfor ikke så vanskelig å ligge på et lavt kalorinivå uten å miste for mye energi. Per nå ligger jeg på 1200kcal i gjennomsnitt hver dag bortsett fra to dager i uken, der jeg spiser hva jeg vil. Etter ca 3 mnd ble dette min nye normal, jeg teller ikke kalorier og blir fortere mett. Så lenge jeg har et jevnt over bra energinivå funker dette for meg. Jeg anbefaler å ta dine forutsetninger og lage din egen plan til en ny normal, vær snill med det selv og ikke gå på masse forskjellige dietter. Du vil ha PCOS resten av livet og det med mat og trening er slitsomt å måtte tenke på. Ikke tenk at du skal begynne på noe som slutter når du har gått ned så så mange kilo, da kommer de tilbake før eller senere. Jeg har hatt denne livstilen i 1 år, jeg gikk ned 8kg det første halve året og 2kg det siste halve året, nå tror jeg vekten min står stille og den står stille der jeg er fornøyd

 

Anonymous poster hash: 60eed...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...